/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Hvem behandler hvad ???
Fra : refi
Vist : 951 gange
200 point
Dato : 04-02-10 11:17

Tysk statsborger bosiddende i Tyskland men med ejendom i DK (har gennem 30 år boet her men er flyttet tilbage til Tyskland)

Vedkommende er død i DK (under ophold på sin DK-adresse) og efterfølgende overført til begravelse i Tyskland
Vedkommende har dansk personnummer (flyttet tilbage til Tyskland for 3 år siden)
Vedkommende er/var gift
Vedkommende har barn bosiddende i DK (men tysk statsborger)

jeg har sikkert glemt noget - men det er ret kompliceret...

Hvem er PLIGTIG at blive underrettet ved dødsfaldet...
Hvem behandler dødsbo (da der er tale om flere lande)
Hvor kan søges oplysninger...

Det skal nok tilføjes at forældre har "udstødt" deres barn for 30 år siden - de har dog "kendt" hinandens "gøren og laden" (nysgerrighed fra begge parter), men ellers IKKE haft omgang

Det er MEGET tvivlsomt om der forefindes testamente - sandsynligvis IKKE...

Accepteret svar
Fra : Krummen

Modtaget 210 point
Dato : 04-02-10 11:20

Puuu ha .Det lyder som en økonomisk lækkerbidsken for en advokat (bobestyrer) hvis der er kugler i boet Men som 1 instans er jeg sikker på at skifteretten i DK tager affære.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-02-10 11:31

Citat
Men som 1 instans er jeg sikker på at skifteretten i DK tager affære.

Det er så der det "halter"....

Vedkommende er død for 6 uger siden og "barnet" har først erfaret det nu (ad omveje) men INTET officielt hørt....

Og jo - vi er i størrelseorden MANGE millioner....

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 04-02-10 11:46
Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-02-10 12:09

Har nogen af dem haft bopæl i det danske mindretal, for det kunne tænkes at der var særlge regler for mindretallet og grænselandet i det hele taget. Måske en advokat fra området kan hjælpe.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-02-10 12:12

Citat
Snarest muligt efter at have modtaget dødsattesten skal personregisterføreren i medfør af afsnit II 6 i Kirkeministeriets cirk. nr. 241 af 01.12.1977 videreanmelde dødsanmeldelsen til skifteretten i den retskreds, hvor afdøde havde bopæl, eller hvis afdøde ikke havde bopæl her i landet til skifteretten i den retskreds, hvor dødsfaldet har fundet sted.

Se dette lyder interessant....

Det bevirker jo at DANSKE myndigheder under alle omstændigheder er indblandet...

Dødsfaldet er sket på DANSK sygehus....

Men det siger INTET om hvorvidt myndighederne er pligtige til at orientere arvinger eller dette alene pålægges ægtefællen....

Den største "hurdle" er jo en evt. forældelsesfrist - der bevist kan "spilles" på

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-02-10 12:21

Citat
Har nogen af dem haft bopæl i det danske mindretal

Nej nej....

Der ligger problematikken ikke....

Vi taler Sjælland

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 04-02-10 12:26
Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 04-02-10 12:27

Citat
Formålet med SOLVIT-netværket er gennem et tæt samarbejde mellem SOLVIT-centrene at forsøge at finde en hurtig og uformel løsning på grænseoverskridende problemer, som skyldes, at en myndighed i et andet EU-/EØS-land anvender EU-reglerne forkert.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-02-10 15:41

Jeg tror såmænd ikke reglerne ikke bliver fulgt...

Problematikken ligger nok mere i om de overhovedet er blevet underrettet om at der "findes" andre - i dette tilfælde barn - enebarn sågar

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-02-10 16:58

Kun du ikke prøve at ringe til den tyske ambassade og spørge dem? De må have en ansat som ved noget om det. Om sagen skal behandles i Danmark eller i Tyskland. Og hvem der har sagen nu og hvorfor arving ikke er orienteret.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-02-10 17:32

Jo - det bliver jo nok enden på det

Jeg ser allerede en "hærskare" af advokater der "lugter guld"

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-02-10 18:46

Du har set for mange amerikanske film. En seriøs advokat kan gøre underværker.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-02-10 18:59

Hmmmm....

Jeg "kender" tyske advokater - de er FULD på højde med de amrk.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-02-10 20:16

Jamen så vælg en dansk advokat, hvis sagen skal køre ved de danske domstole så er der vel ingen problemer, eller måske er det rent administrativt nu når der kun er 1 arving.

Ring til ambasaden og find ud af i hvilket land sagen skal køre.

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 27-02-10 17:32

Tak for svaret Krummen.

Ja det bliver en økonomisk lækkerbidsken

Til oplysning kan så siges at dansk retsvæsen og myndigheder OVERHOVEDET IKKE er interesseret når afdøde allerede er bragt ud af landet.

En sådan sag skal køre i afdødes hjemland uanset hvor mange steder i verden der er tale om formue, og havde vi ikke SELV henvendt os, havde vi SLET IKKE fået besked.

I Tyskland er der ikke pligt til at meddele arvingerne noget - der kan du "kradse af" UDEN at myndighederne blander sig

Det ENESTE sted du kan få evt. oplysninger er vedkommendes "fødekirke" - der kan du være heldig de har en BOG at slå op i.....

Dataregistrering findes IKKE i Tyskland - der er de på "stenalderstadiet"