/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Pris på udlejning af andelsbolig
Fra : larry26
Vist : 596 gange
20 point
Dato : 14-01-10 04:59

Hej alle :)

Jeg håber det er den rigtige kategori, er helt ny her, og har et spørgsmål angående udlejning af min andelsbolig og hvad jeg må tage for den. Jeg står og skal flytte til udlandet i et stykke tid nemlig.

Facts:

størrelse 51m2
beliggenhed Østerbro
Andelspris 605.000
Boligafgift 2000+375/md(aconto varme)
Banklån 2200/md

det giver samlet ca. 4600/md.
Jeg har så tænkt på at sige at lejen er 5000 kr (da der også er slitage osv). Men mit spørgsmål er bare om jeg godt selv må bestemme den pris hvis bare lejer og udlejer bliver enige om det?

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-01-10 06:24

nej det må du ikke ifølge andelsboligloven må du kun tage boligafgiten/varme og tillæg for inventar

Læs først i foreningens vedtægter hvilke begrænsninger der er i mulighederne for udlejning.

Ifølge § 12 i normalvedtægten for andelsboligforeninger kan en andelshaver kun udleje eller udlåne sin bolig med bestyrelsens tilladelse, som kun kan gives, når en andelshaver af særlige grunde midlertidigt må fraflytte sin lejlighed (sygdom, udlandarbejde, olign.) for kortere periode. Bestyrelsen skal endvidere godkende lejeren og betingelserne for lejemålet. Udleje eller udlån af enkelte værelser kan tillades af bestyrelsen efter betingelser fastsat af denne.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 14-01-10 06:25

lånet skal du selv betale

Kommentar
Fra : larry26

Dato : 14-01-10 19:40

synes det lyder vildt at jeg så i realiteten kun må tage 2500 kr for en 2 værelses på østerbro 51 m2, Hvad så med slitage på lejligheden??? jeg har ikke set en eneste lignende lejlighed til den pris... de liggger alle sammen mellem 4k og 8-9k

Kommentar
Fra : larry26

Dato : 14-01-10 19:43

hov, i realiteten kun 2375vkr. *

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-01-10 22:19

Hvis du udlejer lejligheden møbleret, kan du få et skattefradrag på vist nok 2000 kr. men prøv at ringe til skattekontoret, de kan fortælle dig det præcise beløb - hvis lejligheden er møbleret

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 16-01-10 06:52

reglerne ang. andelsboligere er den at hvis du bare kan udleje din andelsbolig og få lejer til at betale for den så ville det være en ejer/lejer beboelse jeg køber andelslejeligheder op udlejer den og og får lejer til at betal for mit lån ? så går andelsprinsipet af for så ville pengestærke folk opkøbe disse og udleje dem og så er man tilbage på NUL