/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
dampspærre
Fra : solvej2
Vist : 1395 gange
100 point
Dato : 18-01-10 14:10

Hej med jer

Jeg skal til at isolere oppe på loftet....

Jeg er ved at renovere mit gamle hus. Da jeg udskiftede nogle af lofterne i de forskellige rum ( og der var adskellige lag) plader , lod jeg det sidste lag blive siddende. Nu er det sådan at jeg ikke ved om der ligger dampspærre over de gamle loftsplader.
Spørgsmålet er så: er det meget vigtigt med dampspærren(og hvilken funktion har den?) og hvis jeg lægger dampspærre oppe på loftet og måske havner op med 2 lag dampspærre (hvilket ikke synes særlig smart???)

Håber der kommer nogle gode svar...

Hilsen solvej2

Kommentar
Fra : sp4nker

Dato : 18-01-10 14:13
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-01-10 14:25

Hej med dig.

Hvis det er mellem etageadskillelse skal du IKKe lægge en dampspærre.
Men hvis det er det "øverste" loft skal du lægge en.
Den holder på varmen simpelthen

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-01-10 14:27
Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-01-10 14:29

Kig i denne fra rockwool.
http://www.rockwool.dk/r%C3%A5d+og+vejledning/den+lille+lune

Den kan du også hente ganske gratis i et hvert byggemarked.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-01-10 14:53

Den holder ikke på varmen men forhindrer at fugten fra den opvarmede del af huset fortættes til blankt vand et sted inde i isoleringsmaterialet eller det omgivende træværk.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-01-10 19:05

En dampspærre på den forkerte side er værre end ingen. Det vigtige er at den er helt tæt, så kommer det med dampgennemtrængeligheden i anden række.
Den SKAL være på den VARME side af isoleringen.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 18-01-10 21:01

Citat
Den SKAL være på den VARME side af isoleringen.

Ja da naturligvis.
Hvis du isolerer loftet skal den ligge nedenunder isoleringen.

Kommentar
Fra : solvej2

Dato : 19-01-10 08:45

Det med den varme side har jeg check på. Det er mere hvis jeg havner op med 2 lag
dampspærre. Dvs: et lag oppe under gipsloftet i stuen og et lag nederst oppe på selve loftet???
Er det direkte skadeligt??

Hilsen solvej2

Accepteret svar
Fra : piaskov

Modtaget 100 point
Dato : 19-01-10 10:51

Citat
et lag oppe under gipsloftet i stuen og et lag nederst oppe på selve loftet???
Er det direkte skadeligt??

Solvej...du skal kun ha' 1 lag dampspærre...oppe på loftet under isoleringen.
INTET andet.

Godkendelse af svar
Fra : solvej2

Dato : 19-01-10 11:01

Tak for svaret piaskov.

Det var lige det jeg havde brug for at vide...

....så er det bare deruda