/ Forside/ Interesser / Fritid / Malerier / Spørgsmål
10  arne.jako.. 510
Perspektiv, central, linear og
Fra : svendgiversen
Vist : 1103 gange
133 point
Dato : 12-01-10 14:41

Vi ved jo at vi ser alting i perspektiv, men i modsætning til et camera,
har tegnere/kunstmalere gennem tiderne afveget (snydt mer eller mindre bevidst) fra dette.

Hvor mange slags perspektivisk afbilding fandtes/findes der?

De er jo alle forsøg på at afbilde det tre dimentionale vi "ser", til en plan tegning eller maleri.

Hvordan/hvor meget afviger de forskellige perspektiv former fra den korrekte 3D til 2D afbilding??
Herunder, hvordan fastlægges forsvindings punkterne???

Specielt de lodrette linier volder jo ofte problemer, og selv om et camera altid har ret,
er det rigtigt at der findes cameraer der også kan snyde, så lodrette sider forkert afbildes lodrette?

Kommentar
Fra : hvaderikkeibrug

Dato : 12-01-10 15:00

Lodret er vel altid lodret - ellers er det en eller anden vinkelgrad. Og de perspektive regler står også fast, men det ligger jo enhver maler frit for at male tingene som han ser dem eller synes, de skal se ud.
Når Picasso maler en profil, så du kan se begge øjne og begge ører, er det op til ham. Men det ændrer jo ikke ved, at de fleste mennesker stadig har et øre på hver side af hovedet
---
Og du kan jo få forskellige linser til et kamera - for eksempel en der tager billedet i fiskeøjeperspektiv. Men det gør jo ikke en lodret linie krum i virkeligheden. Kun på billedet. Så kameraet har skam ikke altid "ret".

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 12-01-10 15:11

Jeg kan ikke svarer dig på dit spørgsmål, men prøv at se på denne side vedr. perspektivtegning

http://www.kdassem.dk/undervis/rum/A1.html

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 12-01-10 15:33

Til det sidste om kameraer, så kan man i nogle kameraer, typisk de rigtige bælgkameraer (Sinar, fx) oprette styrtende linier, som det hedder, ved at forskyde linsen i forhold til filmen.

Perspektiv er jeg (heller ikke) ekspert i, men orientalske tegninger mv. bruger ofte et andet perspektiv, hvor ting der er længere væk er hævet over ting der er tættere på, men ikke afbildet som mindre. En slags skråt "luftfoto" uden det for os normale størrelsesforhold.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-10 16:35

Foreløbig tak, noget er forklaret og forstået, men ikke alt.

Hvis man vil tegne et hus i perspektiv uden at man ser det foran sig,
kan man jo forlænge frontens side linier til de når det ene forsvindingspunkt,
men hvordan forlænger man så gavlens linier til det andet forsvindingspunkt?
Det kan vel ikke gøres vilkårligt, når huset er retvinklet??

Det andet jeg ikke forstår:
Hvis man befinder sig midt ud for et højt tårn,
så mødes de lodrette linier jo højt op i det 3. forsvindingspunkt,
men nedad mødes de jo også i et andet 4. eller nyt 3. forsvindingspunkt?
Rette linier, også lodrette, afbildes jo som rette,
men med to forsvindingspunkter må tårnets sider jo bue/krumme??
Og det gør de jo ikke, vel???

Og så er der vist kun nævnt Picasso og en Orientalsk afvigelse fra sand projektion,
der må være mange flere inden for malerkunsten: Leonardo, Michelangelo, Botttichello etc...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-10 17:26

Angående perspektivisk afbilding er jeg stadig forvirret, men på et højere niveau...

Angående perspektiv i kunsten har jeg selv fundet et par link:

http://www.bing.com/search?q=%2Bperspektiv+%2B%22skolen+i+athen%22&go=&form=QBLH&filt=lf

http://www.artstamps.dk/TIDSTAVLE_Renaessance.htm

Så ved I lidt om hvad det er jeg søger:
Disse historiske afbildings former i malerkunsten, PLUS de geometriske afvigelser der følger med...

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 133 point
Dato : 12-01-10 17:47

Hvis du har det godt med engelsk er her en ret omfattende beskrivelse, med henvisninger.

http://en.wikipedia.org/wiki/Perspective_%28graphical%29

Og her en detaljeret beskrivelse af opretning af styrtende linier med en moderne speciallinse med fotos i bunden. Det bruges vist stort set kun til arkitekturbilleder.

Og, for at blive i fotografering, vil en udsnitsforstørrelse af et billede taget med en vidvinkel have præcis det samme perspektiv som et billede taget fra samme afstand med et teleobjektiv, har en gammel fotobog med de fotos side om side.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-10 17:53

Nu nærmer vi os, vagn,
et godt link med historiske kunst eksempler og også med 3D til 2D transformationer...

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 13-01-10 09:54
Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-01-10 14:27

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 14-01-10 14:48

Selv tak, svendgiversen, håber du får alt i det rette perspektiv

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 18-01-10 13:16

Hvis du virkeligt vil vide lidt om perspektiv, så læs om M.C.Escher, og læs :perspektivmaleri for begyndere, eller kom til Thy når vi har godt vejr. En supervigtig ting er, at du i maleriet ikke kan gøre det godt nok uden at tage hensyn til farveperspektiv og evt atmosfærisk perspektiv

Et godt tip er, at jo tættere du er på beskueren, des mere skal du overdrive, så kan du næste suge folk ind i billedet. Du kan også arbejde 3-D med lærredet, inden du maler. Du kan også få hjælp fra mig, ved at henvende dig direkte

Mvh

A.C.Rosmon
a.c@rosmon.dk

PS. søg evt på mit navn