/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Kobling der giver en kort pivlyd?
Fra : Mathias26
Vist : 5010 gange
40 point
Dato : 25-01-10 13:06

Jeg kører i en Citroen C1 benzin 1.0 som jeg købte fra ny 3½ år siden.
Den har kørt 56.000 km. og er blevet kørt kun af fruen og mest mig. Overholdt alle service.

I sommers da jeg havde bilen til service bad jeg citroen i holbæk undersøge problemet, men det lod ikke til at de havde meget lyst til at gøre noget ved det/undersøge det. jeg lod mig nok spise for let af med dette da jeg havde travlt og bilen kører perfekt bortset fra at den altså giver en kort pivlyd i det øjeblik jeg løfter foden den sidste lille cm. fra kobling og den tager fat i det næste gear.

Pivlyden er ikke meget hø, men jeg kan jeg sagtens høre den og også den mand der lige har prøvekørt bilen hørte den tydeligt. Det er fortrinsvis i skiftet fra 1. til 2. gear og 2. til 3 gear pivlyden kommer, men kan også ske i de højere gear.

Jeg kunne mægtig godt tænke mig nogle ideer til hvad det kan være, da jeg ikke har kunnet finde andre indlæg på nettet hvor folk har oplevet sådan en lyd. Andre skriver om en skurende lyd og den børster tænder etc. men den korte pivlyd jeg hører lyder som om der er noget der trænger til at rettes til/blive smurt eller (-:

Håber på jeres hjælp på forhånd tak.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 25-01-10 13:18

Det lyder som et ydrykkerleje ved koblingen der hyler.
Kommer lyden også når du holder stille og trykker koblingen ned.
Men prøv at gå ind på citronik.dk et seriøs forum for citroen ejere.
Det lyder lidt tidligt med et udrykkeleje men det kan vel også ske.

MVH EH.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-01-10 13:19

Det kan nok ikke trøste dig - men min Xantia giver et lille kort "piv" ved let frisk tilkobling i 1. gear.
jeg hører ikke noget i de andre gear.
Jeg vil gætter på at det er de små fjedre i koblingspladen som lige giver efter et øjeblik.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-01-10 13:19

Noget så simpelt som en pedalfjeder der trænger til lidt smøring.....

At det KUN skulle være ved nogle bestemte gearskift, lyder til gengæld usandsynligt, det må være andre lyde der "svægger" hørelsen.

Koblingen virker ikke anderledes i "visse" gear.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-01-10 13:20

hov - gg = kk

Kommentar
Fra : Mathias26

Dato : 25-01-10 13:42

Eyvind og refi: piv-lyden kommer højst når jeg kører bilen ud i gearene = kører lidt frisk til, og gør jeg det kommer lyden også ved skift til de højere gear (det er ikke så tit jeg kører den meget ud i de højere gear da bilen ikke rykker meget i de højere gear alligevel = ikke mange accellerationer/overhalinger i de høje gear.

men i de lave gear rykker den hurtigt afsted og det er som om man på denne måde kan provokere den til at give lyden højere hvis man presser den ud i gearene.

Jeg tager lige en prøvetur i den for at få helt check på symptomerne.

EiHaBr: Lyden kommer slet ikke når kobling trædes ned, kun når den slippes. og vist ikke når den sættes i gang.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 25-01-10 13:50

Nu er lyde jo svære at beskrive.

Hvis du køre frisk, som du kalder det, kan lyden komme fra undervognen i forbindelsen med at hjulenes træk ændres.
Fjeder ophæng, stabilisator og lignende er muligheder. Her vil effekten også være størst i lave gear og med megen gas.

Kommentar
Fra : Mathias26

Dato : 25-01-10 15:25

Har været ude at kører en tur og selv ved lidt frisk kørsel kom der ingen pivlyd før efter 1 km's penge og derefter steg pivlyden i styrke.

på en kort tur på 5 km. begyndte den i hvert fald ikke at pive ved hvert eneste gearskift. men kun hver gange jeg køre den ud i gearene, så jeg tror det kan bestemt - at høje omdrejninger fremprovokerer lyden mere.

Jeg køre en lang tur i aften for at se om bilen lettere kommer med lyden ved gearskiftene når den er varm, det mener jeg nemlig er tilfældet.

Som sagt kommer lyden ikke når jeg sætter i gang fra 0 km/t. fra et lyskryds, dog prøvede jeg at se hvad der skete hvis jeg prøvede at starte meget rask ud som og jo den kommer med svagere udgave af lyden men den er der. og lyden kommer i alle gear hvis jeg skifter ved høje omdrejninger også til 4. og 5. gear.

Det er noget skidt noget for jeg har lige mistet en køber til bilen fordi han var nervøs for mislyden.
Så jeg er meget glad alt den hjælp i kan give mig. Så vil jeg tage jeres svar og erfaring med mig til mekanikeren og prøve at få mislyden væk.

Mvh.

Mathias

Kommentar
Fra : Mathias26

Dato : 25-01-10 15:30

hvis jeg skifter ned i gear og med høje omdrejninger kommer lyden også lidt.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 25-01-10 18:02

Tja....

Det er jo slet ikke givet det er koblingen der laver lyden....

Det er jo åbenbart omdrejningsbestemt.....

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 25-01-10 18:12

Tvivler meget på, at lyden kommer fra koblingen. Prøv, at få kigget motor og gearkasseophæng efter. Det lyder som noget, der bliver strakt / presset meget ved kraftig accelleration.

Kommentar
Fra : EiHaBr

Dato : 25-01-10 22:28

Det kan vel ikke være mangel på gearkasseolie, det ville jo ikke være så rart, for så hyler den måske også ved høje omdr. mest, og er olien rystet op på tandhjul og lejer ved start, går der måske lidt sekunder før den hyler igen - eller hvad ved jeg, bare lige en pludselig indskydelse.

Kommentar
Fra : Mathias26

Dato : 25-01-10 22:49

EiHaBr: Jeg vil få checket oliestanden i gearkassen (-: asap da bilen først får checket gearkasseoliestanden ved 60.000 km. eftersynet og det er der 3000 km. til. Men der burde ikke være noget galt med oliestanden i gearkassen.

Kommentar
Fra : Mathias26

Dato : 01-02-10 14:48

Det er åbenbart også en betingelse at bilen er blevet lidt varmet op.

Efter 10 min. tomgang en kold morgen kom pivlyden fra start af når jeg kørte derudaf. (Jeg har før skrevet at pivlyden først kommer efter at have kørt en kilometer.

Jeg synes det er lidt den omvendte verden at en maskine der er varmet op siger piv-lyde, men ikke når den er kold (-:

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 01-02-10 18:26

Har du forsøgt, at lokalisere lyden med opvarmet motor ? Når du har mulighed for det, så hold ind til siden. Stop motoren, og ud og hiv frem og tilbage i motor & gearkasse. Så kan du hurtigt få en ide om, hvis det er ophængene. Hvis det ikke er tilfældet, må du prøve, at lave et par ud - og tilkoblinger mens du kører. Det skulle kunne give et fingerpeg, om det er udrykkerlejet eller andre vitale dele i kobling eller gearkasse. Og ellers må du bide i det sure æble, og få en værkfører med på en køretur, så du kan få hans vurdering.

Accepteret svar
Fra : lauter

Modtaget 40 point
Dato : 28-02-10 22:59

Det lyder som at du kører frisk til og det kan betyde, at lyden kan være stamme fra gearkassen i det øjeblik hvor tandhjulene synkroniseres.

Dette kan du dog meget let udelukke hvis under kørsel i et af de gear hvor lyden plejer at optræde, kobler ud i et par sekunder UDEN at røre gearstangen for så at koble til igen. Hvis lyden IKKE forekommer, kan ovenstående være en mulighed. Kommer lyden derimod stadig, så tyder det på, at koblingen er årsagen - et udtrykkerleje kan sagtens være et bud. Men fungerer ind- og udkobling i øvrigt tilfredsstillende, dvs føles koblingen god og fast og duelig, ja så behøver der ikke at være noget galt. Det er naturligvis ingen forsikring for, at der ikke er noget galt, men selv små tolerancer kan altså give anledning til lyde som ikke behøver at indikere et egentligt problem.

Hvis lyden IKKE forekommer ved det eksperiment jeg beskrev ovenfor, så prøv ved lejlighed at køre mindre frisk til end du plejer og under kørslen prøv at skifte fra gear til frigear, vente et sekund eller to før du skifter til næste gear. Kommer lyden stadig? Kommer den ikke, kunne et bud være slidte synkromeshringe.

Hvad fandt du ud af med gearkassens olie?

Under alle omstændigheder: Fortvivl ikke. Ukendte lyde er noget l*rt, men det behøver ikke at betyde, at et nedbrud venter lige om hjørnet. Mit råd er at du får olien tjekket i gearkassen hvis du da ikke allerede har gjort det, og at du prøver at køre lidt mindre friskt i en periode og lytter efter om det ændrer på lyden.

mvh.
Lauter

Godkendelse af svar
Fra : Mathias26

Dato : 14-03-10 20:13

Tak for svaret lauter.