/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hus med EL - vil omlægge til naturgas
Fra : PeterAnd77
Vist : 1833 gange
20 point
Dato : 31-01-10 20:07

Hej alle,

Jeg købte sammen med min hustru i august et hus med el varme og brændeovn. Huset er fuldstændig renoveret med energi ruder og er således rigtig godt isoleret og tæt.

Det har så betydet at vi har haft en masse fugt invendigt (og desværre også lidt skimmelsvamp i et hjørne i det ene værelse).

For at gøre indeklimaet lidt mere behageligt har vi derfor besluttet at investere i et naturgasanlæg. Og det var egentlig meningen at vi også ville have haft et genvex / klima anlæg for at få skiftet luften ud i huset. Men både rådgiveren fra HNG og en VVS'er mener at, bare det at vi skifter el varme ud med naturgas vil forbedre indeklimaet væsentlig samt reducerer fugten / kondensen på ruderne betragteligt.

Hvad er jeres holdning. Er der en her på forummet som har forstand på den slags og evt. kan rådgive ??

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Peter Dandanell Andersen.

Kommentar
Fra : Thomas_Mygind

Dato : 31-01-10 20:58

Naturgas fyr henter frisk luft udefra som forbrændes og sendes ud af boligen igen via skorsten. Der kommer derudover noget kondensat som tilledes kloakken. Det betyder at der ikke fjernes noget vanddamp fra huset - modsat f.eks. vha. en brændeovn.

Derfor vil resultatet af et naturgas fyr ikke ændre på mængden af vand/vanddamp i huset - i forhold til i dag. I bør have mere udluftning eller investere i genvex-anlæg.

Har i overvejet en varmepumpe. Den koster ca. 1/3 i el per produceret mængde varme - i forhold til en normal el-radiator. Driftsudgifterne er lidt lavere end for naturgas.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 31-01-10 21:32

Vi havde el-varme fra 1979 til 1993, hvor vi fik naturgas incl. 100 m kobberrør i huset - alle monteret i plastkanaler som fodlister ved ydervæggene.
Det har bare været den bedste investering vi har gjort i huset.
De uisolerede rør forneden ved ydervæggene hæver temperaturen der så det kuldeindfald, der er fra en ydervæg (isoleret med 175 mm) på trods af isolering minimeres. Ved havedøren er rørene fræset ned i betongulvet og bevirker igen en opvarmning af den kolde luft fra dørens glasparti.
Vaillant-fyret kørte upåklageligt i 16 år indtil den første større rep. i efteråret, og vi valgte så at udskifte det helt med en moderne mere energivenligt (rentabelt) Vaillant-kedel og en 25 l. gennemstrømningsvandvarmer (vil jeg nok ikke anbefale til store familier, men til os 2 er den super) i stedet for den gamle 100 l tank.
Vi har kun gode erfaringer på alle områder (incl. økonomien) med naturgas og har aldrig haft problemer med fugt (selvfølgelig skal der luftes ud, og vi har mekanisk ventilation i badeværelser og bryggers, når der er meget fugt der).
Dertil skal siges, at jeg altid har ønsket mig et Genvex-anlæg p.g.a. de fordele som luftudskiftningen her giver - bl.a. m.h.t. allergi ! men økonomien har ikke givet mulighed herfor - eller også har vi prioriteret anderledes . Jeg er overbevist om, at Genvex er et super godt princip !
Alle de naboer, der ikke har "fyret" deres elvarme har alle installeret varmepumper, som skulle give ca. 4 gange så meget varme, som de bruger i effekt. Det er rimelig billigt (men undgå dem med quick-koblinger - de holder ikke i længden) men støjer så lidt og den varme luft blæses typisk ind ét sted, og det kan give lidt træk. Men i forhold til ren el er det en ok løsning - og luften er tør!

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 31-01-10 22:48

Tjaaa og havde VVS'eren solgt pillefyr, havde han forslået sådan et. Havde han solgt oliefyr, havde han forslået dette. At HNG mener gas løser det er klart. HNG sælger gas! Og det løser deres problem, hvis du får gas.

Er huset for tæt, skal det ventileres. Det er det eneste der hjælper. Er prisen for at opvarme for høj, kan den sænkes.

Skifter du til olie, bliver det billigere.
Skifter du til gas bliver det endnu billigere
Skifter du til varmepumpe bliver det rigtig meget billigere.

Anskaffelsesmæssigt kan luft/luft anlæggene gøre noget dramatisk ved din opvarmningsomkostning. Men almindeligvis holder de kun godt 10 år. Og du skal købe de gode. Bilka modellerne og alt det paralleltimporterede får du kun ærgelser ud af. Ulempen er støj og uønskede luftbevægelse. Ligeledes varmer de kun i det rum de er monteret i, og varmen lader sig kun dårligt fordele. Vandbåret varme, forsynet fra en seriøs luft/vand eller endnu bedre et jordvarmeanlæg er klart at foretrække. Men så er prissedlen ved at løbe temmelig højt op, efterhånden.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 31-01-10 22:49

Jeg tænker også varmepumpe i stedet for naturgasfyr, både drift og installationsomkostninger vil formentlig være meegt lavere, ved et naturgasanlæg skal du jo også have radiatorer eller gulvvarme over hele huset.

Jeg har varmepumpe i sommerhuset, det støjer meget lidt i huset, og har sparet pænt på varmeudgiften, i forhold til da jeg havde elvarme.

Du kan få luft/luft varmepumper med to indblæsningssteder, så varmen kan fordeles. Ulempen er, at -såvidt jeg ved- kan de ikke lave varmt vand, så der skal du beholde din nuværende elvandvarmer (men så koster det jo heller ikke noget), evt supllere med solfanger på taget.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 31-01-10 23:02

178 m2 hus i 1 1/2 plan opvarmet + varmt vand 3 voksne personer 1. maj 2008 til 1. maj 2009 1800 m3 gas + strøm til fyret anslået 800 kr. og vi fryser ikke

Jeg tror ikke det kan gøres meget billigere (huset er alm. isoleret = 175 til 200 mm og lavenergiglas i ruder er ca. 30 år gammelt). Ingen alternativ / ekstra opvarmning.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 01-02-10 00:29

Citat
Tjaaa og havde VVS'eren solgt pillefyr, havde han forslået sådan et. Havde han solgt oliefyr, havde han forslået dette. At HNG mener gas løser det er klart. HNG sælger gas! Og det løser deres problem, hvis du får gas.

3773 - HÆ, HÆ, HÆ - Det er vist dit svar der kommer sandheden nærmest.
Om det er opvarminig med el-radiator eller vandbaseret varme lavet på olie, gas eller fjernvarme er hip som hap. Det du mangler er udluftning og luftskifte, enten mekanisk eller efter naturmetoden. En bedre luftcirkulation kan også hjælpe. Genvex er udmærket (husk det nemt støjer i alle rum), men ellers kan et par transportable ventilatorer hjælpe, i alt fald for en tid hvor i kortlægger jeres problem. Har selv for et par år siden fået installeret en luft/luft varmepumpe, og den er så god at vi tænker på en mere i den anden ende af huset. Selve den luftcirkulation den giver har bragt div. fugtproblemer ned på nul i de rum hvor den kan nå med sin luftcirkulation. Vi har også brændeovn, og når der fyres i denne, så giver det også en udmærket luftcirkulation som holder ruder m.m. dugfrie.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 01-02-10 00:49

Fugtten i huset bliver ikke mindre af naturgasfyring.

Det kommer af for lidt ventilation og/eller for megen fugtproduktion. Tøjtørring uden aftræk til det fri kan være en slem synder.

Der skal også være aftræk ved kogeplads og i badet.
Ellers må i lade et vindue stå på klem.

Fordi vinduerne er gode kan der jo godt være dårlig isolering andre steder, Sorte pletter i hjørner tyder på det.

Kommentar
Fra : myg

Dato : 01-02-10 10:37

M.h.t. opvarmning kan du nok fornemme, at det er lidt af et "religionsspørgsmål"

Så objektivt som muligt mener jeg det kan sammenfattes i:
EL- dyrt og en ikke så behagelig varme (har selv haft det).
Nyt gasfyr - billigt, behageligt og uproblematisk i drift, MEN det er ikke helt billigt og en /træls/støvet omgang at få det installeret i st. f. el. p.g.a. rørføringer m.m.
Varmepumpe (evt. Genvex) er forh.vis. billig at få installeret (men lyt til 3773 og køb IKKE en discountmodel). Der er dog stadig el du bruger, men til 25-35% af prisen, og varmekilden er kun placeret ét sted ! Alle de steder jeg har været, har man kunnet høre når blæseren går i gang, og temperaturen svinger dermed lidt. Men det er en forhv. billig og let løsning!

M.h.t. fugtproblemer er der kun én løsning - UDLUFTNING!

Lad ikke et vindue stå konstant på klem - som foreslået - det koster for meget i varme, men luft ud flere gange i 10 - 15 min om dagen. Installer mekanisk udluftning i bryggers når der tørres tøj - i køkken, når der laves mad og i badeværelser, når der tages bad !
Eller installer et Genvex, der klarer alle de nævnte ting og afleverer varmen igen i andre rum!

Så start med at lufte ud I DAG - og tænk så over om/hvad du vil med opvarmning bagefter.