/ Forside/ Interesser / Fritid / Musik / Spørgsmål
10  tedd 8824
guitarstemning
Fra : kj
Vist : 3686 gange
200 point
Dato : 27-01-10 10:12

Jeg har her på kandu fået en masse gode råd om stemning af en børneguitar. Jeg har endnu ikke haft tid til at prøve alle disse gode råd.
Men jeg ville være meget glad for at nogen ville sende mig et nodebillede der viser nodeplaceringen af en normal spansk guitarstemning. Altså hvor på et node billede de forskellige toner ligger, så vil jeg brug mit keybord til at stemme efter.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 27-01-10 10:30

I dette link, skal du trykke ude til venstre - link med musikressourser-

Så kommer der en side med en masse links -- prøv at kikke på højre række

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 27-01-10 10:33
Kommentar
Fra : marc43

Dato : 27-01-10 10:41

E A D G H E. Det er tonerne nedefra - altså 1. streng.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-01-10 10:45

Bare vær OBS på at 1/2 guitar normalt stemmes 2 1/2 tone højere altså ADGCEA, hvor den dybe A = 440 hz (tæt på klartonen i en fastnet telefon)

Kommentar
Fra : kj

Dato : 27-01-10 11:32

3773?
Jeg har fået det råd at lægge en CAPO på 5. bånd og så stemme den i ADGCEA, er det rigtigt?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 27-01-10 12:09

Øbøøø

Ja hvis på den guitar du stemmer den efter! Altså hvis du kopierer stemning fra en "voksen guitar"

Så sætter du capo på den store guitar i femte bånd. Så skal den lille stemmes som den.

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 27-01-10 19:33

Et godt huske råd til at lære strengene at kende er følgende remse: ER, ALLE, DANSKE, GUITARRISTER, HELT; ELENDIGE......

Det er taget oppe fra og ned. E=ER, A=ALLE.....o.s.v
Så den tykke streng er E, næste er A....... o.s.v

Angående stemning af guitar kan du finde klartonen på din telefon som (næsten) svare til A strengen.
DUUUUUUTTTTTT........AAAAAAAAAA

Det er lidt svært at forklar hvordan man stemmer guitaren i skrevne ord, da det er nemmer at vise det LIVE.... SE HER: Måske kan dette linke hjælpe

http://www.youtube.com/results?search_query=how+to+tune+a+guitar&search_type=&aq=f

Kommentar
Fra : McBobo

Dato : 27-01-10 19:43
Kommentar
Fra : Herbie

Dato : 12-02-10 22:25

EN AF DE GODE HUSKEREGLER ER
E= er den tykkeste og øverste streng
A= Melle tykkeste Streng
D= tyndeste tykke streng
G= øverste nylonstreng
H= mellemste nylonstreng
E= Tyndeste nylonstreng
Palle

Accepteret svar
Fra : McBobo

Modtaget 200 point
Dato : 13-02-10 11:07

Har du fået stemt guitaren...... kj ???

Kommentar
Fra : Klaudi

Dato : 13-02-10 11:27

han er ude at købe flere strenge, det er strengt

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 13-02-10 11:37

Hov det er først nu, jeg opdager at jeg glemte linket

http://www.vejmus.dk/

Klik ude til venstre, så fremkommer der en side med mange forslag - ude til højre

Godkendelse af svar
Fra : kj

Dato : 14-02-10 11:49

Tak for svaret McBobo.
Guitaren er stemt nu, efter en chromatisk tuner, som jeg tit har brugt i anden forbindelse. Min fejl var bare at jeg i første omgang stemte den en oktav for højt, strengene sprang. Nu er den stem som normal spansk guitar.

Kommentar
Fra : BjarkeH

Dato : 26-06-10 21:45

Hej du kan se se alle tonerne her. http://musicmate.dk/gribebraettet.asp

og hvad de hedder osv

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-01-11 09:23

LOL
Ja der er meget på nettet omkrigg guitaren

Der er skrevet en artikel for "begyndere" inkl. et link til en guitar-stemmer
http://netnyt.tdc.dk/publish.php?id=745
Personligt ville jeg nok benytte en rigtig (elektronisk) guitarstemmer/tuner, så'n dims kan man købe for små kr. 200,- og tro mig... den vil I blive glade for i det lange løb - se:
http://www.danguitar.dk/group.asp?group=65
jeg kan varmt anbefale:
http://www.danguitar.dk/product.asp?product=12682
den benytter jeg selv til både min 6-strenget og 12-strenget guitar

ellers vil jeg anbefale Chordie's oversigt på http://www.chordie.com/chords.php på Chordie kan du også finde de fleste sange.... MEN som alle sange med akkorder / becifringer på nettet, så er nogle bedre end andre, med andre ord... ikke alle er gode. Det jeg kan lide ved Chordie er, at du kan ændre på grundtonen (hæve / sænke) - gennemse siden.

Sidste alternativ, hvis du ønsker alle afarter af akkorder, så skal du købe bogen (eller låne på biblioteket): "Guitar Akkorder" KG Johanson - Kleiners Musik Forlag A/S
Du finder den til kr. 149,- hos DanGuitar http://www.danguitar.dk/product.asp?product=265

Hygge

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-01-11 09:27

NB: Til Palle... som skriver:
EN AF DE GODE HUSKEREGLER ER
E= er den tykkeste og øverste streng
A= Melle tykkeste Streng
D= tyndeste tykke streng
G= øverste nylonstreng
H= mellemste nylonstreng
E= Tyndeste nylonstreng
Palle

Huskereglen er:
Er
Alle
Danske
Guitarister
Helt
Ens

og så er det lige vi husker, at betegnelsen H og B er en og samme tone... alt efter hvor man kommer fra geografisk set... men det er samme tone.

Hygge...

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 05-01-11 09:29

Palle hvem siger alle bruger nylonstrenge... jeg gør ikke

Kommentar
Fra : CLAN