/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Siemens vaskemaskine centrifugerer ikke
Fra : bite
Vist : 10973 gange
200 point
Dato : 08-01-10 19:24

Jeg har en Siemens Siwamat XLS 1650 vaskemaskine som ikke centrifugerer. Tromlen kører rundt og den vasker normalt, men når den skal til at centrifugere kører tromlen ikke op på særligt høj hastighed

Kan det værer kullene som er ved at være slidte, eller er der nogen som har et bedre forslag ?

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 08-01-10 20:00

Programfejl, kan du vælge centrifuge hastighed ?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 08-01-10 20:01

Hvis motoren kan køre nornalt frem og tilbage under vask er det ikke kullene der er slidt, så er der nærmer niuget i elektronikken der styre hastigheden der gået i stykker, evt. en triac der er brænt af, men det er ikke noget for hvem som helst at fejlfinde på og en montør skifter nåk hele printet og det er ikke helt billig desværre

Kommentar
Fra : bite

Dato : 08-01-10 20:06

Men det mærkelige er at den kun gør det engang imellem, har taget bagklappen af og prøvet at banke lidt der hvor kullene sidder og nu centrifugerer den fint. det var derfor jeg tænkte at det evt kunne være kullene som er lidt slidte.

Ja jeg kan stille på hastigehden og den står på højeste omdrejninger

Kommentar
Fra : TanteAnne

Dato : 08-01-10 20:06

Prøv at tømme trevle skuffen jeg har været udsat for det samme, så kan den ikke rigtig komme af med vandet. Kan da håbe det er det der er galt.

Kommentar
Fra : trimare46

Dato : 08-01-10 20:07

der kan sidde noget fast i pumpen så den ikke pumper alt vandet ud. det kan godt holde motoromdrejningerne på et lavere niveau end ved normal centrifugering.

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 08-01-10 20:35

Citat
Men det mærkelige er at den kun gør det engang imellem, har taget bagklappen af og prøvet at banke lidt der hvor kullene sidder og nu centrifugerer den fint. det var derfor jeg tænkte at det evt kunne være kullene som er lidt slidte.

Hvis kullene er ved at være slidt ned så lyder den heller ikke som den plejer når den køre, så lyder det som om det gnister lidt samtidig når den køre, og den kan godt komme til at køre lidt igen ved at banke på dem, men det er en stakket frist. Men hvis den altid lyder og køre normalt under vask er det ikke kuldene der er slidt.

Men der kan være en løs forbindelse i stik /på printet.

Og så er det at hvis den ikke kan nå at pumpe vandet ud inden centrifugering, hvis trevlesi er stoppet, så komme / går den ikke op i omdrejninger.

Kan den centrifugere uden der er tøj i? er det stor sandsynlighed for at den er stoppet i pumpe/trevlesien

Kommentar
Fra : bite

Dato : 08-01-10 20:47

Prøvede at tømme sien(hvis det er den som sidder forneden til højre) og jeg syntes ikke umiddelbart, at der var meget vand tilbage i maskinen. Jeg kunne ikke lige se om der kom meget skidt ud, syntes jeg kan høre en lille smule gnisten fra motoren, men syntes nu den kører meget stabilt. Måske kan det være en periodisk fejl i softwaren ?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 08-01-10 21:04

Citat
kan høre en lille smule gnisten

Så vil jeg pille kuldene ud og tjekke / skifte dem, for hvis den har fået en anden lyd / lidt gnisten lyd, så er det første jeg vil tjekke og det erogså det billiste

Men det kan også være som før nævnt en løs forbindelse

Kommentar
Fra : Asbjørn2

Dato : 08-01-10 21:56

Hvis du piller kullene ud og vil genmontere dem fordi de ikke fejler noget, så sørg for, at de kommer til at sidde fuldstændig som før.

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 08-01-10 23:15

Hej

Jeg har skiftet kul mange gange på vores Siemens vaskemaskine.
Det du nævner med en gnistrende lyd tyderpå at kullene ikke er lange nok længere til at nå til deres kontaktpunkt.....

Jeg kunne "købe" mig et par dage, ved at banke på motoren, men det varerv ikke længe, og de gnister "æder" motoren hvis du ikke skifter kullene

Mvh Finn

Kommentar
Fra : finnostervig

Dato : 08-01-10 23:17

Hmmm varerv er selvfølgelig lig med "varer"

Accepteret svar
Fra : taunusanden

Modtaget 200 point
Dato : 10-01-10 01:35

Det er muligt det er kullene, men ikke sansynligt.
Hvis den vasker fint taler sansynligheden for at kullene er ok.

Triac på motorstyring, nej.. Hvis den var stået af ville maskinen enten ikke køre, eller race op i hastighed i programmets vaskedel, med vand og det hele, samt maskinen ville ryste forfærdentligt og absolut ikke stå der hvor den burde længere

Jeg vil mene at din vindkedel trænger til at blive renset. Det er en "plastik dims" der sidder ind i karret forneden med en tynd gummi slange på, der går op til pressostaten. Den fortæller om der er vand i maskinen, hvis den er stoppet vil trykket ikke gå så hurtigt tilbage som det bør, hvorfor maskinen så tror at der stadig er vand i karret og derfor ikke centrifgerer.
Den renses med vand eller trykluft..

Håber du får den til at køre

P.S. Erfaring med hvidevare reparationer siden 1998

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 10-01-10 14:01

Citat
Jeg har en Siemens Siwamat XLS 1650 vaskemaskine som ikke centrifugerer. Tromlen kører rundt og den vasker normalt, men når den skal til at centrifugere kører tromlen ikke op på særligt høj hastighed

Kan det værer kullene som er ved at være slidte, eller er der nogen som har et bedre forslag ?

Citat
Men det mærkelige er at den kun gør det engang imellem, har taget bagklappen af og prøvet at banke lidt der hvor kullene sidder og nu centrifugerer den fint. det var derfor jeg tænkte at det evt kunne være kullene som er lidt slidte.

Ja jeg kan stille på hastigehden og den står på højeste omdrejninger

Citat
Prøvede at tømme sien(hvis det er den som sidder forneden til højre) og jeg syntes ikke umiddelbart, at der var meget vand tilbage i maskinen. Jeg kunne ikke lige se om der kom meget skidt ud, syntes jeg kan høre en lille smule gnisten fra motoren, men syntes nu den kører meget stabilt. Måske kan det være en periodisk fejl i softwaren ?

Har lige nærlæst hvad du skriver og ud fra det er maskinen næsten ok, bortset fra at den ikke vil centrifugere på høj hastighed, og det kan næsten kun skyldes at slangen op til presostaten er stoppet, så styreprogrammet tror at der er vand i maskinen og derfor ikke går op i høje omdrejninger.
Det er let at kontrolere, toppen skal af, (HUSK at afbryde strømmen) så er der en rund dims/presostat ca. Ø10 cm x 3 cm hvor der går en slange til, fra bunden af karret, afmonter den ved presostaten og prøv at blæse i den , hvis ikke du kan blæse i den er slangen stoppet af kalk, kan renset med eddike/kalkfjerner der hældes i slangen og virge natten over, et ordentlig pust kan måske løsne det her og nu.
Når nu slangen er afmonteret fra presostaten, så prøv om maskinen så ikke kan centrifugere på høj hastighed, uden tøj og vand, husk strøm, sæt programvælger til centrifugering, og den skulle så gerne køre op på høj hastighed.

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 10-01-10 14:25

@Hejdu58
Jeg har kun en enkelt gang været ude for dette. For enden af den slange du nævner sidder vindkedelen ind i karret, det er den der skal renses.

Kommentar
Fra : bite

Dato : 10-01-10 16:00

Tror jeg har fundet den
Kan det passe at det er en lille slange som går ind i den store slange som er forbundet med karet og går ned til pumpen ?

Kan jeg bare evt afmontere den i toppen og blæse ned i den eller er der noget som kan gå i stykker ?

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 10-01-10 17:55

Citat
Kan jeg bare evt afmontere den i toppen og blæse ned i den eller er der noget som kan gå i stykker ?

Nej der sker ikke noget ved at blæse i slangen med munden

Kommentar
Fra : Hejdu58

Dato : 10-01-10 17:59

Citat
Har du prøv om maskinen kan centrifugere på høj hastighed, når slangen er af

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 10-01-10 18:05

Du får det ikke renset ordentligt bare ved at blæse med munden, problemet vil med sikkerhed vende tilbage efter kort tid.

Godkendelse af svar
Fra : bite

Dato : 16-01-10 10:02

Tak for svaret taunusanden. Du var den første som kom med løsnigen, tak for det.
Det er faktisk ret sjovt når man selv kan lave det

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 16-01-10 10:08

Og der er en vis tilfredsstillelse ved selv at kunne fikse tingene

Kommentar
Fra : Flemmingmig

Dato : 19-01-23 18:31

Hejdu58: Det er forkert det trick du skriver mht. at pille slange af for at teste centrifugering. Slanger skal være påmonteret ellers går der kuk i programmet.
Det er korrekt hvad taunusanden skriver.,trykluft igennem slangen og den periodiske udeblivelse eller altid udeblivelse af centrifugering er løst. PS generelt kan fejlen ses ved at når tromlen skal starte op med centrifugering bevæger den sig få centimer hvorefter der går på fejl og der sker ikke mere.