/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Hjælp til tydning af kirkebog.
Fra : birteruth
Vist : 1524 gange
500 point
Dato : 10-02-10 22:52

Hej er der nogen der vil hjælpe med at tyde det her!
Kirkebog 1750-1813 Ålborg Amt Hellum Herred Fræer Sogn opslag 129. År 1770.
Øverst på siden: 2. December-Søndag 1. Advent------------------------------ døde i Johan Lykkegaards------ i Fræer by. Hans navn var Niels Smed.

MVH
birteruth

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 500 point
Dato : 11-02-10 18:08

Da der tilsyneladende ikke er skriftkloge i Kandu, må jeg prøve, dog uden at lægge hovedet på blokken.

2. December-Søndag 1. Advent, blev jordet en gammel mandsperson, som gik omkring for at lufte sin hund, og på sin hjemvej til Skibsted, døde i Johan Lykkegaards huus i Fræer bye.
Hans navn var Niels Smed.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-10 21:17

Godt læst Palle Hansen,
selv om det undrer mig at man omtaler hundeluftning i kirkebøger, tror jeg du har ret?

Det der også undrer mig, der er nok ca 10 km mellem Fræer og Skibsted,
lidt langt for en gammel mand at lufte sin hund??

Måske er det så hans enke 17 år senere:
"
Aalborg, Hellum, Skibsted, Skibsted Sogn og Bye, , 20, FT-1787,
Kirsten Smed 59 Enke Huusmoder Huusfæster
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-02-10 21:25

Også Johan Lykkegaard i Fræer er korrekt:
"
Johan Lykkegaard Birth: 1703 Fraer, Aalborg, Denmark
Christening: 26 Dec 1703
Death: 6 Jan 1782 Fraer, Aalborg, Denmark
Father: Christen Ibsen
Mother: Karen Johansdatter
"

Kommentar
Fra : birteruth

Dato : 11-02-10 22:31

Hej
Nej jeg troer ikke det er hans kone i Skibsted jeg søger.
Men kirkebog 1750-1813 Fræer sogn Sejlstrup by Hellum Herred Ålborg Amt.
Den 17-04- 1787 Niels Smed`s enke Anne Knudsdatter død 84 år i Sejlstrup by.
Men hvor er hendes mand?
Der er en smed i Sejlstrup Knud Nielsen som jeg mener er deres søn F T 1787 Sejlstrup by-11
Jeg håber at der kan komme lidt mere nyt.

Kommentar
Fra : birteruth

Dato : 13-02-10 18:00

Tak for hjælpen. Jeg er kommet på rette spor, og har fundet både Niels Smed,.. og nogle af hans børn.MVH birteruth

Godkendelse af svar
Fra : birteruth

Dato : 13-02-10 18:01

Tak for svaret pallebhansen.

Kommentar
Fra : Pufedorf

Dato : 09-11-12 20:50

Han luftede ikke hund på sin vandring.

Han gik omkring for at "betle sit brød"

Det giver jo unægtelig et andet billede af den afdøde.

Pufedorf