/ Forside/ Karriere / Offentlige / Told og Skat / Spørgsmål
10  MissXX 893
Udenlands indkøb i firmabil
Fra : CCjunior
Vist : 1878 gange
100 point
Dato : 31-01-10 09:42

Jeg skal arbejde 1 uge i udlandet. Jeg er kørende i leaset firmabil.
Må man købe øl/vand på hjemturen til privat brug ??
Må man købe ind til firma festen ??

Jeg har ledt lidt på www.skat.dk men kan ikke finde noget der dækker.
hvis der er andre der kan så medsend link

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 31-01-10 10:09

Du må købe eget forbrug: http://www.rejser.net/told/

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 31-01-10 10:13

Men må man når man kører i leaset firma bil

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 31-01-10 10:46

Det er jeg ikke sikker på. Jeg har en bekendt der blev standset ved grænsen med varer i bilen. Han blev efterfølgende pålagt at skulle betale moms på hans leasingydelser (eller mistede retten til at trække dem fra - kald det hvad i vil), og måtte ikke fremover fradrage moms for service og andre værkstedsudgifter på sin bil efterfølgende. Derudover fik han en bøde på 50.000 kr. Det er en stor chance at tage hvis man bliver standset.

Kommentar
Fra : Flash77

Dato : 31-01-10 10:48

hvis bilen er på hvide plader, eller det er en bil på gule plader der er betalt moms på og du betaler skat for at have fri bil er det nok noget andet. Men i en bil på gule plader der ikke er betalt moms af tror jeg ikke du må.

Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 100 point
Dato : 31-01-10 10:51

Ring til skat mandag og høre regelsættet angående indkøb i lejet firmabil....

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 31-01-10 11:40

Hvis du må køre privatkørsel - må du også lave "afstikker" på routen til privathandel.
Ingen tilladt privatkørsel >>>>> ingen øl.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 31-01-10 13:30

du må under ingen omstændigheder køre ind og handle ved grænsen i firmabilen. så skal den være registreret til privat kørsel, og det er en firmabil ikke. hvis du bliver taget får du en bøde samtidig med, at bilens ejer får en opkrævning på moms og registreringsafgift.
og den regning kommer helt sikkert videre til dig, så det bliver nogle dyre øl du får med hjem.
jeg er udmærket klar over, at der er mange der gør det, men hvis de ryger i en kontrol så klapper fælden.

Kommentar
Fra : PrivateDK

Dato : 31-01-10 13:43

Som MC bobo skriver, ring og spørg, det fratager dig jo ikke muligheden for at handle ind alligevel.
Så ved du hvor du står.

Godkendelse af svar
Fra : CCjunior

Dato : 11-02-10 17:38

Tak for svaret McBobo.

Når der er hvide plader på må man godt.