/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
pengemagasinet på dr1 27 januar
Fra : snusi
Vist : 912 gange
250 point
Dato : 29-01-10 19:20

Var der nogen herinde der så pengemagasinet, hvor det blev snakket om at det bedre kan betale sig at købe bil for friværdi i huset og hvor det var dumt at have en opsparing og så betale af på et dyrt lån?
Har I evt erfaringer ang. dette?
Vi blev lidt nysgerrige men det er jo ikke noget man bare lige springer ud i

snusi

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 29-01-10 19:51

Ja det så jeg og det var sund fornuft. Bedre bruge friværdi end betale dyre renter. Vælg det hvor renten er lavest.

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 30-01-10 10:27

Du kan selv se programmet på http://www.dr.dk/
Vælg derefter i fanen TV og derefter Se dr.dk TV i den boks der fremkommer vælger du derefter Programmer i fanen og Penge

Kommentar
Fra : amandaKanDu

Dato : 30-01-10 11:00

http://www.dr.dk/DR1/penge/2010/01/27143111.htm
her står der bl.a.

"Opsparing og lån en dyr cocktail
Karen og Peter overfører penge til deres fælles opsparing hver måned - også nu, hvor Karen holder orlov. Men samtidig betaler de af på deres billån - og opsparing kontra billån er det første, Rune Sørensen falder over:

- Det vil sige, at på den ene side sparer I op til 1 procent i rente. På den anden side låner I til 6 procent i rente. De fem procent svarer til 5000 kroner, I kunne have sparet.

Rune Sørensen foreslår i stedet, at familien får en kredit med sikkerhed i deres gældfri andelslejlighed og får billånet ud af verden med den. Renten og omkostningerne ved sådan en kredit er lavere end billånet, og den kan bruges ved hvert fremtidigt bilkøb."

Kommentar
Fra : snusi

Dato : 30-01-10 16:32

Tror jeg har skrevet spørgsmålet forkert, eller også har du amandaKanDu forstået det forkert

Jeg så selv programmet, men vil gerne høre om der evt er nogen der selv har prøvet at "hoppe" ud i det med at låne til en bil i husets friværdi.

Og om den idè med at betale et lån af i stedet for at have en opsparing, er en god eller dårlig idè

snusi

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 30-01-10 18:59

Det eneste der er en god ide er at bruge den løsning som giver de laveste renter. Og i TV udsendelsen var det lige nøjagtigt det der var problemet, deres billån havde for høj rente i forhold til hvad de skulle give i rente ved at låne i huset.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-01-10 22:09

Når du låner penge i friværdien, er der ingen der blander sig i,hvad du vil bruge pengene til, det er der derimod hvis du skal låne i banken

At optage lån til bil i banken er en dyr fornøjelse, derfor var det smart at låne i huset/lejligheden i stedet for evt. som tillægslån

Det kan selvfølgelig kun lade sig gøre, hvis der er rigeligt med friværdi

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 125 point
Dato : 31-01-10 00:25

Du kan sjældent få bedre renter i banken end du kan i kreditforeningen, så det vil ofte være en god ide at tage lån i friværdien.

Du skal dog være opmærksom på at det koster en del at optage et kreditforenglån, så det beløb du skal låne skal være ret stort, for at det kan betale sig.

Et kreditforeninglån kan have en ret lang løbetid, længere en normale biler holder, så du kan risikere at optage et lån du skal afdrage på i 30 år, men hvor det du har købt for pengene er værdiløst om 10 år. Det er ikke i sig selv et problem, men en fare man lige skal have med i overvejelserne.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 31-01-10 00:53

Citat
Et kreditforeninglån kan have en ret lang løbetid, længere en normale biler holder, så du kan risikere at optage et lån du skal afdrage på i 30 år, men hvor det du har købt for pengene er værdiløst om 10 år. Det er ikke i sig selv et problem, men en fare man lige skal have med i overvejelserne.

Det er nemlig helt rigtig skrevet.
Vores nabo byggede hus og tog så mange penge hjem i lån at der også blev til en ny bil. Nu, 25 år og vel 5 biler senere går de stadig og betaler af på den første bil - den er nok blevet lidt dyr i længden, og er forlængst rustet op.
Selv sparer vi forlods op til ny bil, og når tiden er til det (ca. hvert 3' år), så skiftes der bil ,og der betales kontant uden at spørge hverken bank eller andre. Det gøres ud fra devisen, at det absolut billigste sted at låne penge, det er ved sig selv.

PS. Denne handelsmodel kan dog have den pris, at man i 3-4 år ikke lige kører rundt i den bil man ALLERHELST vil køre i, men i den næstbedste kommer man jo også frem.

Godkendelse af svar
Fra : snusi

Dato : 31-01-10 19:04

Tak for svaret BertelBrander.

Jeg havde nok håbet at der var nogle der faktisk havde prøvet "den model" der blev omtalt i den udsendelse

Vi har ikke brug for lån nu, det var mere til næste gang vi skal købe bil men det der faktisk var mere interessant for mig var om det ville være bedre at betale af på et lån i stedet for at have en opsparing.

Vi har en rimelig opsparing som vi dog bruger når vi skal istandsætte noget i huset men måske ville det være bedre at betale bilen ud i stedet.

Tak for alle svar
snusi