/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
ir på kobber
Fra : Sønder
Vist : 12411 gange
100 point
Dato : 10-02-10 16:15

Er der en super måde at fjerne (gammelt) ir på kobber uden at ødelægge kobberet, forstås.
Brasso + knofedt er ikke tilstrækkeligt

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 10-02-10 16:21

læg det i eddikesyre et stykke tid og skyl grundigt med vand. det skulle løse problemet.

Accepteret svar
Fra : ans

Modtaget 110 point
Dato : 10-02-10 16:34

Jeg har ikke selv prøvet dette råd

Citat
Salt og eddike til kobber
Kobber patinerer og danner et grønt lag, der beskytter mod yderligere angreb. På udendørs genstande af kobber plejer man at lade dette lag sidde, mens det er en god idé at holde indendørs ting som potter og pander blanke.

Også til kobber kan du bruge et pudsemiddel, men hvis du ikke kan komme ind i alle kroge, så prøv følgende: Kog det anløbne kobber i en blanding af vand, 1 spsk. salt og 1 kop vineddike i nogle timer. Vask det i sæbevand, og tør efter. Du kan også blande 1 tsk. salt med 1 kop eddike og tilsætte mel, indtil du får en lind grød. Smør massen på kobberet, og lad det stå cirka en time. Derefter skyller du det i varmt vand og polerer det tørt.

http://www.idenyt.dk/artikler_show.asp?show=9412

Men nu skriver du ikke hvilken genstand af kobber, der er tale om!

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-02-10 16:39

Citat
Rengøring med citron
Skær citronen over på midten.
Dyp skærefladen i salt, og gnid gryden med citronen.
Poler efter med en klud.

Rengøring med eddike
Hæld eddike i en skål, og opløs lidt salt i eddiken.
Hæld eddikeblandingen på en vandforstøver, og spray blandingen på gryden.
Lad blandingen virke et stykke tid, inden du polerer gryden.

http://www.kloverblad.dk/vedligeholdelse/

Men hvis genstanden er lakeret, så skal du sikkert bruge en anden fremgangsmåde.

Kommentar
Fra : Sønder

Dato : 10-02-10 16:41

Lyder godt. -Lige det problem, at det (bl.a.) drejer sig om en "krukkeskjuler" på 1.20m høj og med en diameter på 35cm. Det kniber lige med at finde den rigtige gryde..
Jeg må nok prøve den med grøden..
Vender tilbage...
PS Skal det være eddikesyre 32% eller blot Lagermanns?

Kommentar
Fra : ans

Dato : 10-02-10 16:48

Hvis det er denne "opskrift" du tænker på

Citat
Du kan også blande 1 tsk. salt med 1 kop eddike og tilsætte mel, indtil du får en lind grød. Smør massen på kobberet, og lad det stå cirka en time. Derefter skyller du det i varmt vand og polerer det tørt.

så er det almindelig eddike.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 10-02-10 16:52

Citat
drejer sig om en "krukkeskjuler" på 1.20m høj og med en diameter på 35cm. Det kniber lige med at finde den rigtige gryde..

Forstås.
Sønder hvis i har et badekar kan i bruge det.
Jeg har selv gjort det i "gamle" dage.
Citronsyre og meget varmt vand i med krabaten og så forsvinder det ...ved hjlæp af lidt knofedt.

Godkendelse af svar
Fra : Sønder

Dato : 20-02-10 13:55

Tak for svaret ans. Det med salt og eddike er nok det bedste. Det giver i al fald kobberet mere glans, selv om det ikke fjerner al irren. Og man slipper ikke for at gnubbe med Brasso bagefter!!