/ Forside/ Karriere / Job / Ansættelse / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 380
Ferieloven
Fra : sdam
Vist : 962 gange
200 point
Dato : 15-01-10 13:21

Iht. ferieloven § 29 udbetales feriegodtgørelsen senest samtidig med, at den dertil svarende feriebegynder/afholdes.
Er nogen bekendt med, typisk måske via kollektive overenskomster, at medarbejderen får hele den optjente feriegodtgørelse udbetalt ved ferieårets begyndelse d. 01. maj?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 15-01-10 13:26

Jeg får alle mine ferie penge, første gang jeg holder ferie eller beder om den efter 1. maj.
Det er arbejdsgiveren der selv har pengene stående i hans pengeinstitut.

hawaii7

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-01-10 13:29

Du kan IKKE få 5 ugers ferie udbetalt 1. maj

Det er "fusk" hvis det sker (og det gør det sikkert) og er garanteret IKKE nævnt i nogen lov.....

MAX 3 uger....

Det eneste der måske kunne ændre dette vil være overgang til anden lønform....

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-01-10 13:34

Den særlige feriegodtgørelse på 1,5 % i de offentlige overenskomster udbetales med lønnen for april måned.

Er det den du forveklser ?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-01-10 14:07

eller er det dette du tænker på

med optjeningsåret 2009, er der indført en ny bestemmelse om at man kan få udbetalt 12,45 % i feriegodtgørelse - istedet for ferie med løn og særlig feriegodtgørelse i ferieaftalen for offentligt ansatte, som træder i stedet for ferieloven.

Men det er ikke ensbetydende med at man så ikke afholder ferien- så får man bare et feriekort istedet.

Har ikke helt forstået hvad fordelen skulle være

mvh smuller

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 15-01-10 14:25

Jeg får alle mine ferie penge, første gang jeg holder ferie eller beder om den efter 1. maj.
Det er arbejdsgiveren der selv har pengene stående i hans pengeinstitut.

Det er pivhamrende ulovligt... Hvad gør du hvis arbejdsgiver går konkurs 30. april???

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 15-01-10 15:55

Citat
Er nogen bekendt med, typisk måske via kollektive overenskomster, at medarbejderen får hele den optjente feriegodtgørelse udbetalt ved ferieårets begyndelse d. 01. maj?

Ved kollektive overenskomster så forhandler og underskriver man ikke ulovligheder.

Det kan så godt være der findes nogle lokale lokumsaftaler, men der er hovedorganisationer
ikke indblandet i.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 15-01-10 18:11

Nu er der forskel på hvordan man får udbetalt ferie penge.....

Får man ferie med løn, får man ofte en ferie godtgørelse på 1,5 % når, md løningen for Maj.

Hvis man får sine feriepenge udbetalt via et feriekort, kan der være legale årsager til at man, ikke i ferielovensforstand kan holde ferie. Her kan man ved kommunen få det underskrevet, tidliger var det på arbejdsformidlingen. Men det skal være med en af de bag på ferikortet anførte årsager som grund.

vh Ben

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-01-10 18:39

Citat
Hvis man får sine feriepenge udbetalt via et feriekort, kan der være legale årsager til at man, ikke i ferielovensforstand kan holde ferie

Ja, men det er vel som oftest ved ferieårets afslutning, at der kan være grunde til at man ikke har afholdt ferie- (barsel, værnepligt sygdom osv.)og derfor får udbetalt det, som man ikke kunne afholde.
Der er også situationer, i forbindelse med en eks. afskedigelse, at der laves aftaler om at ferie er afholdt og der aftales et beløb til udbetaling, som kan indeholde opsigelsesvarsel, ferie og godtgørelse for uberettiget afsked.
Men det der bliver spurgt om er om det kan lade sig gøre at få beløbet(optjent feriegodtgørelse) på een gang 1. maj.

Og det har flere vel nu godtgjort, at det kan ikke lade sig gøre hvis loven skal overholdes.
mvh smuller

Accepteret svar
Fra : smuller54

Modtaget 200 point
Dato : 15-01-10 18:46

http://www.adir.dk/sw27202.asp

alt kan faktisk findes i ovenstående link.

mere for at der ikke opstår misfortåelser om lovgivning o.s.v

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 15-01-10 18:51

ok - Benjamin.Hansen jeg kan godt læse, at hvis man beviseligt ikke kan afholde ferie i perioden, kan man godt få udbetalt forud.
sorry

Godkendelse af svar
Fra : sdam

Dato : 18-01-10 09:35

Tak for svaret smuller54.