/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Justering af Pierburg 1B karburator
Fra : vith
Vist : 2124 gange
500 point
Dato : 10-01-10 22:25

Er der nogen der ved hvor jeg finder en manual med anvisninger til hvordan man justerer en Pierburg 1B karburator?

Den sidder på en gammel Polo.

Problemet er, at motoren (når den er kold) går ud, når den går i tomgang.

Kommentar
Fra : Cortina01

Dato : 10-01-10 22:50

Mon ikke de fleste biblioteker har et bredt udvalg af Haynes værkstedshåndbøger ? Det plejer, at være et godt sted, at starte.

Accepteret svar
Fra : Beestone

Modtaget 500 point
Dato : 11-01-10 02:08

Hej -

Det er et rigtig vinterhygge arbejde

Først skal karburatoren naturligvis være ren, og alle pakninger og membraner skal undersøges for defekter og evt. udskiftes.
Dvs. du starter med at surfe på Ebay og Google for at finde et reparations sæt til sådan en fin lille Pierburg

Og så skal den splittes ad i atomer - bogstavelig talt - og rengøres - og pudses - og poleres - og blæses igennem.
Det minder mest om at adskille et ur - og så få det til at virke igen.
Allerede under adskillelsen, skal du være klar med papir og blyant, så du kan følge med og notere ned hvor og hvordan tingene sidder.
Medmindre du har mekanisk snilde til at køre det hele udenad ...
(mange har rent faktisk...)

Under samlingen skiftes alle suspekte smådele. Nåleventilen tjekkes ved at blæse i tilgangen, og flyder niveauet justeres hysterisk nøjagtigt.

Tomgangs dysen skrues i bund og drejes 2 omgange ud - hvis den er justerbar.
Spjældstopskruen drejes ind, så det passer med at et 0.8mm mikro bor lige præcis kan glide fri mellem spjæld/venturi.

Choker spjæld justeres, så det lige præcis står helt lodret i venturi, når chokeren er i nul position.
Modsat må choker spjæld højst lukke så meget, at der stadig lige præcis kan gå et 5mm bor ned mellem spjæld og venturi

Hvis den er udstyret med automatchoker kapsel, skal du kigge i Haynes for tabelværdier over chokerspjæld åbning, ved lige præcis den temperatur der er på dit arbejdsbord.
Du skal altså have et termometer.
Dernæst flytter du karben og termometer hen på en radiator og lader det ligge en times tid, hvorefter du tjekker choker åbning ifl tabel og temperatur.

Nu er du klar til montere din skinnende rene nypolerede og grund indstillede Pierburg på motoren.
Med nye pakninger mod manifolden.
Når alt er monteret, skal motoren startes og køre indtilden er driftsvarm og så skal karburatoren fintrimmes.

Det er meget vigtigt, at den kører uden chokerspjæld aktiveret overhovedet når den er varm.
Det skal kontrolleres og evt. justeres.
Sæt nu spjældstop (tomgangs) skruen til ca. 1200 rpm på motoren.
Giv den et lille dap med gassen og lyt intensivt til motorens gangmønster.

Hvis den har justerbar tomgangs dyse :
Skru tomgangsdysen laaangsomt ind - eller ud - indtil du tydeligt kan høre motoren går lidt mere rent og en anelse hurtigere i rpm.
Du skal prøve at ramme "det bedste punkt" hvor motoren går så rent som muligt.
Skru evt. ned for spjældskruen, hvis motoren går væsentligt op i rpm.
Giv også et lille dap på gassen ind i mellem for at tømme venturi for benzin dråber.

Til slut sætter du tomgangen (spjældstop) skruen til ca. 850rpm.

Bemærk : det er meningsløst at forsøge at justere en karburator op, som er fejlbehæftet.
Eller hvor der er andre fejl på motoren.
F.eks. kan der være revner eller utætheder i gummibasen til karburatoren på sådan en Polo.

God fornøjelse

Kommentar
Fra : vith

Dato : 11-01-10 11:01

Hej Beestone

tusind tak for en detaljeret gennemgang - det må lige afprøves!

Kommentar
Fra : vith

Dato : 11-01-10 20:40

Har nu afprøvet det meste af det du skrev - dvs. har ikke lige fået fremskaffet Haynes tabelværdier og er heller ikke helt klar over hvordan man stiller flyderniveauet "hysterisk nøjagtigt" - og det har da afhjulpet problemet en anelse. Den går lidt bedre, men går stadig ud.

Da det imidlertid ser ud til at være en længerevarende proces (fordi man hele tiden skal vente på, at motoren bliver kold igen), vælger jeg at give dig point nu - for du HAR jo faktisk svaret på det, jeg spurgte om.

Tusind tak for den meget grundige forklaring!

Godkendelse af svar
Fra : vith

Dato : 11-01-10 20:41

Tak for svaret Beestone.