/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Svamp i kælder i leje-lejlighed
Fra : palle22
Vist : 1393 gange
200 point
Dato : 22-01-10 18:32

Hej Kandu

Min kæreste og jeg har boet i en lejlighed i 6 måneder nu. I lejligheden er der et kælderrum, som ikke er godkendt til beboelse (men som der er nedgang til inde fra stuen).
Vi har opdaget, at der måske er svamp i kælderen.
Jeg har hørt om tilfælde, hvor udlejer kan finde på at sige, at skimmelsvamp skyldes lejerens dårlige boligvaner, og hvor lejerne bliver pålagt at fjerne svampen.
I vores kælder er der kun et lille vindue, og kun en el-radiator (selvom der står i lejekontrakten, at lejligheden opvarmes med fjernvarme). Vi har forsøgt at lufte ud ret ofte, og har tændt for varmen jævnligt (selvom det er dyrt for os), men alligevel er der altså dukket svamp op.
Så vidt jeg ved, har lejer pligt til at meddele udlejer om svamp i det lejede, indenfor 14 dage.
Jeg vil derfor høre, om I ved hvordan vi skal forholde os. Skal vi melde det til udlejer straks, eller først gå til Lejernes LO og få deres vurdering? Hvad tror I?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-01-10 19:05

Jeg ville gå til udlejer først, ingen grund til at male fanden på væggen og betale 700 kr for at blive meldt ind i LLO, hvis det ikke er nødvendigt

Det er jo muligt at der har været svamp tidlige, så udlejer er fair nok og selv betaler.

Det kan også være det skyldes manglende udluftning, og bare kræver en del luft, og en overmaling

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-01-10 19:06

Hvis lejligheden ikke er godkendt til udlejning tror jeg ikke at I for noget ud af at gå til Lejernes LO. Jeg vil mene at I skal kontakte udlejer straks, skriftligt evt. og gøre ham opmærksom på at hvis skaden ikke bliver rettet omgående så vil I henvende jer til kommunen og Lejernes LO.
Udlejere der er lidt på kanten af lovgivningen har stor respekt for kommunen.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 22-01-10 19:18

I dette link, kan du læse lidt om de forskellige svampetyper, og hvordan man bekæmper dem

http://www.protox.dk/lesikon.html

Du skal også være opmærksom på, om i som beboere kan tåle at bo i nærheden af svamp, nogle bliver så syge at de må flytte

Godkendelse af svar
Fra : palle22

Dato : 22-01-10 19:35

Tak for svaret Nordsted1.