/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Hanebåndsspær i gammelt hus
Fra : HomeAlone
Vist : 2285 gange
20 point
Dato : 01-02-10 16:51

Hej.

Jeg er på udkig efter et nyt hus og har set på et hus fra 50erne i 1,5 plan hvor tagkonstruktionen er lavet med hanebåndsspær. Der er en skillevæg i midten af huset som jeg går ud fra er en bærende væg. Dog er skillevæggen ikke gennemgående på første salen. De sidste fire meter er der et værelse i hele husets bredde. Jeg ser her at loftet hænger en del midt på. Spørgsmålet er om spærene burde have været understøttet? Jeg er ret sikker på at væggen aldrig har været der da der er et vindue midt på endevæggen, men der er for nogle år siden skiftet tag til betontagsten. Mit spørgsmål går derfor på om betontagsten er tungere end (det oprindelige) tegltag, således at spærene og dermed loftet måske er begyndt at synke efter taget er renoveret?

Skal jeg løbe langt væk fra dette hus?

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 01-02-10 20:41

du skal ikke være spor bange for at købe huset. i gamle dage lavede man ikke beregninger på spærene. de blev bare lavet som man altid havde gjort, og det betyder bare, at de kommer til at hænge lidt med tiden.
du skal bare have en planke på siden af de gamle spær til at rette op med. på den måde får du også plads til mere isolering.

tømreren

Accepteret svar
Fra : krestenklit

Modtaget 20 point
Dato : 01-02-10 20:47

Du skal nok ikke regne med at du for 20 points kan få nogen ekspertudtalelse om et hus, som du beskriver på den måde. Heller ikke om du så satte 100000 points opå højkant her. Du kan allerhøjest få nogle almindeligheder.

At investere hundredetusinder - millioner - af kroner i et hus som du allerede kan se noget "muggent" ved kræver moden overvejelse og nogen ekspertbistand. Bistand som er på DIN side. Dvs at du har behov for mere end tilstandsrapporter og ejendomsmæglerløfter og hvad der ellers kommer fra folk, som har økonomiske interesser i at huset bliver solgt.

Mit råd til dig er derfor at kontakte en byggesagkyndig. Han skal nok have nogen hundrede kroner for at gennemgå huset med dig. men de er godt givet ud, hvis du ellers synes at husets proportioner, beliggenhed og nabolag passer dig. Og fraråder han dig huset - er pengene ikke spildt. Nej de er faktisk prisen på at få den bekræftet, at du har valgt rigtigt og har sparet dig selv for at øde hele din formue eller måske resten af din livsindkomst på en dårlig indsats.

Venlig hilsen
den byggesag-U-kyndige

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 01-02-10 21:59

Bor selv i en gammelt hus fra 1877, med lavt til loftet og synligt bjælker.
Stuen er i hele husets bredde og der er den eneste bjælke der ikke er understøttet, den "hænger" også. Der sker ikke noget ved det, tror på det er ganske almindeligt.
Min tømrer har aldrig påtalt det, ikke engang da vi kæmpede med at komme træmider til livs.
Fugt, svamp og træmider er det man skal bemærke mest ved et ældre hus.

Held og lykke med købet

Godkendelse af svar
Fra : HomeAlone

Dato : 05-02-10 21:26

Tak for svaret krestenklit.

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 06-02-10 03:36

Held&lykke