/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
10  ans 2208
Gang i 'hjulene' ???
Fra : molokyle
Vist : 859 gange
200 point
Dato : 10-02-10 19:17

Nu tales der i fuldt alvor i medierne om, at der skal 'skæres' i de offentlige udgifter

..for at dansk økonomi skal 'reddes' ???

Jeg si'r:
Hva' me' a' FJERNE de skattelettelser der er givet til de bedst økonomisk stillede gennem de seneste år?

Disse er jo netop gennemført med det encitement; at "få gang i økonomien", få folk med bedre inkomster til at arbejde mere ..og skabe flere arbejdspladser, samt tiltrække udenlandsk arbejdskraft (Argument fra CEPOS: ...vi kommer jo til at mangle ledige hænder i de kommende år ..når flere forlader arbejdslivet ..ja; la' os endelig sætte pensionsalderen op til 67 år og fjerne efterlønnen. For vi bli'r jo stadig færre til, at forsørge flere osv..)

Mig bekendt er det ik' liiiige ledige hænder der mangles ...oder ???

Oplys mig lige ..please

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 10-02-10 20:10

Hvad mon der bliver i besparelse.
- Jeg ville da hellere have arbejdsløshedsunderstøttelse, end at gå på efterløn, da efterlønnen er en del lavere end -understøttelsen.
Desværre valgte jeg at ville skifte job, da jeg ikke længere, af helbredsmæssige grunde, kunne bestride mit daværende job. Men desværre kunne jeg ikke få job, da alle relevante job for mig, var besat af polakker, og arbejdsgiverne lagde ikke heller skjul på at, det var en god arbejdskraft, med lønfred på virksomheden, og masser af overarbejdstimer uden kommentar, -derforuden havde han rådighed over flere lejligheder som så blev besat af samme polakker.
Polakkerne kommer vi aldrig af med, men nuværende regering bifalder også dette.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-02-10 20:24

Ja, skattelettelser, der koster 23 milliarder kr. de første tre år, påstås at være fuldt finaniserede fordi de over de følgende 7 år "tjenes ind" med 14,5 milliarder kr.,

http://www.skm.dk/tal_statistik/provenuoversigter/7738.html

Det "sjove" er, at de 23 milliarder mest går til de mest velbjærgede, der typisk ikke lige øger forbruget fordi de får 5-8000 mere udbetalt om måneden (der bliver måske sat lidt ekstra ind på pensionen, der nedbringes lidt gæld, og rejsen jorden rundt bliver måske lidt dyrere), men ikke meget der øger det indenlandske forbrug. Men ALLE skal være med til at betale regningen, blandt andet med højere afgifter, så det skal fedt hjælpe.

Vi har en finansminister, Klaus Hjort, der stædigt hævder der ikke har nogen sammenhæng mellem skattelettelserne og at vi de næste år skal regne med et årligt hul i statskassen på 20 milliarder, jeg tror nu stadig på, at når man tjener færre penge, og bruger ligeså mange, så øger det hullets størrelse

http://www.180grader.dk/vis/hul-i-statskassen-paa-20-mia-kr-aarligt

Den ændring af efterløn og pensionsalder der er gennemført betyder jo, at i takt med stigninger i levetid forhøjes pensions- og efterlønsalder gradvist, det syntes jeg egentlig er OK.

Men jeg tror der er meget mere at hente ved at få de unge hurtigere gennem deres uddannelser (og sørge for at en langt større del af dem får en uddannelse, der er vist mere krudt (burde i hvert fald være) i en 24-årig end i en 64-årig. Som det er nu har vi en fjumrebombe, de unge spilder i gennemsnit over 4 år, inden de bliver færdige med uddannelse, værst jo længere uddannelsen varer

http://pub.uvm.dk/2008/taldertaler/kap07.html

Så der er masser at tage fat på, hvis der altså er viljen til det.

Og, selv om jeg ikke selv har betalt til efterløn, eller haft fysisk arbejde siden jeg var 14 som de fleste af mine gamle klassekammerater, syntes jeg det er helt rimeligt, at folk efter over 45 år på arbejdsmarkedet kan holde op som 60-årige.

De unge højtuddannede, der typisk bliver færdige som 30-årige, vil ikke have arbejdet nær så længe hvis de ad åre først får pension som 72-årige!

Så jeg kan godt spænde hanen på min generationspistol, når jeg igen hører dem brokke sig over "græshoppegenerationen", som spiste det hele og kun efterlod gæld. Historieundervisning har de åbenbart aldrig fået, eller i det mindste ikke deltaget aktivt i

Accepteret svar
Fra : BlackPeet

Modtaget 200 point
Dato : 10-02-10 20:48

Kort og godt:

*Enig!*

Hellere højere skatter end dårligere offentlig service.
Og det er jo vanvid at de højest lønnede også skal have de højeste skattelettelser.

Men det er jo VKO regeringens politik. Ikke noget nyt i det.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-02-10 21:03

Nåeh... så var det ik' mig som var hel idiot vagnr, når jeg ik' fattede CEPOS'es argumenter?

..og tak for svaret BlackPeet ..nu ka' jeg igen leve og sove roligt

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : molokyle

Dato : 10-02-10 21:04

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-02-10 21:13

CEOPS, som jeg plejer at kalde dem, sidder på deres selvbyggede pyramide, og føler sig højt hævet over alt og alle, inkl. livets realiteter

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 10-02-10 21:39

Tror faktisk jeg stemmer på venstrefløjen,næste gang.Og glæder mig til en regeringsskifte.For ifølge jeres velkendte argumenter (andre tråde) kommer vi faktisk alle i himmerigets rige,når Helle og Villy kommer til.Kun A.P. Møller og Vestas (samt få andre multinationale) skal betale skat.
Vi skal ligge i hængekøje,drikke whiskey-sjusser,og ryge cigarer.Arbejde har vi "folk" til.(Polakker).
Sikke tider...... kan vi ikke fremrykke valget lidt.Jeg kan næsten ikke vente.
Sikken svir.

Mosebaek.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 10-02-10 22:06

Ja, Mosebaek, det kunne blive det rene himmerige, men det går nok som sædvanligt, når vores side er færdige med at rydde op efter overforbrug, skattestop, ufinansierede skattelettelser mv., og Danmark er ved at vejre morgenluft, vinder de sorte igen på løfter om " overforbrug, skattestop, ufinansierede skattelettelser mv.", og så starter svikmøllen igen.

Vindersvaret lyder jo "Hellere højere skatter end dårligere offentlig service.
Og det er jo vanvid at de højest lønnede også skal have de højeste skattelettelser."

Kommentar
Fra : pve

Dato : 11-02-10 13:42

Citat
Og det er jo vanvid at de højest lønnede også skal have de højeste skattelettelser.
- det er da en holdning, nu jælper det jo bare ikke på at få "gang i hjulene". Jeg er klar over at der altid vil være nogen som får ondt et vist sted, og især når dem der betaler mest til det samfund vi alle nyder godt af får lidt igen - ja det er da noget svineri

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-02-10 20:06

Jeg huske en 80'er regering der påstod : Det går ufatteligt godt

..men efter en socialdemokratisk regering tog over og ryddede op i DOT COM financielle skandaler, i TAMIL-sager og 'Intet fejet ind under gulvtæppet' taler ...så startede man da bare det hele forfra:

Pengene har det bedst i borgernes lommer, ..først; når vi har økonomisk 'RÅDERUM', ..privatisering & minimalstat, ..skattestop, ..vi kan købe hele verden, ..en borgerlig politik med et socialt ansvar osv. osv. osv.

LØGN & LATIN ..fra ende til anden !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : pve

Dato : 17-02-10 09:06

Molokyle, jeg husker en tidligere socialdemokratisk skatteminister, og en af de få der faktisk har haft viden om skat, som for nyelig kom med skattelettelser som vejen frem for at få gang i hjulene. At man så valgte ikke at følge dette råd til punkt og prikke, og give massive lettelser, er jo bare ærgeligt. Dette skyldes jo nok, at der er flere stemmer i at give mange små skattelettelser end få som betyder noget. Dette er desværre kendtegene for begge sider af Folketinget, dog nok mest til venstre for midten, at man tænker mere på sine fremtidige valg, end hvad der er godt for DK på langt sigt.

Igen: jeg syntes det er ærgeligt at der sidder nogen og blokere for, at Danmark igen kan komme i gang igen, ud fra devisen "jeg vil også have noget hvis de andre gør" dette til trods for at man måske ikke helt GIVER så meget til staten.

Så kom du bare med flere "smileyes" etc. Konklusionen er jo at der en masse der får ondt i røven over at de ikke kan få noget tilbage som de ikke har givet, smat at der er stemmer i det, da når alt kommer til alt, så vil alle alligevel have noget (uden dog at ville indrømme det....).