/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Proteindrik der feder
Fra : TanteAnne
Vist : 10363 gange
100 point
Dato : 05-02-10 10:25

Min mor som har alzheimer spiser ikke så meget og bliver tyndere og tyndere. Hvor kan man købe sådan nogen proteindrikke i brik der smager godt og samtidig giver nogen kalorier.

Kommentar
Fra : danoan12

Dato : 05-02-10 10:31
Kommentar
Fra : danoan12

Dato : 05-02-10 10:32
Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-02-10 10:38

Hvorfor netop proteindrik.
Det er næppe proteiner hun mangler.

Ellers vil jeg foreslå chokolademælk. Det finder de fleste smager godt, på grund af sukkeret og chokoladesmagen.
Mælkeindholdet giver en god blanding af de rigtige proteiner.

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 05-02-10 11:18

Til transor: Idet min mor ikke spiser så meget mad er hun nødt til at have noget der indeholder både vitaminer og mineraler da hun jo ikke får nok i kosten. Chocolademælk er ok også men der er jo ikke så meget næring i.

Accepteret svar
Fra : Kirstineka

Modtaget 100 point
Dato : 05-02-10 12:42

Hej TanteAnne.
Jeg skriver af erfaring, og kan ikke anbefale produkter af pulver, som man selv skal blande op. Det bliver let klumpet og ikke lækkert at drikke.
Dette produkt (købes på apoteket) har jeg været meget glad for : http://nutricia.dk/produktinfo-nutridrink-compact/
Produktet er lidt dyrt, men der gives tilskud fra det offentlige, når det er i forbindelse med sygdom.
Kontakt din mors læge og bed om at få en "grøn recept". Du kan jo lige købe nogle stykker i håndkøb, for at se om hun overhovedet vil drikke det. Som jeg husker det udgør en "flaske" et måltid. Findes i mange smagsvarianter, og sammensætninger hvad angår fibre m.m.. Smager bedst når det har været i køleskabet.
Hilsen Kirstineka.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-10 14:07

--Man kan selv lave proteindrik, der smager bedre end den fabriksfremstillede. Det gør de på nogle plejehjem.
Det er noget med mælk og pasteuriserede æg.
F.eks:
Citat
Hjemmelavet proteindrik (2 glas)

2 dl kærnemælk
1 pasteuriseret æg
1 spsk sukker
1 dl fromage frais, ymer, skyr eller kvark
Evt. frugt, frisk eller frossen, fx 200 g jordbær + 75 g sukker eller 150 g henkogt ananas + 40 g sukker.

Hvis man erstatter kærnemælken med sødmælk og/eller fløde, så kan man også tilsætte chokoladepulver.

Når din mor er småtspisende, så er det først og fremmest vigtigt, at hun får noget, hun kan lide.

Min egen mor kunne liige lokkes til at spise friske hindbær med flødeskum/råcreme..
Hver dag. I den sidste tid, hun lå på hospitalet...

Hvis du bor nær din mor og ser hende tit, så kan du lave sådanne små "overraskelser" med hendes yndlingssmag når du besøger hende.
Selv om det ikke er det samme som at få hverdagsmaden gjort bedre, så ER det altså noget, der både giver flere kalorier og vitaminer, --OG en lidt bedre livskvalitet.

---De færdige brikker med proteindrik havde min mor i alle smagsvarianter. De kan købes blandet, så man får prøvet det hele. Men hun blev hurtigt meget træt af dem. Jeg tror, at hun syntes, at de var for søde. HUN brød sig ikke så meget om sukker.
Problemet var også, at de drikke mætter. Og så havde hun SLET ikke lyst til at spise rigtig mad.

Det kan være noget andet med DIN mor..

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-02-10 14:08

Jo der er masser af næring i chokolademælk. For meget for de fleste mennesker. Det feder.

Men din mor skal også have mineraler ,vitaminer og fibre.
Her er det straks sværere at få noget nemt og indbydende.
Sød frugt kunne måske være en ide.

Det vil være en god ide med en daglig vitamin-mineralpille også. Sørg for at det er en med nok Dvitamin. Det sædvanlige vedtagne med 5mikrogram er for lidt til ældre kvinder.
Der findes nogle med 20 mikrogram. Det sikrer sammen med en evt kalktablet bedre mod knogleskørhed. Samtidig kalk og Dvitamin er nødvendig for knoglerne. Dvitaminmangel er den mest udbredte mangelsygdom i Danmark om vinteren.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 05-02-10 14:12

Manglede at skrive at D vitamin kun findes i tilstrækkelig mængde i fed fisk.
Alle de andre ellers sunde spiser mangler eller har kun minimalt indhold af D-vitamin.

Kommentar
Fra : BilalKinali

Dato : 05-02-10 15:58

hvis hun nu skulle tage proteindrik, så er weight gainer da bedre ? :S

Kommentar
Fra : malmin

Dato : 05-02-10 17:04

Jeg støtter op om Brigittas anbefaling.

Min far var 194cm høj og vejede 50kg p.g.a lunge canser. Han havde også brug for næring og blev anbefalet de ernærings brikker man kan købe på apoteket, men dem kunne han ikke fordrage. Så talte min mor med en diætist, og fik at vide at hun skulle lave en god gammeldags koldskål. Helst 4-6 æggeblommer og sukker efter smag. 1/2 l kærnemælk og 1/2 l piskefløde. Og hvis min far kunne lide det, kunne der komme blændet frugt i (det kunne han ikke).

Diætisten sagde også at det var en god ting at komme et sugerør i glasset, da man så automatisk drikker mere, end hvis man bare får et glas i hånden.

Da han så kom hjem fra sygehuset fik han "koldskål" i et stykke tid, og langsomt vendte appetitten tilbage - så meget man nu kan forvente af en der er så syg. Så foreslaget fra sygehusets diætist virkede i min fars tilfælde.

Det var bare endnu en beretning. Jeg håber at der kommer mange foreslag, så du har lidt at vælge imellem.

Jeg håber at du har et godt netværk, der støtter op om dig, og du kan tale godt med.

Mange hilsener malmin

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 05-02-10 21:38

Jeg går ud fra, at det er et ældre menneske, det drejer sig om.

Gode gammeldaws tilberedte lækkerier er mere et hit i den aldersgruppe. Råcreme (med pasteuriserede æggeblommer) er osse godt. Og hjemmelavet chokoladebudding med flødeskum.
Hvis hun altså er til søde ting.

Ellers kunne det være kylling med flødesovs og agurkesalat. Fisk med hollandaisesovs..
Sovser kan i det hele taget være både sundt og -især- lækkert til gamle mennesker.
Man kan også blande ekstra smør og æggeblommer i kartoffelmosen.

Alzheimermennesker kan pludselig spise mere, hvis de kan genkende en smag fra for længe siden..

Og hvids du finder noget, der er et hit, så kan du sagtens bruge det dag efter dag... Hun vil blive lige glædeligt overrasket hver gang..

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 05-02-10 22:04

Bilka har noget pulver i store bøtter man kan blande op med mælk. Hvis man bruger en stavblender bliver både konsistnesen og smagen fuldstændigt som en rigtig god milk shake.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 06-02-10 00:11

Citat
Hej TanteAnne.
Jeg skriver af erfaring, og kan ikke anbefale produkter af pulver, som man selv skal blande op. Det bliver let klumpet og ikke lækkert at drikke.
Dette produkt (købes på apoteket) har jeg været meget glad for : http://nutricia.dk/produktinfo-nutridrink-compact/
Produktet er lidt dyrt, men der gives tilskud fra det offentlige, når det er i forbindelse med sygdom.
Kontakt din mors læge og bed om at få en "grøn recept". Du kan jo lige købe nogle stykker i håndkøb, for at se om hun overhovedet vil drikke det. Som jeg husker det udgør en "flaske" et måltid. Findes i mange smagsvarianter, og sammensætninger hvad angår fibre m.m.. Smager bedst når det har været i køleskabet.
Hilsen Kirstineka.

Jeg kan helt tilslutte mig Kirstineka's forslag da jeg selv både har prøvet det (lærte at kende produktet på sygehuset hvor jeg ved opvågning kun vejede 50 kilo), overlevet på det, og endda fået nogle kilo på sidebenene samtidig med at min appetit er blevet "normal", endda lidt "overnormal"
Produktet skal være koldt, og hvis det virker lidt "fed", så kan det blandes lidt op med mælk, evt. let eller skummet. Det er rigtigt, at sådan en lille flaske med 200 ml svarer til et måltid, og faktisk skulle man kunne leve af det i en længere periode - dog skulle der gerne komme lidt appetit inden, for appetit har jo også noget med alm. velvære at gøre. Det kommer til gengæld ofte når man ikke er så afkræftet mere.
Min svigermor fik det rigtig dårligt omkring nytår, og til alt held havde vi nogle flasker i overskud som hun fik. Det satte lige skub i foretagenet, og i dag har hun det godt igen.
4 flasker koster tæt ved 100 kroner, men kan din mor lide det, så gives der tilskud på - vist nok 60%) gennem lægen.

Prøv dem, og held og fremgang med din mor
Asbjørn2

Godkendelse af svar
Fra : TanteAnne

Dato : 15-02-10 14:55

Tak for svaret Kirstineka.

Kommentar
Fra : hojben1100

Dato : 04-01-11 14:12

Find evt. protiendrik i denne oversigt:

http://proteininfo.dk/protein.php?produkttype=proteindrik