/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Mellem uddannelser / Spørgsmål
10  erling_l 510
Nævninge/jury pligt Danmark
Fra : Nik_
Vist : 11553 gange
60 point
Dato : 29-01-10 23:39

Hvordan forholder det sig i Danmark mht. at være nævning/jury i retssager i Danmark? Hvem vælges og hvordan osv.?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-01-10 23:51

Du bliver ikke bare udvalgt... du skal være medlem af et politisk parti, og ønske at blive udpeget (sådan er det med domsmænd), du kan læse lidt mere om det her

http://debat.sol.dk/show.fcgi?category=6&conference=206&posting=1202100

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-01-10 23:52

PS.. der kan være lange perioder hvor der ikke er brug for dig, men du kan også komme ud for at skulle møde til den samme sag, flere gange.

Så din arbejdsgiver skal også være indforstået med, at du kan blive indkaldt, du får løngodtgørelse som domsmand

Kommentar
Fra : ans

Dato : 29-01-10 23:59

Du skal rette henvendelse til din kommune for at blive optaget på grundlisten

http://www.domstol.dk/saadangoerdu/tildigderer/naeavningdomsmand/Pages/default.aspx

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 30-01-10 00:53

Der står noget om det her:
http://da.wikipedia.org/wiki/N%C3%A6vning

At være nævning er et "borgerligt ombud", det betyder at du har pligt til det, hvis du bliver udpeget, det betyder også at din arbejdsgiver skal give dig fri.

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 60 point
Dato : 30-01-10 01:59

Man vælges ud fra en grundliste, som kommunalbestyrelsen udarbejder. I princippet kan alle myndige komme til at stå på listen. Det er borgerligt ombud, så man kan ikke undslå sig.

I praksis er det de fleste steder kun medlemmer af de politiske partier (og de mere aktive) som kommer på listen.

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 30-01-10 02:35

Så skal man ikke være straffet.
Etvert menneske skal dømmes af sine ligemænd.................
alimak

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 30-01-10 09:30

Men hvis man har foretaget noget strafbart, og skal dømmes af sine ligemænd, så må det jo netop være straffede personer der skal dømme?

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 30-01-10 10:33

Som det er skrevet er det på kommunen man gør det, det med et politisk parti er ikke vejen ind.
Så henvend dig på kommunen og bliv skrevet op, er selv nævning/domsmand, og har på et år ca. 5-6 sager. Iøjeblikket en nævningesag i landsretten der varer 6 dage. I næste måned har jeg en sag som domsmand der varer 17 dage. Da det er et borgerligt ombud, skal arbejdsgiveren give fri til dette.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-01-10 11:10

Men hvis man har foretaget noget strafbart, og skal dømmes af sine ligemænd, så må det jo netop være straffede personer der skal dømme?

Dem der skal dømmes.............er jo ikke dømt endnu, og bliver det måske heller ikke.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-01-10 11:31

Dahab

Citat
det med et politisk parti er ikke vejen ind.

Det er ikke rigtigt hvad du skriver, jeg har to i min familie der er domsmænd, der var det en betingelse, at de var medlem af et parti

Kommentar
Fra : Dahab

Dato : 30-01-10 12:25

@Nordsted1- Det er absolut ikke en betingelse, hvis de er blevet presset ind i et politisk parti for at melde sig som nævning/domsmænd så synes jeg bestemt at de skal kontaktes deres kommune.
Og hvis det er kommunen der har sagt de skal være medlem af et parti synes jeg de skal kontake domstolene.

Godkendelse af svar
Fra : Nik_

Dato : 30-01-10 15:49

Tak for alle svarene.