/ Forside/ Interesser / Hus og have / Til- og ombygning / Spørgsmål
10  McBobo 1070
Tegning/tilbygning
Fra : nikol
Vist : 4152 gange
99 point
Dato : 27-01-10 17:12

Jeg har lavet skitse på en tilbygning og benyttet mig af et byggefirmas gratis tilbud på skitsetegning ved en arkitekt.

Den pågældende arkitekt har lavet skitse-tegning over tilbygning på ca 50m2 uden nogen særlige arkitektoniske tiltag idet tilbygningen skulle opfylde nogle krav mht udseende da der er tale om et rækkehus i et kvarter med ens rækkehuse. Tilbygningen kan simplethen ikke laves på andre måder og der er efter min mening ringe arkitektonisk kvalitet og originalitet da rækkehusene er "typehuse" og tilbygningen skal matche ind i kvarteret.

Da det pågældende byggefirma er gået konkurs ønsker jeg på nuværende tidspunkt at få en anden fagmand til at lave de endelige tegninger da arkitekten vil have 50.000kr+moms for endelige tegninger.

Dette har jeg oplyst Arkitekten om og han har nu tilbagemeldt at jeg skal købe rettighederne til hans skitser inden der tegnes videre på dem af en anden. Kan disse tegninger nu også være ophavsretbeskyttet?

Nogle der har en kommentar? Overvejer ret kraftigt at gå til medierne!

Mvh
Nikolaj

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-10 17:22

Hvis du tegner videre på hans skitser.................så er det ikke dine skitser.
Men der skal ikke mange ændringer til før det er et nyt projekt.

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 109 point
Dato : 27-01-10 17:29

Hej Nikolaj.
Hvis du er "lidt smart", så laver du selv nogle lignende skitser og beder den kommende arkitekt tegne videre ud fra dem, og så afleverer du de skitser du har fået igennem det konkursramte byggefirma, til den arkitekt som har lavet dem.
Din nye arkitekt vil sikkert alligevel lave nye skitser at tegne ud fra - i virkeligheden skal han jo kun bruge nogle mål. Så ved du hvad, et slagsmål med den vragede arkitekt kan vel nærmest slet ikke betale sig.
God fornøjelse med projektet.
Bennymanden

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-01-10 18:15

Hvordan kan du forestille dig at få arkitekttegnede tegninger af en arkitekt, og så ikke betale for det?
Hvis du kan det tror du så ikke alle ville have navnet på den akitekt?

Kommentar
Fra : nikol

Dato : 27-01-10 19:28

Jeg fik et gavekort af byggefirmaet som bl.a kunne bruges til byggefirmaets tilknyttede arkitekt. Jeg har på skrift dette gavekort dækker arkitektens skitsetegninger som iøvrigt ikke
er andet end arkitektens optegning af min egen skitse....

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 27-01-10 20:02

Det er godt nok dyrt for at få tegnet en tegninger til en tilbygning. Mon ikke du kan finder en anden arkitekt som kan gøre det lige så godt og måske endda bedre til en billigere penge...

Hvis du ikke er helt færdig med dine skitser til din tilbygning kan jeg anbefale 3D tegne programmer
Google SketchUp.... http://sketchup.google.com/

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 27-01-10 20:35

Hvis du skal bruge tegningen til at søge byggetilladelse, så er de medarbejdere der arbejder i kommunen uddannet til at lave tegninger, og de er til for borgerne. Så du kunne undersøge hvor meget de krævede inden du begyndte med arkitekter.

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 27-01-10 21:43

Har du prøvet "Bolius" som er en sammenslutning af arkitekter der laver nogle tegninger billigt - jeg samenligner dem nærmest med "advokathjælpen".
Jeg har prøvet dem, og det foregik sådan, at en arkitekt kom på vores hjemmeadresse og hørte om vores ønsker og tog nogle billeder af huset. Efter en tid havde han udformet en ide, og det til en fast pris, som jeg mener var omkring 5000 kr.
I vores tilfælde blev det ikke til noget, men det er en anden sag. Hvad jeg dog kunne lide var den faste pris, inden der var gået i gang med evt. ombygning eller andre aftaler.
Bolius søges på Google.

Godkendelse af svar
Fra : nikol

Dato : 28-01-10 06:28

Tak for svaret bennymanden.