/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Hjælp. Min nabo betaler mindre i husleje
Fra : katzee
Vist : 549 gange
40 point
Dato : 11-01-10 17:28

Hejsa.

Jeg vil høre, om der er nogen der kan hjælpe mig med, at finde svar på dette?

Jeg bor i et fortrinsvis nyt byggeri fra omkring 2003. Der har jeg nu være udlejer i godt og vel 4½ års tid. Da jeg flyttet ind, var det lejeboligere til udlejning. Men nu da mit tidligere ejendomsselvskab/udbyder gik konkurs, har jeg så fundet ud af, at der er en som har købt mange af lejlighederne herude, også min egen viser det sig så, uden jeg har fået noget at vide.
Så ser jeg så i Århus Onsdag, på bolig siderne, at det nye firma, lejer lejligheder ud "som nu i mellemtiden er blevet til ejerlejligheder til leje", fuldstændig magen til min egen, til 1.300 kr,- mindre pr. månede end hvad jeg selv giver. Der er ikke sket forbedringer eller noget. Kan det virkelig være rigtigt, at jeg selv flytte ind ved siden af, for at få den billigere? - Han ejer jo også min, så skal jeg vel også have samme pris eller hvordan?

Jeg har ringet til ejendomsadministrationen, da jeg selvfølgelig gerne vil vide hvorfor jeg ikke skal have samme pris som de nye lejere. Men hun siger, at det kan jeg ikke gøre noget ved, for da jeg flyttet ind, var priserne højere og markedet bedre. Og hun var da også helt sikker på, at jeg ikke kunne finde bedre eller billigere lejlighed i området. Hvis de ville udleje ejerlejlighederne for 5 kr,- månligt, så måtte de det. Men bare rolig, de skal nok stige så de kommer op på samme nevue, sagde hun...

Hvordan stiller det mig?

Vil rigtig gerne høre fra dig, hvis du har stået i en lignende situation eller ved hvad der vil være "rigtigt" at gøre.

Kommentar
Fra : zeroXTC

Dato : 11-01-10 17:35

Jeg købte engang i bærbar computer til 8000 kroner. Efter ca. 3 uger faldt den i pris til 5.999 kroner. Skal jeg så også brokke mig og kræve pengene tilbage?

Hvad hvis det var omvendt? Og alle "nye" i de lejligheder skulle betale 2000 kroner mere end dig? Ville du så også ringe til ejendomsadministrationen og bede dem om at sætte din husleje op med 2000 kroner fordi din nabo betalte det mere?

Sådan er livet! Der er folk der har købt lejlighed/hus til flere millioner og de er så faldet i pris lige nu, skal de så også have pengene tilbage?

Synes du skal klynke noget mindre også bare forstå at det er sådan tingene hænger sammen!

Kommentar
Fra : vagnr

Dato : 11-01-10 17:43

Jeg kender ikke op og ned på din situation, men du kunne prøve at ringe til kommunen, især hvsi der er et huslejenævn, så kan de sikkert svare.

Men jeg ville også prøve at checke udlejningsvilkårene på de udlejede ejerlejligheder, det kan jo være lejemålene er tidsbegrænsede eller hvad en udlejer nu elelrs kan finde på. For hvis det var mig der ejede en ejerlejlighed, ville jeg da prøve at sikre mig jeg kunne smide lejeren ud den dag jeg kunne tjene flere penge ved at sælge lejligheden. Reglerne i lejeloven er indviklede, men der har i hvart fald tidligere været nogle muligheder for at udleje tidsbegrænset, det måtte bare ikke forlænges, så fangede bordet.

Ellers er der jo Lejernes Landsorganisation, du kan snakke med.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 11-01-10 17:52

du skal bare acceptere, at de frie markedskræfter er i spil. du kan ikke gøre en skid ved det. men misundelse er en grim ting.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 11-01-10 18:32

Det står dig jo frit for at flytte fra dit nuværende lejemål, og ind i det billigere.

Mange mennesker står i samme problem som dig, da man købte en lejlighed til mange millioner i torpedohavnen i København, 2 år senere sælges de til rigtig mange penge billigere.

Hvis din udlejer har købt din lejlighed til xxx kroner, skal han jo have sine penge hjem igen. De næste lejligheder der er købt er billigere derfor billigere husleje.
Du må jo ikke tro at der er nogen der lejer lejligheder ud for at være flinke (måske nogle boligselskaber, men ikke private lejemål)

Kommentar
Fra : sks009

Dato : 26-02-10 11:08

Tag fat i huslejenævnet - de kan hjælpe dig.

Det vil så gå ud på at hhv dig selv og udlejeren skal præsentere 3 (mener jeg) lejligheder af lign type/stand som har billigere (for dit vedkommende) eller samme/dyrere husleje (for udlejer).

Herefter tager nævnet stilling til hvordan lejen for din lejlighed er ifht andre.

Da udlejer selv udlejer andre lign lejligheder væsentligt billigere burde du have en god sag.

Og det fungerer med tilbagevirkende kraft...

Som privat udlejer har du heller ikke lov til at tage mere i husleje bare fordi du har købt din lejlighed dyrt - det skal tilsvare det generelle niveau.

Det eneste der kan tale for at din husleje kan være højere er hvis din lejlighed fx er moderniseret (nyt køkken/bad el andet), og de andre lejligheder du har set er noget gammelt lort (undskyld mit franske...).

Held og lykke.