/ Forside/ Teknologi / Internet / Andet internet / Spørgsmål
10  stl_s 3378
Online Ordbog for IT Idioter
Fra : Ladmorillo
Vist : 1177 gange
300 point
Dato : 10-02-10 17:10

Hej

Er der nogen der kender til en offentlig tilgængelig (online) IT ordbog for folk med meget begrænset kendskab til computere.

Jeg tænkter på forklaringer alle alle de udtryk man støder på i dag når man skal bruge offentlige internet løsninger til alskens formål.

Altså forklaringer på begreber som... Browser, Webadresse, URL, Dobbeltklik, Ikon, Certifikat, Digital Signatur, Scrolle, Dropdownboks etc. etc. etc.

tak.

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 10-02-10 17:12

Ja, prøv at kigge her :

http://eu.dummies.com/Section/index.html

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 10-02-10 17:13
Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 10-02-10 17:14

http://komputer.dk/dictionary

denne koster også gratis.

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 10-02-10 17:15

Der ligger en masse på nettet, prøv at søg på "It for dummies "

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 10-02-10 17:26

Du kan slå en del ord op her: http://pchjaelpen.dk/14-EDBOrdbogPart01.htm

Kommentar
Fra : refi

Dato : 10-02-10 17:32

Google er din ven....

Bare skriv ordet i søgefeltet så er helt sikkert noget imellem der giver dig en forklaring

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 10-02-10 17:43

- prøv ham:

http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=277296

-han er vores lokale idiot...

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 10-02-10 18:05

wikipedia har meget info om alt muligt.

http://wikipedia.org/

Hvis du ikke finder noget på dansk så prøv det engelske ord.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-02-10 18:34

Citat
..folk med meget begrænset kendskab til computere.

..ska' bar' hold' fnat-riverne LANGT VÆK ..fra ethvert tastatur; inden for rækkevidde.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-02-10 18:36

...dett gælder især; de såkaldte: IT-ioter
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-02-10 18:44

Ps. For at præcisere mit budskab:

Jeg er af den oprigtige mening; at man bør have en certificering/kørerkort til, at benytte internettet interaktivt.. FØR det overhovedet tillades man får adgang til dette
...og dermed oprette hjemmesider, deltage i fora, lægge profiler ind på div. sociale tjenester osv.

Man skal testes i hoved og røv og (politi-)stat-godkendes for, at kunne føre et motoriseret kørertøj.
Det SAMME burde efter min bedste overbevisning også gælde internettet
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-02-10 18:49

Eksempelvis følge retningslinjerne fra:
1.) http://www.w3.org/
2.) http://www.webstandards.org/
3.) osv....
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-02-10 18:54

Det jeg mener er:
Man ku' md samme 'logik' og 'ret' forlange, at ALLE med evner og mulighed for, at dreje en tændingsnøgle i en (last-)bil ...sku' ha' lov; at føre denne ..på offentlig vej
</KAOS>

Kommentar
Fra : severino

Dato : 10-02-10 19:31

Hør lige en gang MOLO!
Hvem har tisset på din sukkermad???

Sådan plejer du da aldrig at være! - Vi har altid opfattet dig som et sopert og ædruelig; så der må stikke noget inder dine udmeldinger!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 10-02-10 20:59

Idioterne er ikke dem, som ikke forstår de tossede IT udtryk.

Idioterne er dem som bruger ordene, og oftes forkert, stavet forkert eller i en forkert mening.

Den idioti er ret udbredt. Den har endda holdt sit indtog i brugsanvisninger til diverse udstyr.

Typisk kender folk ikkke forskellen på byte, bit og binit. bruger milli præfix i stedet for mega osv.

Det er også ret udbredt med forkerte engelske udtryk i stedet for gode danske.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 11-02-10 10:43

Hejsa.
Denne ordbog har været en stor hjælp for os herhjemme.
http://www.kandu.dk/Tip20674.aspx

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 12-02-10 23:16

Citat
- prøv ham:
http://www.kandu.dk/userprofile.aspx?uid=277296
-han er vores lokale idiot...

Kommentar
Fra : Hm...

Dato : 13-02-10 19:43

Ladmorillo -> Du er for dum til mig ..og burde efter min mening slet ikke færdes i dette forum.

Blacklist'ing = CENCUR ..hører ingen steder hjemme i et offentligt videndelings forum

Du kan finde ud af at stille et spørgsmål ..og du kender 'alle' udtrykkene:
Citat
Browser, Webadresse, URL, Dobbeltklik, Ikon, Certifikat, Digital Signatur, Scrolle, Dropdownboks etc. etc. etc.

..men tåler ikke:

Kritik/irettesættelse, oprigtig modspil, ærlige meninger ..eller 'anderledes' tænkende.

*VHP* = Vor Herpes Bevare os !!!

Hm... alias: </MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Hm...

Dato : 13-02-10 19:49

..men lad mig svare dig alligevel ...selvom jeg tilsyneladende ikke må:

1.) http://www.it-borger.dk/aktuelt/temaer/guiden-til-dig-som-nybegynder
2.) http://www.hjemmesideskolen.dk/
3.) http://www.it-dansk.dk/
4.) http://www.version2.dk/leksikon/Forside
5.) osv.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Hm...

Dato : 13-02-10 19:53

severino -> ..som du ka' læse ovenfor ...så 'lugter' jeg IT-ioter på laaaaang afstand

Man er nysgerrig? ....men vil helst ik' ha' et svar ...medmindre det er nøjagtig dét
..man leder efter

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-02-10 20:35

AK JA, og jeg som troede, at mennesker bliver voksen med alderen!
Det gør de vel også; men det betyder jo ikke at de også opføre sig som sådan!

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 13-02-10 21:27

Citat
Ps. For at præcisere mit budskab:
Jeg er af den oprigtige mening; at man bør have en certificering/kørerkort til, at benytte internettet interaktivt.. FØR det overhovedet tillades man får adgang til dette
[B]...og dermed oprette hjemmesider[/B] , deltage i fora, lægge profiler ind på div. sociale tjenester osv.

Hej molokyle
Efter at have tænkt mig grundigt om, vil jeg indrømme, at der er VISSE tilfælde hvor jeg vil give dig ret, og giver da også gerne et par eksempler på, hvor JEG synes, at der bør være lidt mere styring over hvad der ligges på nettet.
1. I internettes ungdom, dvs. før Google var på banen, vil jeg gerne have oplysninger om hasselbuskens evne til at slå rod. Jeg søgte på nettet, og blev vildt imponeret over alle de indlæg der var til rådighed. Begyndte at læse på indlæggene, men fandt ud af, at langt de fleste var almindeligheder skrevet af skolebørn som havde lagt deres fri eller tvungne stile ud på nettet. Med andre ord, en masse indlæg, men uden det store indhold. Værdi i søgningerne fandt jeg først da jeg omsider kom ind på hjemmesiden for et universitet i Californien; der var der kød på, og der fandt jeg hvad jeg søgte-alt andet var kun spild af tid.
2. I lokalområdet har vi en åbenbart ret driftig dame/kok og restauratør som her i løbet af en forholdsvis kort periode (et par år) har købt og drevet 3-4 restauranter. Hun starter gerne med en del gode ideer og ændringer, bl.a. åbningstiderne. Fejlen er bare, at disse "reklamer" aldrig fjernes, så når der søges på restauranter, så står hun som ejer af 3-4 stykker (hun har kun een ag gangen), men hvornår der er åbent passer gerne ad h...... til, da stedet ofte er lukket eller til salg efter et år - hende regner vi ikke med mere. Hun har simpelt hen giver for mange skuffelser og kørte kilometer.
Jeg kan såmænd hurtigt komme med flere eksempler, men det får vente til en anden god gang, men at opstramning er tiltrængt er tydelig, men hvordan, det er spørgsmålet?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-02-10 21:51

Det lyder som om du er kommet meget sent med på nettet. Jeg kom på nettet i 1984, med et telefonmodem på den høje hastighed på 300 baud. Det var den gang at informationene lå på databaser, som gik under betegnelsen BBS.
Se det var i internettets bardom - Asbjørn!
Det har været meget interessant at se den udvikling der er sket i de mange år.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 13-02-10 22:33

Citat
Se det var i internettets bardom - Asbjørn!
Det har været meget interessant at se den udvikling der er sket i de mange år.

HØ-HØ, severino
Jeg skrev derfor også " i internettets ungdom" for at holde mig lidt på "sikker grund" med tiderne, men ellers har du da ret - jeg kom forholdsvis sent med. Første maskine var en 286, senere en 386 så vidt jeg husker, og købt gennem arbejdspladsen gennem en afdragsordning, men jeg husker i hvert fald at de hver gang kostede en sommerferie, så en udskiftning blev diskuteret på højt ægteskabligt niveau. Første telefonmodem blev først anskaffet NOGET senere, og først, da man havde set det smarte i systemet på arbejdspladsen, men at sidde at surfe i timevis på nettet, det var der simpelt hen ikke penge til. På nettet, sende mailen eller få post hjem, og så af nettet igen-færdig. Printeren var en nåleprinter, og lød som når naboens traktor kørte forbi, slæbende på et bundt jernkæder.
Jo, meget godt er sket i den forløbne tid, men meget mangler også endnu - spændende at se hvordan nettet og computerne virker og ser ud om bare 10 år

Kommentar
Fra : severino

Dato : 13-02-10 22:57

Ja der kommer nok til at ske en hel masse. Måske bliver det så automatisk at man taler til den i søvne under en god gedin MORFAR på divaneseren. Det bliver sgu dejligt.
Man kan jo allerede i dag tilslutte den til en videoprojektor, og kaste biledet op på loftet, så kan man da se siderne, medens man er vandret polariseret på 2 meteren!

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 13-02-10 23:31

Citat
Måske bliver det så automatisk at man taler til den i søvne under en god gedin MORFAR på divaneseren. Det bliver sgu dejligt.

Ja, bare den så ikke også sladrer bag efter.
Citat
så kan man da se siderne, medens man er vandret polariseret på 2 meteren!

SMART-SMART, så behøver man ikke engang at holde avisen selv mere - hænderne kan blive i lommen.

Annuller spørgsmålet
Fra : Ladmorillo

Dato : 17-02-10 11:48

Fik stort set kun spam og bruger-hygge-samtale som svar. Få seriøse men ikke brugbare svar. Brugeren "Molekyle" og hans anden profil "Hm..." er kun ude på at sabotere.