/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
hunden gør
Fra : majash1
Vist : 558 gange
20 point
Dato : 23-01-10 17:44

Hej med jer.

Jeg flyttede mellem jul og nytår ind i en lejlighed, hvor der er meget lydt.

Min hund gør nogle gange (når vi er hjemme) når der er nogen, der går forbi vores dør- når vi ikke er hjemme gør han oftere.

Mit problem består i, at min overbo lige har fået sidste advarsel, så nu skal hun flytte eller af med hunden. Denne situation ønksker jeg på ingen måde at komme i. Mine naboer er, efter min mening, meget lydfølsomme, da jeg næsten ikke hører overboens hund.

Han er ikke nervøs anlagt eller bange for at være alene, og har aldrig være det(han er fem år) han er heller ikke understimuleret, da jeg dagligt bruger en time på at træne med ham. Jeg er sikker på at han bare passer på lejligheden ved at advare med sin gøen.

Jeg har prøvet at skælde ham ud, med en kort og kontant NEJ, hvilket har hjulpet lidt. Men ikke nok!

Er der nogen af jer, der har et par gode idéer, så vil jeg blive utrolig glad, og jeg svare selvfølgelig tilbage på alle besvarelse.

Med venlig hilsen Maja

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 23-01-10 18:24

har du forsøgt at klikke når han er stille dvs.
lige når du ser at den er på vej til at gø, så arbejd med at få den over i en anden situation hvor du så benytter klik metoden, når han så udfører det som du mener er rigtigt klikker du og giver en god belønning f.eks kød i små stykker,
beløn ikke at den gø'r.

Du skulle meget hurtigt kunne få den til at lade være.
du kan finde mange gode metoder i de videoer som er optaget med hundeeksperten Victoria her. http://animal.discovery.com/videos/its-me-or-dog-difficult-dogs/
mvh Bevi54

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-01-10 18:27

Du skal finde ud af, HVEM det er, der har klaget over din overbo.
Og så skal du snakke med DEM.
Måske har overboens hund gøet døgnet rundt, -måske hyler og tuder den hele dagen? Hører DU noget til den?

Men snak med dine lydfølsomme naboer. Og hør dem, om der er problemer når du ikke er hjemme. Inviter dem evt. ind på en kop kaffe eller en øl. Altså, lær dem at kende, så du bliver klar over hvor stort problemet er for dem.
Og samtidig kan du jo forklare, at din hund måske gøer lidt mere end normalt, på grund af flytningen. Og at det helt sikkert vil blive bedre.
Jo mere du er på venskabelig fod med de lydfølsomme, jo sværere er det for dem at melde dig. Og jo nemmere er det for dem FØRST at komme til dig, hvis der er problemer.

Jeg synes ikke, at du skal herse for meget med din hund. Som du selv siger, så gør han det jo i bedste mening. Fortæl ham, at det er ok, og at lydene bare skal være der.
Lad i hvert fald være med at skælde ham ud.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 23-01-10 18:46

det er altid svært med en hund i etagebyggeri. og nogle mennesker ser helst, at der ikke er hunde i deres opgang. og så klager de over alt hvad der kan klages over. og det behøver bestemt ikke være fordi hunden gør eller på anden måde støjer. det kan bare være et påskud for at få hunden eller lejeren ud. der er desværre nogle af den slags mennesker, og de har en tendens til altid at få ret.
efter min mening skulle de trækkes over bag ved laden og skydes.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 23-01-10 19:15

Citat
Lad i hvert fald være med at skælde ham ud.

Hvis du skælder ud eller råber når den gør- opfatter den det bare som om du er med i koret- og det bliver det bare værre af.

Jeg øver med min hund, som er meget opmærksom og gør bare den mindste lyd- jeg siger ikke at der er lykkedes helt endnu- men jeg går hen til ham og siger stille og roligt ok- de må gerne være her- men meget rolige bevægelser og et enkelt "hyssss"-

og en bevægelse op til munden med fingeren som man tysser på børn. Nå han stopper roser jeg ham.

Indtil nu virker det på den måde at han stopper, modsat når jeg råber af ham- hvor det bliver værre- men jeg ved selvfølgelig ikke hvordan det er når han er alene hjemme.

Kommentar
Fra : majash1

Dato : 23-01-10 23:11

Jeg vil godt starte med at sige; hold op hvor er i hurtige med at svare, det er rigtig dejligt og mange tak til jer alle for de gode svar.

bevi54, Jeg har ikke brugt klikker på ham, men det er en rigtig god idé, den bliver hermed taget i brug fra på mandag, så jeg lige kan nå at anskaffe med en klikker

Brigitta. Jeg har hørt hunden et par gange, men det er ikke noget jeg har tænkt over, da det ikke generer mig. jeg har ikke hørt den hyle eller noget.
Jeg er sikker på at det ville hjælpe en del, at snakke med dem og jeg har også snakket med flere af dem, men hver gang leder de snakken ind, på den slemme slemme hund, som gør hele tiden, og den snak har jeg svært ved at tage del i.
Men jeg vil prøve med en kop kaffe, så må jeg bare håbe det ikke bunder i, at de er bange for hunde Det kommer til at tage sin tid med at lave kaffe til dem alle, da det er fire lejligheder, der er med i klagen

trimare46. Desværre har vi ikke en lade her, men jeg kunne jo prøve med vaskerummet .
Jeg kan simpelthen ikke forstår hvad problemet er med hunde i lejlighed, Jeg er godt klar over at der er nogen mennesker der forsømmer deres hund og ikke lufter dem, men sådanne mennesker er der vel også i huse, men er det fordi de så har en have at det ikke er så slemt? Jeg er også gode klar over at der er nogen som er bange for hunde, og derfor er generet af at have dem som nabo.
Men min hund er selvfølgelig den sødeste hund og den er der da ingen der kan være bange for. Han bliver luftet i skoven to gange om dagen og så får han en lille tissetur eller to, bare for blærens skyld, så jeg er ret sikker på at han ikke lider overlast.

Smuller54. Jeg har aldrig tænkt på det på den måde, selvfølgelig opfatter han det somom jeg er med i koret når jeg hæver stemmen for at overdøve og irettesætte ham. Tak for øjenåbneren.
jeg prøver med klikkeren, da jeg har overvejet at prøve klikkertræning ved siden af den anden træning, så her er en god undskyldning for at komme igang

Er der nogen af jer der ved om Victoria kommer til DK på et tidspunkt?
Jeg har været så priviligeret, at møde hende en enkelt gang, for et par år siden, men det fik jeg desværre ikke så meget ud af, da hun, efter min opfattelse, fokuserende på dårlige hundeejere, der ikke havde sat sig ind i, hvad et vil sige at holde hund, så det var om overvægt, gå pænt i snor og andre almennyttinge ting.

Endnu en gang mange tak for jeres rigtig gode svar.

Med venlig hilsen Maja

Kommentar
Fra : bevi54

Dato : 24-01-10 00:59

Lidt sjov: du kunne da invitere Victoria på en kop kaffe i Danmark
spøg til side, jeg kan læse, at du har godt styr på din træning det er bare super.

Når man har hund er der altid nyt at lære, ind imellem kan man falde i et hul og gå i det samme trummerum, og ikke nå videre, men lige pludselig får man hørt eller set noget nyt, det må så lige tjekkes om det også fungere.

Det næste liv jeg skal have, der tror jeg, at jeg vil lege med små grise, de er sørme søde når de løber rundt og opfører sig som hunde. ikke aktuelt i mit nuværende liv.

Jeg mener bare, at alle kan lære og det kan vi også igennem livet.

God fornøjelse med din kommende klikker træning, det er så sjovt.
Og kan bruges til rigtig mange ting i en ny opstarts face.
Et eks. klik den til at stille begge forben på et omvendt vaskefad og dernæst klik til at gå hele vejen rundt med forbene oppe på fadet, det tager tid at lære den det, men det er sjovt at arbejde med. Når den kan det, kan den komme op med alle fire på fadet og gå rundt deroppe uden at falde ned.
Så er den dygtig. det er uanset om det er en stor hund eller lille hund så kan de alle lære. De kan også lære at stille alle fire poter ind i en lille papkasse på størrelse med 4 eller 6 poser 2kg sukker.
Mvh Bevi54

Kommentar
Fra : majash1

Dato : 24-01-10 10:15

Mon ikke hun forventer lidt mere end en kop kaffe

Jeg er ofte gået kold i den kreative træning, hvor jeg synes det er svært at finde på nye ting, så det er altid dejligt med nye input.

Jeg har en veninde der har en gris, det er faktisk sjovt er se hvor meget den minder om en hund, den er ved at være en gammel herre, så den er næsten døv, så nu bruger hun udelukkende tegnesprog og den har ingen problemer ved at forstå hvad hun mener.

jeg bruger ofte hverdags ting, i træningen, Dolph, kan nu tænde computeren, trække et tæppe over sig selv og lige pt. er han ved at lære af tænde og slukke lamperne.
Han er fem år og elsker at lære nye ting. så de to ting skal helt sikkert afprøve.

Mvh Maja

Kommentar
Fra : tango1

Dato : 27-01-10 08:19

hej majash1
du skiver ikke noget om jeres aktivitetsniveau, eller race.
Mental træning er altid godt, for de fleste racer. Når du "råber" så støtter du han i hans adfærd.
lær ham at hviske, at vil sige et meget lille bjæf, dette giver ham muligehed for at følge sine naturlige indstinker, og det give dig så ikke, en oversprings handling, du kunne også lære ham at bide i en bestemt ting, hvis han skal lære at lade være med at gø. så bestemmer du hans overspringshandling, det har jeg lært mine hund hvis de vil nive, når de ikke få deres vilje, mest når de bliver kløet på maven.
KK Tango1

Kommentar
Fra : majash1

Dato : 27-01-10 10:21

hej Tango.
Jeg skrev tidlige at vi gik i skoven to gange om dagen, her møder vi ofte andre hunde han kan lege med, der ud over bliver han brugt til jagt, så der skulle ikke være noget i vejen med hans aktivitetsniveau.
Jeg har netop valgt at få en lab. formel 1, pga. deres aktive adfærd.

Mange tak for de gode råd, men han er faktisk stoppet med at gø, ved brug af en klikker, så nu er problevet væk. når der er aktivitet på trappen, rejser han bare børster og "snakker" lidt.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 27-01-10 12:35

FLOT!! Tillykke med det fine resultat!

Prøv alligevel at holde dig på god fod med de fire familier. Du kan have brug for deres overbærenhed i visse situationer.

Kommentar
Fra : majash1

Dato : 27-01-10 13:59

Hej Brigitta.

Vi havde besøg af initeritivtagerne bag klagen i søndags, og det var faktisk dem, der kom til os, for at forklare os at overboens hund, tidligere havde gøet og hylet hver gang den var alene hjemme. Det kan jeg sagtens forstå de var trætte af. der havde i starten været dialog mellem min overbo og de andre i opgangen, men det havde ført til et skænderi.

Så initeritivtagerne bag klagen, havde ikke kunne se anden udvej.

Jeg er ret sikker på at der ligger mere bag klagen, end bare hunden, jeg tror simpelthen at det er min overbo og ikke så meget hendes hand det handler om, men jeg ved det jo ikke med sikkerhed.
Jeg har utrolig ondt af overboen, men jeg kan desværre ikke stille noget op for at hjælpe hende.

Jeg er jo ikke klar over om Dolph også er nøjes med at "snakke" når han er alene hjemme, men det er jeg sikker på, kommer med tiden.