/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Bækhøj Alslev ikke Mors
Fra : svendgiversen
Vist : 1016 gange
300 point
Dato : 11-01-10 14:29

Den yngste søn herunder, senere skræddermester i Alslev, Anker Peter Jørgensen
får 11 marts 1900 sin søn døbt Anker Evid Bækhøj Jørgensen i Alslev ved Varde,
men tilsyneladende hedder ingen i familien Bækhøj?

Der er mange Bækhøj slægtninge efter denne Anker Bækhøj,
som vi ikke kan hægte på vort nu meget store Bekhøj/Bækhøj træ fra Mors...

Men man døber vel ikke sin søn med et helt ukendt mellemnavn,
så hvorfor bliver Anker Evid Bækhøj Jørgensen døbt Bækhøj??

"
Ribe, Skast, Tjæreborg, Tjæreborg, Tjæreborg By, et Hus, 136, FT-1880, c9510
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Rasmus Jørgensen 44 Gift Husfader, Daglejer ved Stationen Aastrup Sogn, Haderslev Amt
Valborg Jørgensen, født Launborg 45 Gift Hans Hustru Bjerning Sogn, Haderslev Amt
Martin Jørgensen 13 Ugift Deres Barn Aastrup Sogn, Haderslev Amt
Frederik Jørgensen 11 Ugift Deres Barn Fredericia
Anker Jørgensen 9 Ugift Deres Barn Aastrup Sogn, Haderslev Amt
"

Accepteret svar
Fra : karenD

Modtaget 300 point
Dato : 11-01-10 16:58

Hej Svend.

Drengen, der bliver døbt d. 11. marts 1900 hedder Arnold og ikke Anker. Det ses tydeligt i kirkebogen. Faderen hedder Anker.

Jeg konstaterer blot, at heller ingen af fadderne hedder Bækhøj.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-10 18:13

Rettelse:
Arnold Evid Bækhøj Jørgensen
det er jo den 9 årige Anker i 1880 der er hans far...

Men ingen Bækhøj før 1900 ???

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 11-01-10 19:17

Det kan selvfølgelig også være i Arnolds mors slægt?

Men moderen: Hansine Frederikke Andersen af Vejle, født der Sct. Knuds 17 apr. 1870.
er datter af murer Hans Andersen(født 1835 i Åsum, Odense amt) og Marie Sofie Knabe af Odense

Tilsyneladende heller ingen Bækhøj slægtninge her??

Kommentar
Fra : f.larsen

Dato : 11-01-10 22:33

Hej Svend

Der kan jo være forskellige grunde til et mellemnavn. Her er lige et par strøtanker...:

en person kan have hjulpet familien ud af en svær situation, en plejefamilie (ser jo ikke lige ud til at have været inde i billedet i dette tilfælde) osv.

Det ser ud til at være en hård nød at knække.

Håber du får løst gåden

Hilsen Frits

Kommentar
Fra : torbenhammer

Dato : 12-01-10 06:24

Hej

Kender du ham her:

Thisted, Morsø Nørre, Solbjerg, Solberg Bye, Et hus, 43, FT-1850, B2406
Navn: Alder: Civilstand: Stilling i husstanden: Erhverv: Fødested:
Anders Clausen 63 Gift Tækkemand, husfader Jegindø, Thisted amt
Ane Catrine Poulsdatter 53 Gift Hans kone, almisselem Elsø sogn, Thisted amt
Lars Bekhøj Andersen 14 Ugift Deres børn Her i sognet
Mariane Andersdatter 12 Ugift Deres børn Her i sognet
Christen Andersen 9 Ugift Deres børn Her i sognet

torbenhammer

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-01-10 09:45

Ja Torben, ham kender vi godt,
det er den kendte forstander på Ollerup Højskole, gift med Niels Bukhs´søster.
Han får mellemnavnet Bækhøj, ikke Bekhøj, efter sin farbror,
og det er endnu uvist hvor farbroderen har det fra?
Lars Bækhøj får senere lov at slette Andersen af Bækhøj familien på Mors...

Og Frits, det bekræfter jo det du siger, der kan være mange grunde til et mellemnavn.
Ofte vil man beære en bekendt/slægtning, måske også for at arve efter vedkommende??
En anden Bækhøj opkalder sin søn efter sin søsters Bækhøj ægtemand...

Så via 2 dobbelt ægteskaber og denne bror-søster relation er der 4 del slægter fra Mors,
der dog kan forbindes i samme slægtstræ. Plus nu to løsthængende grene: Ollerup forstanderen
og denne sidste skrædder familie fra Alslev med mange nulevende Bækhøj især i Vejle.

Det er disse sidste der mangler i vort totale Bekhøj/Bækhøj træ med næsten tusinde personer,
lige fra år 1600 frem til et par hundrede nulevende...

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 14-01-10 14:22

Tak for svaret karenD.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 14-01-10 19:02

Tja....det var jo desværre ikke fyldestgørende, Svend.

Jeg har prøvet lidt forskelligt - men finder heller ikke andre Bækhøj'er i kirkebogen.

Håber du finder svaret hen ad vejen.

Venlig hilsen Karen