/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Pille - Flis fyr TwinHeat
Fra : tararam
Vist : 1682 gange
50 point
Dato : 09-01-10 18:54

Jeg vil gerne bruge lidt mindre flis. Da jeg ikke kan stille temperaturen til lavere end 60 C, (hvor den bruger meget flis)
Kan jeg istedet programere den til at køre med træpiller, da stokeren jo så kører i 3 sek. istedet for de 9 sek den bruger nu til fremføring?
Jeg vil slukke for iltsonden - så den kører manuelt i træpille programmmet. Men selvfølgelig køre med flis.
Det er kun til at holde huset frostfrit.

Fyret er et TwinHeat 29kw

Kommentar
Fra : troldenesdhb

Dato : 09-01-10 19:19

Kan godt ske at du vil køre med mindre end 60. Men ALLE producenter fraråder det. Det giver dårlig keddel og skorsten. Udgifterne til reparationer når du køre under 60 grader, overstiger i længden udgiften ved brændsel.

http://www.stokerpro.dk/viewtopic.php?f=96&t=2192

Accepteret svar
Fra : Ekspress105

Modtaget 50 point
Dato : 09-01-10 20:38

Øh... fyret skal IK unde 60 grader.... men du har vel en shunt på så du ka ha en lavere fremløbstemperatur? Men har du ikke termostater på radiatorene? Men et 29Kw til kun at holde et huis frostfri lyder måske lidt over dimensioneret? Men du vil ikke spare meget da den energi du skal bruge er den samme, så det er kun et meget lille transmisonstab du måske ka hente ved at sænke temperaturen...

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 14-03-10 06:52

Tak for svaret Ekspress105.