/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Ovn for HFI-relæet til at slå fra
Fra : semajeto
Vist : 4709 gange
300 point
Dato : 24-01-10 18:24

Vores 20 år gamle Blomberg ovn får vores HFI-relæ til at slå fra, men først når ovnen nærmer sig 200 grader. Kan det være en 'enkel dims' jeg selv kan skifte eller?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-01-10 18:33

Manden siger at det slet ikke kan svarer sig at begynde at rep. den, for der sker åbenbart en direkte kortslutning, og det er ikke engang sikkert du kan få stumperne til den

Kommentar
Fra : 1133

Dato : 24-01-10 18:39

skift den ud den er itu kan ikke betale sig at rep. på den

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 24-01-10 18:39

Hej

Jeg har selv prøvet det samme med vores ovn, fejlen skyldtes fugt efter at have haft noget i bradepanden. Efter at lågen havde været på klem og ovnen stod på 100 grader et stykke tid, forsvandt det.

Mvh Finn

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 24-01-10 18:48

Citat
Kan det være en 'enkel dims' jeg selv kan skifte eller?

Helt sikkert, det lyder dog så naivt at jeg tror du brænder nallerne,
d.v.s. du risikerer døden.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-10 19:09

Mit gæt er varmelegemet som er defekt.
Men men men HPFI relæet slår fra ved ca. 30 ma. og det er en samlet fejlstrøm som slår den fra.
Altså en vaskemaskine / tørretumbler / oliefyr/ ovn / som til sammen har denne fejlstrøm.
Så prøv lige at koble alt fra og se hvad der sker. Nogle computere er også tilsluttet beskyttelsesjord.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 24-01-10 19:29

Det er sjovt at læse de tossede svar her

Nej , når et FI relæ aktiveres skyldes det ille kortslutning.

Nej et HPFI virker ikke ved præcis 30 mA , men normalt ved ca. 20 mA. De 30 mA er de højest tilladelige.

Du har en afledning i ovnen som kommer når den bliver varm. En kyndig mand/kvinde vil kunne finde fejlen og reparere den. Men det lyder ikke som om det er noget du kan finde ud af.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 24-01-10 19:37

Citat
Nej et HPFI virker ikke ved præcis 30 mA , men normalt ved ca. 20 mA. De 30 mA er de højest tilladelige.

Jo de findes til forskellige strømstyrker, 20 30 40 50 m.fl.
det står på HPFI hvilket

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 24-01-10 19:48

En gang i mellem er praksis lidt anderledes end det der står i bøgerne Transor.
Det er dog helt sikkert den samlede fejlstrøm som får et HFI/HPFI til at afbryde.

Kommentar
Fra : semajeto

Dato : 24-01-10 19:55

Jeg har fejlsøgt og det ER ovnen der slår vores HFI fra. Jeg har ikke et HPFI - hvis det gør nogen forskel. Brorteil, jeg havde nu tænkt mig at slukke for strømmen inden jeg 'skifter dimsen' (hvis det ER en enkelt dims...)

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 24-01-10 20:40

Jeg har set varmelegemer der ved opnået arbejdstemperatur får overgang mellem tråd og
det "rør" den ligger i.
Det kan skyldes for løst pakket isolering hvor varmelegemet er bøjet.
En højspændingstest vil afsløre fejlen.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 24-01-10 20:44

PS et varmelegeme er en enkel "dims"

Mit forrige indlæg handler om personlig erfaring ved rep af lignende apparater.

Apparater kontrollerede med HS tester viser normal funktion ved kolde varmelegemer.

Og fejlstrøm ved varme d:o.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 24-01-10 21:00

Køb en ny ovn, hvad går i stykker næste gang?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 24-01-10 21:03

næste gang, omskifterne, de er ofte det svage led.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 300 point
Dato : 24-01-10 21:46

Hvis min ovn var så gammel, så ville jeg heller ikke begynde at rep. på den, prøv at søge på ovne på nettet, udvælg dig en du kunne tænke dig, og gå op i forretningen og se den, hvis det så stadig er den ovn du ønsker, så søg videre på nettet, prisen kan varierer meget, selv på den samme ovn.

Søg også på udenlandske sider, og hvis den så er rigtig billig,så kan du jo spørge i forretningen om de kan matche prisen, hvis ikke så bestil den over nettet,

Søg f.ek på www.kelkoo.dk eller pricerunner

Vi har med fordel handlet vaskemaskine på

http://www.whiteaway.com/?alloff=true&gclid=CKnBye7xvZ8CFYuB3godjyeD0Q

og her

http://www.kai-berntsen.dk/

men der er mange lignede internetbutikker

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 24-01-10 21:50
Godkendelse af svar
Fra : semajeto

Dato : 24-01-10 22:10

Tak for svaret Nordsted1, men også til alle Jer andre

Kommentar
Fra : semajeto

Dato : 24-01-10 22:15

...jagten på en ny ovn er gået ind