/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Ny PC
Fra : Lionje
Vist : 565 gange
100 point
Dato : 13-01-10 16:40

Hvis man flytter en harddidk med alle programmer og styresystem (Vista) til en ny PC, kan man så bare starte op og bruge alle programmer? Venlig hilsen

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 13-01-10 17:09

Nej.........................men hvis du er heldig kan Vista måske finde sig til rette i den nye computer.
Det kommer an på hvor stor forskellen er på de 2 computere.
Jeg har prøvet det med XP en gang.
Når den nye computer startes op - altså lige når windows begynder - skal der straks trykkes F8 F8 F8 F8 så computeren kommer i fejlsikret tilstand med det samme.
Du kan starte med at træne på den gamle maskine, og så bare starte normalt

Kan den det, er der mulighed for at drivere til den nye computer kan lægges ind.

Men det er tit at det ikke går godt.......................Tag backup af vigtige filer/billeder.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 13-01-10 17:47

Grunden til at det sikkert ikke vil fungere, er jo at der højst sandsynlig er andet hardware i. Såsom bundkort, processer, grafikkort, dvd drev m.m. Der er meget der kan gå galt og derfor er det bedste at gøre som Eyvind siger. Backup af hvad du vil bruge og lav en ny installation.

Kommentar
Fra : Lionje

Dato : 13-01-10 18:48

Hvis Vista finder sig tilrette efter opstart i fejlsikret tilstand, vil andre programmer så også kunne køre. Det må være noget med om Vista kan bruge registreringsdatabasen?

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 100 point
Dato : 13-01-10 19:04

Alle styresystemer installeres med standarddrivere som eks. XP / Vista / win7 selv har med.
De enkelte comp./motherboard skal bruge specielle drivere for at køre optimalt og det installeres som regel fra CD leveret af motherboard fabrikanten.
I fejlsikret tilstand kører comp. på laveste niveau med mindst mulige drivere, og her er det muligt at lægge nye drivere ind, eller få den til at køre med eksisterende drivere.

Forskelligt udstyr bør være koblet fra under denne seance.....................som er lidt tvilvsom.

Ps. Jeg har selv prøvet det med en XP som vi flyttede.

Desværre er programmet Drive Image ikke så god til nyere styresystemer men der var det muligt at hente programmer ud fra backup og lægge dem ind på anden comp.

Godkendelse af svar
Fra : Lionje

Dato : 14-01-10 10:40

Tak for svaret Eyvind. Det må komme an på en prøve