/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
Bagværk i mindre portioner end opskrift
Fra : smuller54
Vist : 756 gange
50 point
Dato : 12-01-10 18:04

Har mange gode opskrifter på eks. rugbrød.

Men jeg ved ikke hvad jeg skal være obs på hvis jeg i en opskrift - skal reducere fra 3 rugbrød a´2 liter(forme) til 2 eller 1 rugbrød.

Det er noget der kræver den del muskelkraft, at stå med 6 liter dej, som skal æltes og ikke har en røremaskine.

Synes jeg har hørt noget om, at det ikke "bare" er at dele lige over eller eks. dele med 3 hvis man kun vil have 1 rugbrød

Nogen der ved, hvad man skal være opmærksom på ?

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 60 point
Dato : 12-01-10 18:15

Det er da bare at dele lige over det gør jeg tit, husk at det gælder alt i opskriften, ellers kan du få nogle sjove og måske uspiselige resultater

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-01-10 18:23

Citat
Det er da bare at dele lige over det gør jeg tit, husk at det gælder alt i opskriften

gælder det også eks. saltet ?

og hvis man bruger surdej, er det så nok, at tilsætte en 1/3 surdej, hvis opskriften er på 1dl. til 3 rugbrød a´ 1,5 liter

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-01-10 18:26

o.v.n

hvor store portioner bager du ad gangen ?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 12-01-10 18:40

Ikke mere end et rugbrød, jeg har kun en form som har den ønskede størrelse, og ja det gælder ALT også saltet, jeg har aldrig prøvet surdej, og det med tit skal tages med en gran salt, det er når jeg får lyst og det kan surdejen vist ikke vente på, men det var lige før at det blev nødvendig i sidste uge, tre dage uden skygge af sneplov og meterhøje driver, men jeg kom til bageren inden alt brød slap op

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-01-10 18:46

Hej smuller.
Citat
er det så nok, at tilsætte en 1/3 surdej, hvis opskriften er på 1dl. til 3 rugbrød a´ 1,5 liter

Ja da det er det...du divedere da bare opskriften.

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-01-10 18:49

jeg har lige været i gang med Meyers bagebog.

Den ene opskrift på lyst rugbrød, kunne jeg lave af en grundsurdej, som også er til alt andet brød- skulle lige stå 10 dage !!!

Men det var ok. Den surdej, kan jeg bruge til mange ting. Og efter flere dages brødbagning, kom den lige til hvile i køleskabet.

Han bruger meget tit surdej og gær (meget lidt)

Skulle nu lave et mørkt rugbrød med kerner og det var en længere proces end jeg er vant til med surdej. Surdejen laves åbenbart hvergang og skal stå 48 timer og kernerne i 24 timer og idag skal det hele samles- puha- de er hårdt abejde.

Så selv om snedriverne havde stået højt herude- (det er ikke så højt her- trods alt) så havde det taget mange dage inden rugbrødet var lavet
Har ofte de der færdige melblandinger stående, i højtider- det tager dog ikke så lang tid.

Nå- men jeg arbejder videre og tak for dit råd -

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-01-10 18:50

Citat
Ja da det er det...du divedere da bare opskriften.

Ja, det er jo også det o.v.n siger, men jeg synes bare jeg havde hørt noget andet

Godkendelse af svar
Fra : smuller54

Dato : 12-01-10 19:02

Tak for svaret o.v.n..

Jeg vil gå ud og bokse videre og næste gang vil jeg bare lige som et fnug ælte eet brød sammen

også tak til piaskov for svar

heldigvis har jeg en lommeregner

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-01-10 19:04

til piaskov

har lige vedlagt anbefalingen af bollerne i dit tidligere spørgsmål- bare så du kan se at andre også har prøvet de gode over natten boller

tak for nu

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-01-10 19:08

Hej Smuller54

Jeg har for nogle dage siden lavet denne opskrift ½ størrelse på det hele, brugte lidt hvedemel for at få brødet mere skærefast, dejligt rugbrød.

http://www.dr.dk/DR2/CamillaPlum/boller+af+staal/opskrifter/20080124092823.htm

Husk du ikke skal halvere bagetiden, selv om mine bagt som skolerugbrød skulle have lidt kortere tid

God bagelyst, hjemmelavet er bare bedst.

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 12-01-10 19:13

Hej smuller.

ja tak ...har set det

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-01-10 19:17

tak for dit tip
vagnr

Jeg har også tidligere haft fat i Camilla´s opskrifter

Jeg gik lidt "surt" i hendes opskrifter på et tidspunkt og ville prøve noget nyt, men nu vil jeg kigge igen og så prøve det du skriver
Jeg stod i alle mulige surdejer fordi jeg nok bredte mig over for meget, for det er meget inspirerende.

Og så huske det med bagetiden
mvh Smuller54

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 12-01-10 19:48

Citat
gode over natten boller

der er vist desværre noget, jeg er gået glip af ævdaosse

og det der med citaterne har jeg heller aldrig fået lært.

Kommentar
Fra : aasenissum

Dato : 12-01-10 19:50

det med citaterne ser jo rigtigt ud?, men jeg har skrevet det ord for ord. det er vel ikke meningen?

Kommentar
Fra : smuller54

Dato : 12-01-10 20:12

he he aasenissum

det ser jo godt ud

næste gang, så hold musen nede og high light hele sætningen og tryk kopier

i indlægget så tryk sæt ind- og dernæst tryk på citat iconet

og så- må du jo kigge de sidste tip under madlavning (bollerne er lang tid siden) men jeg tror det er dig, der skal lave den der kogebog, hvis du samler alle opskrifter her på kandu.dk- det ku´da være hyggeligt

en kandu.dk kogebog

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 13-01-10 00:18

Selv tak - gå du bare i gang med de mindre portioner, og send bare en smagsprøve