/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Salt -> forhøjet blodtryk
Fra : Nik_
Vist : 808 gange
70 point
Dato : 03-02-10 22:01

At spise for meget salt er ikke godt for kroppen og spiser man for meget kan det bla. føre til et forhøjet blodtryk - men hvordan/hvordan?

Har forsøgt at finde en god biologisk forklaring via google, men alt jeg finder er sådan mere "hverdagsforklaringer". Det har vel noget at gøre med natrium/kalium-pumpen, det er jeg med på, men lige hvordan påvirker det blodtrykket?

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 45 point
Dato : 03-02-10 22:27

Saltat binder vædsken i kroppen og dermed skal hjertet pumpe hurtigere.
Det kommer på "overarbejde". Derfor forhøjer det blodtrykket.
Men det kræver meget salt.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 03-02-10 22:50

[CITAT]Vi ved, at når jeg spiser mere salt og drikker mere vand, så vil kroppen også begynde at udskille mere salt og vand i urinen,« fortæller han.

»Der går cirka tre dage, så udskiller mine nyrer lige så meget vand og salt, som det jeg drikker og spiser. I de tre dage ophober kroppen saltet og dermed mere væske. Det får blodårerne til at udvide sig, og det øger blodtrykket.«

[/CITAT

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-02-10 10:43

Den væske du har i dig er salt, når du så spiser meget salt så ændres saltkoncentrationen i kroppen.

Men så bliver du tørsdig og så vil du drikke noget og så udligner det sig. Og det påvirker blodtrykket som PiaSkov skrev.

Godkendelse af svar
Fra : Nik_

Dato : 08-02-10 18:32

.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 08-02-10 20:38

Idiot.
Du ka' sq da fortælle hvad du er utilfreds med