/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / Linux / Spørgsmål
10  BjarneD 875
UBUNTU 9.04
Fra : refi
Vist : 873 gange
100 point
Dato : 26-01-10 16:22

Nu er der så mange "nørder" der ELSKER linux så mon ikke lige I kan klare et par spørgsmål

Vi har et "undervisningsrum" der indeholder 10 "gamle" maskiner....

De har alle XP - er på 1.7 Mhz og med 512 Mb Ram (stationære)

De har tidligere alle virket men er gået i "coma" da rummet har været brugt til "legestue"....

Jeg kan IKKE længere starte dem op (får BSOD på alle) og vil derfor prøve et experiment....

Haves UBUNTU 9.04 (på CD)

Ønskes:

Skal installeres på alle maskiner....
Harddiske skulle gerne "renses" i samme proces...
INTET skal gemmes
De skulle gerne på NETTET (alle har trådløse kort)
Alle skulle gerne have OpenOffice (er det med i CDinstallationen ???? )

Noget der umiddelbart skulle give problemer ?????

Et par gode fif tak...

Harddiske 20-50 Gb (lidt forskelligt) - men de skulle gerne tømmes helt under inst.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 110 point
Dato : 26-01-10 17:08

Læg ubuntu i skuffen
Start og vælg Dansk
Vælg så prøv ubuntu uden at installere. (jeg har altid livrem og seler på)
Nu ruller den ind og du kan se om den kan kre på maskinen.
Klik på installations ikonet
Følg guiden og vælg "brug hele harddisken"
Trådløst netværk aktiveres via ikonet oppe til højre efter installationen. - men vent med det.
Da 9.04 er 3/4 år gammel vil den opdatere et par hundrede MB så det er bedst med kabelforbindelse.

Den bør selv finde og installere alt hvad der behøves.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-01-10 17:10

Ja OpenOffice er med.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-01-10 17:23

Citat
Vælg så prøv ubuntu uden at installere

Cden virker både live og install - det er afprøvet....

Citat
Følg guiden og vælg "brug hele harddisken"

Formaterer/partitionerer den så selv og sletter ALT ?

Citat
Da 9.04 er 3/4 år gammel vil den opdatere

Det skal nok passe men den "nyeste" (9.10) er vist kun i beta endnu.....

Citat
Ja OpenOffice er med.

Det havde jeg så lidt tvivl om da det jo "kun" er en CD - fylder det virkelig ikke mere ???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-01-10 17:23

Install er så IKKE afprøvet, men den er med i valgmulighederne

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-01-10 17:26

Citat
vil den opdatere et par hundrede MB så det er bedst med kabelforbindelse

Det bliver så lidt "bøvlet" da routeren hænger 5 meter oppe på en bjælke

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-01-10 18:37

Formaterer/partitionerer den så selv og sletter ALT ?>>>>>>>>>>>>>>
JA.........og da den formaterer med Linux filsystem ext3 vil win filer blive ret ulæselige.

Slette harddiske helt >>>>>>>> kun med killdisk eller lignende.

Det skal nok passe men den "nyeste" (9.10) er vist kun i beta endnu>>>>>>
(10.04 kommer om nogle måneder)
Nixen den er færdiglavet, men der er lidt røre om den udgave, selvom jeg ikke har nogen problemer.

Install er så IKKE afprøvet, men den er med i valgmulighederne >>>>>>>>
Jow - men jeg kan godt lide lige, at ruller ind i Live tilstand først ( tidsforskellen er ikke mange min.)

Det bliver så lidt "bøvlet" da routeren hænger 5 meter oppe på en bjælke >>>>>>>>
Jeg kan da sende et kabel så du ikke skal løfte de maskiner mens der hentes.

Selvfølgelig kan der hentes via wireless.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-01-10 18:41

Ps. Jeg har en ubuntu 9.04 kørende på en Compaq 600 Mhz 512 MB ram

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-01-10 19:04

Citat
kun med killdisk eller lignende

SÅ GROFT behøver det ikk være

Det jeg mener er blot om den udnytter hele pladsen - altså ikke noget med "rester" og gamle programmer der ligger og fylder....

Citat
Jeg kan da sende et kabel så du ikke skal løfte de maskiner mens der hentes.

Bliver jeg træt af ventetiden kommer gaffeltrucken i brug - der er port i rummet

Citat
men jeg kan godt lide lige, at ruller ind i Live tilstand først

Den er jeg med på

Kommentar
Fra : peque

Dato : 26-01-10 19:18

Jeg ville installere 1 maskine - til det perfekte - og derefter bruge UDP-cast til at kopiere systemet til de andre - dette fungerer dog bedst ved samme maskine og model - da hardwaren ellers er anderledes !

Men jeg har gjort dette op til 100 maskiner på 1gang på GBswitch - Men fungere perfekt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-01-10 19:43

Citat
og derefter bruge UDP-cast til at kopiere systemet til de andre

Og HVAD er så det for en fætter

Citat
dette fungerer dog bedst ved samme maskine og model

De ER helt ens (indkøbt samtidig for "en generation" siden) - det er kun 3 af HDerne der er udskiftet til større - selv skærmene er de samme....
Derfor har de også "kun" Cd-drev....

7x20 - 1x30 - 2x50Gb

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-01-10 19:44

Når du >>>> "brug hele harddisken" så bruger den hele harddisken og der ligger ikke noget tilbage og flyder.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-01-10 19:47

PS...

Giver UBUNTU problemer med drivere

De vil jo også gå "kødets gang"

Eller kan jeg være heldig at kopiere dem ud når jeg starter "live" op fra CDen inden install.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-01-10 19:48

Citat
så bruger den hele harddisken og der ligger ikke noget tilbage

Lyder godt....

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-01-10 20:47

Øeh...

'Transmiterer/distribuerer' man ikke ikke sådanne operativsystem installationer som 'mirror/disk- images' over lokalnettet til alle maskiner med f.eks. Norton Ghost?

Det gjorde jeg da i tidernes morgen ..for Københavns Kommune

..så vidt jeg husker?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-01-10 20:52

Ps. Det kræver selvfølgelig at hardware'n er ens på alle maskiner. Det har jeg forstået den skulle være?

Citat
De har alle XP - er på 1.7 Mhz og med 512 Mb Ram (stationære)

Derfor laver man een 'standard' installation på een maskine.

DiskWiper ALLE maskiner ...og 'fjerninstallerer' så et image af 'standardmaskinen' vha. Norton Ghost over lokalnettet. Een maskine af gangen? ...eller alle maskiner på engang? Nemli'
...eller noget i den henretning
</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-01-10 21:03

Nu er der ingen "standardmaskine" - den skal først laves....

Da det kun drejer sig om 10 maskiner er jeg da ikke sikker på arbejdet ved at koble dem sammen skulle gå hurtigere....

men det er da en mulighed.....

Og jo - maskinerne er identiske - bortset fra 3 med større HDer....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 26-01-10 21:04

Men måske en ide at "færdiginstallere" 1 maskine - og tage et mirror af den til de øvrige...

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-01-10 21:15

Kopier et par stykker af den ubuntu og bare start og så installere....................det tager ikke lang tid og ubuntu plejer selv at levere og installere drivere.

Eks. jeg tilslutter en Canon printer og den kommer selv og spørger om jeg vil installere en
Canon pixma 4500 ..........ok ----------------og den er klar til at printe.

Kommentar
Fra : peque

Dato : 26-01-10 22:12

Det var det jeg mente - Men dog med UDPcast http://udpcast.linux.lu/ !

At lave 1 maskine ( dog med mindst hardisk ) klar til bruig og derefter kopiere den via netværk til resten af maskinerne !

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-01-10 07:45

Jeg kigger på det her til formiddag og vender tilbage - forhåbentlig UDEN nye problemer

Kommentar
Fra : refi

Dato : 27-01-10 14:27

Så kører de 6 af maskinerne UDEN problemer

Valgte at installere fra bunden på dem alle - og det går rimeligt hurtigt + de passer sig selv....

Trådløst netværk fandt den selv men den skulle dog lige have at vide "koden"....

Opdateringen er faktisk den der tager længst tid - 260 Mb....... (277 opdateringer )

Takker foreløbigt - lukker i løbet af aftenen.....

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 27-01-10 20:54

Tak for svaret Eyvind.

Så kører 9 ud af 10.....

Den 10ende havde andre fejl der lige skal rettes først

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 27-01-10 21:05

Super - tillykke.