/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Kan jeg reparere cirkulationspumpe?
Fra : lauter
Vist : 6393 gange
20 point
Dato : 08-01-10 11:12

Hej

Jeg har en gulvvarmekreds med en Vortex cirkulationspumpe magen til den jeg har linket til nederst. Da jeg skulle have gang i den nu hvor kulden har taget fat, synes jeg ikke der bliver cirkuleret varmt vand. Jeg kan kun høre en meget svag lyd fra pumpen samtidig med, at gulvet er koldt og røret, som føder kredsen er varmt (som det plejer at være).

Er jeg nødt til at udskifte pumpen, eller kan jeg reparere den uden at fjerne den fra kredsen?

mvh.
lauter

http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Pumper-Brugsvand-Vortex--Vortex-Cirkulationspumpe-152-BW-OT-u-Termostat-190275.html

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 30 point
Dato : 08-01-10 11:15

Nogle af vortex'erne har en kugle som pumpehjul. Den kan udskiftes. . Du skal have trykket af, og dreje omløberen af huset. Sidder der en kugle kan du bestille en anden. Er det med hjul, er den antagelig kørt fast. Du kan måske motionere den igang igen ved med fingrene at dreje hjulet..

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 08-01-10 11:17

Mange gange så "sætter pumpen sig" efter længere tids stilstand.

På de fleste pumper (Grundfos) sidder der en kærv foran, som man kan sætte en stor skruetrækker i, for at tvinge den igang.
Det ser ikke ud til at være tilfældet for din pumpe, så du kan skille den ad og se om det hele køre rundt i den som det skal.

Det kunne jo også være at der er en frost prop i dit system, så hjælper det ikke noget at pumpen kører, hvis røret er blokeret af is.

Kommentar
Fra : lauter

Dato : 08-01-10 11:27

Er tidligere blevet informeret om, at pumpen er med kugle, men var ikke helt klar over hvad det betød! Men jeg har mulighed for at afbryde til- og fraløb til kredsen, så det vil forsøge og så se om jeg kan åbne pumpen.

Tror ikke det skyldes frost. Kredsen sidder i et rum hvor temperaturen i øjeblikket er 5 grader(mens der er minus 10 grader udenfor).

Tak for svarene.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 08-01-10 11:43

Er der vand nok på anlægget? Eller er der luft i pumpen?

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 08-01-10 11:47

Hvis der er luft i dem med kugle, hyler de. Og holder i meget kort tid. Kuglen skal så skiftes.

Kommentar
Fra : Gasmanden2

Dato : 08-01-10 14:46

Det tror Jeg ikke...

Vortex pumper har et skovl hjul, der har samme form som en halv kugle (næsten)
Fordelen ved Vortex pumpen, er at skovlhjulet ikke sidder fast på nogen aksel, men drives af et magnetfelt.

Så med mindre der sidder noget og fysisk blokere hjulet, ja så skal du have en ny overdel til din pumpe. Den du har linket til har termostat indbygget, men de findes også med ur i toppen af overdelen, foruden termostaten. Du skulle måske overveje at købe denne istedet.

Når du har lukket for vandet, kan du fjerne overdelen, ved at dreje den store messingring hvorpå motoren sidder, af og har hermed samtidig adgang til skovlhjulet.

Gasmanden2

Godkendelse af svar
Fra : lauter

Dato : 25-01-10 11:43

Tak for svaret 3773.