/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
afstandsbedømmelse
Fra : edith1968
Vist : 7459 gange
100 point
Dato : 04-02-10 10:26

Hej,

Skal til jagtprøve om foråret, og har hørt at de fleste ikke kommer igennem afstandsbedømmelse.

Er der nogen som har nogle gode tips?????

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 04-02-10 10:54
Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 04-02-10 10:56
Accepteret svar
Fra : pauli

Modtaget 100 point
Dato : 04-02-10 12:07

træn, træn og træn....
Lav evt. selv nogle figurer og tag ud sammen med nogle af de andre kursister.
Er selv jagttegnsinstruktør og vil give dig ret i at det er noget som en del har svært ved.
En god huskeregel er, hvis du er i tvivl må du ikke afgive skud. De figurer som står uden for forsvarlig skudafstand, står væsentligt for langt ude.
Har du trænet samt har denne huskeregel i baghovedet, vil jeg mene at du står godt.
Husk også at fugle sat i luften på pind, vil synes at være tættere på end de er. Pga den manglende baggrund er afstandsbedømmelsen sværrere.

Knæk og bræk med prøven

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 05-02-10 10:55

Det er nok ikke hun jagttegns aspiranter der har svært ved at bedømme afstande, vi ser jægere der har svært ved dette også , nogle skyder på alt for lange afstande, inden på grund at de ikke evner at vurdere afstande, eller på grund af dårlig moral, vi ser også det modsatte med de plukskyder vildtet på meget korte afstande, så vildtet er ubrugeligt, en fjerde del af det vildt der forarbejdes ved vildthandlerne er kassabelt, skal vi tro det oplyste fra branchen, hvad er der ved at stå med et stykke vildt der ubrugeligt, her er det mest sansynligt at tro disse tal kommer fra industi jagterne, som levere vildtet.
Derfor er det anbefaleseværdigt at skudafstanden er for fuglevildt, er på en afstand fra 20 og til 30 meter for at afgive et død bringe skud,.og mindst en hagl størrelse til gæs og edderfugle på 3,5 mm. Hårvildt er den ideelle skudafstand mellem 15 og 20 meter., og hårvildt mindst haglstørrelse på 3,5 mm.
Lad vær med at høre på dem der praler med de kan skyde vildt helt ude på afstande af 4o meter. her fremkommer disse anskydning som i sidste ende rammer jægerne, med omtalte anskydninger.
For jægeren er det om nedlægge så meget vildt i så få skud som muligt, uden at anskyde eller ødelægge vildtet. derfor træn med afstandsmåling. hvis man har svært ved at se forskel på 10 og 40 meter.
En anden vigtig faktor, er at træne på lerduer på forskellige afstande, her viser det sig der er stor forskel på trædesikkerheden, man kan se hvilke forskel der er på at ramme en lerdue på 20 meter og en på 30 meter hvis man ikke er trænet.og har erfaring i skydning..

Fido

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 05-02-10 14:52

Hej Fido.
Et langt stykke henad vejen er jeg enig i dit indlæg.

Et sted i indlægget skriver du;
Citat
vildtet er ubrugeligt, en fjerde del af det vildt der forarbejdes ved vildthandlerner kassabelt, skal vi tro det oplyste fra branchen, hvad er der ved at stå med et stykke vildt der ubrugeligt, her er det mest sansynligt at tro disse tal kommer fra industi jagterne, som levere vildtet.

Vildthandlerens/opkøberens ord for, hvad de evt. har måtte kassere, tager jeg ikke for pålydendende.
Min erfaring vedr. kreaturhandlere, brugtvognsforhandlere og vildtopkøberne er, at de snyder folk hvis de kan komme til det.

Kommentar
Fra : Øjenvidnet4

Dato : 05-02-10 15:45

Edith1968

Jeg kan ikke bidrage med nye bemærkninger - det har de øvrige debattører beskrevet så fint, så mon ikke alt er kommet med. Jeg vil også ønske dig held og lykke når dagen oprinder.
Dernæst vil jeg sige, at både fido og heidi-ho er på linie med mine meninger. Dog synes jeg ikke heidi-ho har helt ret i, at de omtalte næringsdrivende er nogle snydetampe ! Der skal mindst to til at lave en handel og hvis ikke man synes varen og prisen er i orden, kan man jo blot sige nej !!! Handel er egentlig ret enkel, men den bliver gjort til en højere videnskab i dag - mon ikke også heidi-hos erfaringer er sagt med et lille smil på læben ?

Øjenvidnet4

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 05-02-10 15:59

Jo, der skal to til en handel.
Og man må sande det gamle ord; Den kloge narrer den mindre kloge.

Men, når det er sagt, ved jeg fra flere pålidelige kilder, at vildthandleren/opkøberen nogen gange får optalt kassabelt vildt forkert. Det underlige ved det er, at det altid er til hans egen fordel.

Men det det var heller ikke om vildthandlerens gøren og laden tråden handlede om.

Edith1968, ønskes også knæk og bræk fra mig.

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 05-02-10 22:02

Til Edith.

Kender du en ældre flink landmand, eller skovmand, prøv at få fat sådan en til at hjælpe dig med at bedømme afstande, de er vandt til at bedømme afstande,i skov og i mark, og de kan med øjemål fortælle, om hvor lagt 10 20 30 og 40 meter er, med meget stor nøjagtighed, en times tid med sådan en, vil gøre underværker, selv i kuperet terræn hvor der kan forekomme synsbedrag, hvis man kikker op eller ned, hvis ikke man har forhold til afstande i dagligdagen.
Jeg er ikke jagttegns lære, med har haft mange unge jagttegnaspiranter under mine vinger, og ingen af dem har dumpet med afstands bedømmelse.
Jeg har truffet mange dygtige jagttegns lære, der både kunne bedømme afstande og skyde, desværre har jeg også truffet nogle, at man har måtte korse sig over, vi ser også nogle med lav dumpe procent og nogle med høj.
Fido

Kommentar
Fra : Heidi-Ho

Dato : 06-02-10 11:08

Hvor stor er dumpeprocenten på jagtprøven.?

Kommentar
Fra : FidoFlap

Dato : 06-02-10 11:50

Til Heide.

Beståelses procenten var for få år siden omkrig 65 til 75 procent, jeg husker ikke om dem der dumper til den praktiske prøve, som lige forinden har bestået den teoretiske del af prøven, som kan nå at indbetale et nyt prøve gebyr, og kan gå op igen samme dag, hvordan de tæller med i statistikken.
Det har været sådan for til ganske fornylig, at det kunne lade sig gøre.

Fido

Godkendelse af svar
Fra : edith1968

Dato : 17-02-10 12:20

Tak for svaret pauli. og alle de andre