/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Isoleringstyper
Fra : olarsen
Vist : 3247 gange
100 point
Dato : 02-02-10 11:57

Findes der isoleringstyper, ud over reflektiv isolering, som isolerer bedre end mineraluld og celleplast?

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 02-02-10 12:38

Citat
Findes der isoleringstyper, ud over reflektiv isolering, som isolerer bedre end mineraluld og celleplast?

der er noget du har misforstået, reflektiv isolering er MEGET dårligere end mineralud/glasud/celleplast/papir/halm osv.

Et eneste støvkorn på overfladen af reflektiv isolering og så reflekterer det ikke varmen

prøv på bare tæer at stille dig på et stykke sølvpapir på badeværelsesgulvet og prøv så at stille dig på et håndklæde, det er det samme, kulden/varmen ryger lige igennem sølvpapiret når det har berøring med noget

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 02-02-10 12:50

EXTERMINATOR, jeg er ikke enig med dig se dette link http://www.bolius.dk/viden-om/byg-nyt-hus/artikel/reflektiv-isolering-superisolering/, men vi er enige om at det ikke du'r som isolering og heller ikke er godkendt til bygningsisolering (så vidt jeg lige er orienteret). Reflektiv isolering var ikke ment som et alternativ, fra min side. Jeg er på udkig efter noget som med 200mm isolerer lige så godt som 400mm mineraluld og som er godkent til boligbyggeri.

Accepteret svar
Fra : stilkene

Modtaget 100 point
Dato : 02-02-10 13:16
Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 02-02-10 13:41

Rettelse godkent = godkendt

stilkene, jo det var nogenlunde brugbart, formanden for LØB kender jeg jo da lidt. Så vidt jeg ved gør de i papirisolering!

kigger lige lidt mere på det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 02-02-10 15:05

Til teknisk isolering i visse konstuktioner kan man bruge reflektiv isolering med vacuum mellem fladerne. Det anvendes eksempelvis i beholdere for kryogene gasser. Også kendt som Dewar kar. Ligner en gammeldags termoflaske til varme drikke.
Den slags er i praksis udelukket ved bygningssisolering. Alle seriøse bygningsisoleringsmaterialer baserer sig på stillestående luft. Noget let og tyndt fyld, hæmmer luftbevægelsen så varmeoverførsel ved konvektion bliver minimal.

Når de alle baserer sig på luft , isolerer de også næsten lige godt.

Alle der reklamere med bedre isolering er fup.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 02-02-10 16:33

der findes mange forskellige materialer der isolerer væsentligt bedre, men dem har du iike engang råd til at drømme om.
og reflektiv isolering virker ikke. det blev blæst stort op med den type isolering, men en god gammeldags rockwool eller glasuld er nummer et.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 02-02-10 17:34

Nu kan jeg sådan lidt uofficielt, fortælle at Rockwool eksperimenterer med reflektiv isoleringstype. - Så jeg tænker ved mig selv, når de har fundet et produkt som kan konkurere med de som er på markedet nu, så vil vi se at det også bliver godkendt til byggerier herhjemme, - vær ikke så blåøjet at tro, at det eksisterende ikke dur, man skjuler sig under at vores målemetode i DK er den eneste rigtige.
Og mere siger jeg ikke om den ting.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 02-02-10 20:56

Reflekterende overflader plus vacuum er afgjort nummer et. På papiret altså. I praksis er det alle kuldebroerne samt utæthederne med træk osv., som afgør det endelige resultat. Her i huset, hvor jeg bor, er det blandt andet brandmurene til nabohuset, som suger en masse varme ud.
Ud over opskummet plast med atmosfæreluft kunne man jo også forestille sig andre luftarter end 4/5 nitrogen og 1/5 oxygen i boblerne. Det bruges i i energiruder, så vidt jeg ved, altså en luftart, som ikke har så stor varmefylde som atmosfæreluft og derfor ikke flytter så meget varme ved konvektion.
Men igen: Hvis dit projekt er praktisk og ikke teoretisk, så brug mere krudt på kuldebroer og træk end på at skrue et par tusindedele Watt/kvadratmeter*Kelvin ned på lambdaværdien
Skaf dig et strålevarmetermometer, så du kan se hvor problemet er (www.hobbyking.com, klik på tools og dernæst på measuring og vent 3-30 dage på levering). Så kan du overveje næste træk.
venlig hilsen
pbp

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 02-02-10 23:55

Ind imellem får man svar i øst når man spørger i vest, jeg har ikke uddybet hvad jeg vil isolere, så derfor er der jo nogle ikke brugbare svar. Jeg skal isolere en ydervæg på en kvist, derfor ville det være interessant om man kunne købe en bedre isolering end mineraluld, så man i stedet for 400mm kunne nøjes med 200mm. Jeg har læst lidt omkring reflektiv isolering, med det jeg har læst om emnet er det ikke interessant med reflektiv isolering. I den forbindelse er det jo lidt interessant hvad rockwool er ved at komme med - set i forhold til hvad der er skrevet i div. artikler omkring test og afprøvning af materialet.

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 03-02-10 07:46

Ang Rockwool, - så er det ca. et år siden jeg hørte det fra en medarbejder derfra. Jeg syntes da godtnok at det er lang tid for en sådan virksomhed, at vi så ikke hører noget.

Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 03-02-10 13:10

Ang. RW, måske de ikke ka' få'et til at virke, som de næstenselv har påstået tidligere!!

Godkendelse af svar
Fra : olarsen

Dato : 27-02-10 13:06

Tak for svaret stilkene.
Det var vist på tide at få den lukket. Har været på kursus m.m. osv. med den store gulvviolin