/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
TCP/IP ikke aktiv
Fra : ingelein
Vist : 548 gange
50 point
Dato : 07-01-10 13:54

Hej
mit barnebarn, som jeg for længe siden har "ordnet" en PC til, har fået et problem. Lasse bor et andet sted og vi må klare os med telefonen.

Han er ikke PC nørd, og ingen af hans kammerater er det. De har andre interesser. Lasse fortæller at hans internet pludselig ikke virkede mere, at han fik en eller anden besked om at hans firewall forhindrede opkobling. + meddelelsen TCP/IP ikke aktiv - eller noget i den retning.

I går har han prøvet systemgendannelse, slået firewall fra og genstartet. Intet har hjulpet. Nu har jeg lovet ham at spørge herinde. Han kører trådløs via et USB stik til Router.

Han har haft alle stik ude + ind igen og alle fysiske forbindelser er ok. Hvordan får jeg ham på nettet igen???

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-10 14:41

Den stick han bruger har også et program som følger med og når det er installeret kan han styre sin netforbindelse gennem dette program.

Hvilket styresystem er det og hvad hedder denne stick (USB adapter)

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-01-10 15:39

Hej Eyvind
Det har jo kørt i mere end 1 år, men er pludselig ophørt med at have forbindelse. Så programmet er installeret osv. Jeg skal spørge ham om hvad det USB stik han bruger hedder. Jeg går ud fra at det erstatter et netværkskort.
Mange hilsner
Ingelein

Ps. Lasse er skilsmisseramt, derfor kan jeg ikke hjælpe ham derhjemme.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-10 16:11

Bærbare computere kan have 2 stk netkort indbygget.
Det ene til kabelforbindelse.
Det andet til trådløs forbindelse.
Hvis der ikke er et indbygget trådløst kort så kan der bruges forskellige typer eksterne.
Et USB trådløst netkort kan tit både styres af windows og netkortets eget program.
Til tider kan styringen skifte fra det ene til det andet. (det er en af mulighederne hos dit barnebarn)

Når windows styrer netkortet er der lidt forskel fra fra det ene til det andet styresystem.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-01-10 16:17

Hej Eyvind
Jeg glemte at svare:
Compaq stationær maskine, som kører på Win XP SP3.
Da maskinen ikke har et indbygget netkort til trådløs, kører den trådløs via USB netkort. Jeg gætter at det er et D-Link.

Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-10 16:40

Ok så bør programmet som fulgte med DLink også lige køres - altså ind og kigge om netkortet (adapteren) kan se det trådløse netværk.

Har routeren MAC filter sat til og kryptering skal det måske lige slås fra indtil routeren har genkendt netkortet.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 07-01-10 16:46

Hej Eyvind
Det lyder godt, det Du skriver. Hvad mener du med MAC filter?
Det er nemlig en Mac pc, som Routeren er koblet på.

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 07-01-10 17:22

Nej nej - der er 2 slags MAC
Den ene slags er en computer.
Den anden slags er et filter som i routeren kan tillade eller afvise et netkort.

Alle netkort har deres egen nummeplade / MAC adresse og det er den adresse som routeren kan sætte til at spærre for eller tillade adgang til netværket og eller adgang til internettet.

Det er ikke sikkert at DLink programmet kan køre i en MAC computer. og så er det MAC computeren som må styre det netkort.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 50 point
Dato : 07-01-10 17:22

Men jeg lukker for i dag.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 08-01-10 16:12

Hej Eyvind

Ja, jeg vidste godt at Mac er en anden form for computer , men kunne ikke lige se, hvad det andet Mac står for. Jeg hader efterhånden alt det der forkortelses-gætværk, men det kan du jo ikke gøre for.
Er du på dupperne igen?
Hvad vil du anbefale at gøre?
Mit forslag kunne være at køre installationsprogrammet igen på "Mac-computeren", som er tilsluttet routeren, hvorfra Lasses pc henter sin trådløse forbindelse til internettet. Der bliver sikkert spurgt om en masse ting.

Citat
Har routeren MAC filter sat til og kryptering skal det måske lige slås fra indtil routeren har genkendt netkortet.

Er det noget Lasse kan finde ud af - jeg går ud fra at det skal ordnes fra Mac-computeren.

Var det en ide at starte helt forfra med at installere det trådløse netværk??

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 08-01-10 17:03

Al styring af router bør foregå med kabel.
Så allerførst koble et netværkskabel til og se om der adgang til internettet.
Det næste er så adgangen til styring af router gennem kabel og via en browser.
I adresselinien:
http://192.168.x.x hvor X er forskelligt fra router til router, men det står i manualen.
"Inde i routeren" kan man så se om der er koblet MAC adresse filter til eller fra.
Og om der er kryptering > adgang med kode.

Nogle MAC-computere kører nu med windows styresystem, og er det det ................ så kan der højreklikkes på de 2 computere ned i højre hjørne og vælge netværk og delingscenter.
Hvor der også kan testes om der kan komme forbindelse til nettet.

Kommentar
Fra : EXTERMINATOR

Dato : 09-01-10 02:00

bare lige en note:
Citat
+ meddelelsen TCP/IP ikke aktiv

Tror at det er et problem med winsock
tag evt. et kig på denne side: http://windowsxp.mvps.org/winsock.htm

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-01-10 12:44

Hej
Tak for svarene.
Nu er det vist begrænset, hvad jeg kan fortælle Lasse vedr. Winsock i telefonen.
I håb om at det var en nem ting at klare, har jeg nu videregivet de anvisninger, som Eyvind er kommet med og har bedt Lasse om at søge fejlen ved den PC, som er tilsluttet routeren. Mere teknisk må det vist ikke være, hvis Lasse selv skal klare problemet.
Tak for hjælpen
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : kimpetersen

Dato : 09-01-10 14:26

Hej ingelein.

Har han flyttet USB adapter til et andet USB stik? Så det måske er opsætningen der er forkert.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 09-01-10 21:01

Hej Kimpetersen
Det vil jeg lige spørge ham om
Mange hilsner
Ingelein

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 03-02-10 20:35

Tak for svaret Eyvind.
Ja, jeg forstod godt at du lukkede.
Jeg ved ikke om Lasse har løst problemet, men det regner jeg med.
Mange hilsner
Ïngelein

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 03-02-10 20:40

Citat
Ja, jeg forstod godt at du lukkede.

Hvordan kunne du vide at jeg skulle til mit barnebarns fødselsdag.