/ Forside/ Interesser / Helbred / Alternativ behandling / Spørgsmål
10  MuGG3K 570
Fiskeolie eller levertran - forskel?
Fra : svenliss
Vist : 4325 gange
100 point
Dato : 03-02-10 21:45

For at bedre mine led der er lidt stive, har jeg tænkt at indtage fiskeolie regelmæssigt.
Da jeg egentlig hellere vil tage levertran, spørger jeg om der er forskel i virkningen?
Nogen der har erfaring med det?

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 03-02-10 21:46
Accepteret svar
Fra : LA5

Modtaget 100 point
Dato : 04-02-10 10:44

Hvid du i forvejen tager en multivivaminpille skal du tage levertran renset for A og D vitaminer. Det er det samme som fiskeolie eller Omega3 tabletter - bar meget billigere. Og ja det er en god ide til stive led, tør hud og en god hjernebuster.

Hilsen LA5

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-02-10 14:18

Jeg mangler, at man fortæller noget om indholdet af omega 3 o.lign. i levertran.

Vi bliver jo opfordret til at spise fisk blandt andet af hensyn til alle de gode fedtsyrer.

Så er det lidt spøjst hvis der egentlig slet ikke er så mange af fedtsyrerne i levertran. Er det mon fordi de fjerner dem først og sælger dem for sig selv? Eller er det bare ikke oplyst, hvor mange og hvor meget der er af den slags?

Vi skal ikke glemme, hvem Samvirke er og hvilke interesser de har.

Det er som om producenterne helst vil have os til at spise de vigtige næringsstoffer i pilleform, delt op i så bittesmå enheder som muligt. Så hver eneste vitamin har sin egen pille. Og hver eneste fedtsyre sin.
Jammen, selvfølgelig er det det, de tjener mest på. Men det er ikke nødvendigvis det sundeste. Se bare, hvordan det gik med betacaroten.

Jeg fandt det lige:

Her er et link, der fortæller, at levertran indeholder 20,6g n-3 fedtsyrer og 4,45g n-6 fedtsyrer pr. 100g tran. Eller 27,2% er polyumættede fedtsyrer, som de osse kaldes.
Det betyder, at hvis man tager 5 ml. levertran om dagen, så får man 1,25g n-3 og n-6 fedtsyrer

DTU's fødevaredatabank:
http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_details.asp?FoodId=0315

Og her er en test af diverse fiskeolieprodukter, der viser, at indholdet pr pille ligger mellem 0.1 til 0.65 gram.
Hvis du køber de bedste fiskeolieprodukter, så skal du tage 2 piller om dagen for at indtage lige så meget n-3 og n-6 fedtsyre.
---Og hvis du i stedet spiser en sildemad med 50 g. fisk, så får du dobbelt så meget af de vigtige fiskeolier.
Testen er gammel, men jeg har ikke kunnet finde nogen nyere.

http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=1794
http://www.taenk.dk/?cid=1793

Kommentar
Fra : EA_HS

Dato : 04-02-10 14:52

bruger selv fiskeolie kapsler,… fordi jeg ikke er vild med fisk,..
de smager, lugter ikke,
du kan lige så godt købe de billigste,..
de er oven i købet bedst i test,
http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&cid=1794

Lekaform fiskeolie kapsler,.. fås i FAKTA, ALDI, mm.
pris 17 kr. for 120 stk. (500 mg.).. ca. 14 øre pr. stk…og så er det DANSK,
http://www.naturoghelse.dk/shop/lekaform-fiskeolie-1000-475p.html
http://lekaform.dk/

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 04-02-10 15:45

Jaha, man skal sørme ikke altid gå efter de dyreste...

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 04-02-10 17:00

Godkendelse af svar
Fra : svenliss

Dato : 06-02-10 22:11

Tak for svaret LA5.
Mvh. svenliss