/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
lidt snydt og hvad er klogest nu
Fra : jarrovii
Vist : 1061 gange
100 point
Dato : 07-01-10 01:15

I sommers gik mit tv istykker. Jeg ledte meget på nettet og fandt 3 forskellige og dog ens tv som havde fået gode anmærkninger Sony 40w5500, panasonic g10 og et Lg et ellerandet jeg sendte disse tre forslag til forhandleren og skrev lidt om mine krav og behov. Jeg havde nemlig ikke mulighed for selv at besøge forhandleren bor langt ude på landet og havde ikke på det tidspunkt nogen muligheder for at komme ind til byen. Men forhandleren foreslog et andet tv Panasonic TH-D42PS81E som han synes var meget bedre og da han er forhandler og jeg bare er mig lød det såmænd meget godt. Da tv'et er kommet på plads opdager jeg at det er et plasma tv årghhh, nå men det går da, men da vi så overgår til digital d. 1.nov kan jeg ikke modtage nogen af de nye digitale kanaler, der er nemlig ikke mpeg4 i dette tv.
Hvad er klogest at gøre nu
Købe en boks til dette tv og skifte tv om en 3 år
SKaffe finanser til et af de tv jeg ønskede dengang
Det med pengene er et problem, jeg er godt nok ked af det.

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 07-01-10 01:47

Hvis du køber en MPeg4 boks nu, behøver du ikke skifte om 3 år, så det er nok det smarteste.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-01-10 02:48

Enig med BertelBrander en sådan boks koster under 500 kr. og det er et fint TV du allerede har, så vær du glad for den

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 07-01-10 02:51

Så vidt jeg husker har der været noget med at forhandleren burde have oplyst dig om de manglende muligheder for at modtage mpeg4, hvis ikke er du blevet snydt og kan få erstatning (tror jeg) værd at undersøge nærmere

Kommentar
Fra : Luke2000

Dato : 07-01-10 04:50

man kan få 500 kr i erstatning.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 07-01-10 06:51

Bare ærgeligt, at en forhandler anbefaler at komme af med sine mindre omsættelige TV. Der er nok ingen tvivl om, at han vidende om ændringen.

Det billigste er at købe en boks. Det er bare træls med alle de fjernbetjeninger. Har du mod på det, kan du lige som nogle gør, køre "en sag" på forhandleren, så du måske kan få en gratis boks.

Jeg har selv et Sony 40W2000 - altså også uden MPEG4, men da vi har antenne på loftet, kunne vi heller ikke bruge vores Philips DVD-optager, så i stedet for en boks, købte vi en Sagem DVD-optager, der er MPEG4 i, kan optage to forskellige programmer samtidig og så kan du yderligere se en optagelse. 250 GB fås nu til omkring 2.500 kr. så måske skulle du kikke efter sådan en.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 07-01-10 08:02

Jeg har lige købt denne og den virker som den skal, kan det hele.
Der er dog ikke kortlæser i den, men når man bare skal se de gamle kanaler
(Jeg kan se 8 kanaler på min gamle antenne med den)
så er det et godt og billigt køb.
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=4129&Grp=&n=10

Dog vil jeg mene at du har ret til en eller anden form for kompensation
fra din forhandler, da han 'burde' have oplyst dig om at dit tv ikke ville virke efter 1-11.

Men desværre er der flere af disse RÅDNE forhandlere, end oprigtige.
Synd og skam for alle.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-10 08:02

Forhandleren har faktisk gjort det rigtige ud fra det der dengang var muligt....

Der var faktisk IKKE mange fjernsyn på markedet med mpeg4 tunere (de var med mpeg2 og skulle så igen skiftes i 2012)...

Og ingen grund til at ærgre sig over plasma - du har da et meget bedre billede.... I særdeleshed på et Panasonic....

Og prisen har jo tilsyneladende været den rigtige

Så køb du bare en mpeg4 "box" så er du garderet...

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-10 08:03

Og glem ALT om nogen former for erstatning eller lignende....

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 07-01-10 09:50

Citat
Der var faktisk IKKE mange fjernsyn på markedet med mpeg4 tunere

Der var masser for et ½ år siden
eller også ser jeg bare de rigtige sider.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-10 13:44

Citat
Der var masser for et ½ år siden

NEJ

Det hjælper IKKE med udenlandske sider.....

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 07-01-10 14:25

Kommentar
Fra : scootergrisen

Dato : 07-01-10 16:59

hvilke krav skrev du til forhandleren ?
Du lyder som om det skulle være dårligt at det er et plasma tv.
Altså hvis du ikke engang gider besøge din forhandler så interessere du dig åbentbart ikke så meget for hvilket tv du får.

Det selvfølgelig totalt latterligt hvis du lige har købt et nyt tv også du skal købe en ny tuner og bruge 2 fjernbetjeninger når du skal se tv men det lader til at du skal købe dig sådan en mpeg4 tuner.
ellers må du nu snakke med din forhandler hvis han ikke har leveret et fjernsyn med de krav som du har stilt.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 07-01-10 18:04

Altså jeg vil give ret i at for et ½ år siden var der mange tv med mpeg4, men de var bare ikke så billige som de er nu.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-10 18:27

1-2-mange

Kommentar
Fra : refi

Dato : 07-01-10 18:30

For ½ år siden solgte man ud af mpeg2 fjernsyn....

Og hvorfor ikke - de fejlede jo ikke noget og kunne modtage det nye signal....

At de så kun virkede i 3 år og IKKE på de NYE kanaler - det var mindre interessant

Kommentar
Fra : BertelBrander

Dato : 07-01-10 20:09

For et halvt år siden begyndte det at blive almindeligt med mpeg4 fjernsyn, vi købte et billigt i Føtex.

Det der er vigtigt i denne sammenhæng er om jarrovii gjorde forhandleren opmærksom på at det skulle være med mpeg4, eller om han fortalte at det var til almindelig antenne. Hvis forhandleren vidste det, var det dårlig stil at sælge et TV uden mpeg4, men om der er basis for erstatning tvivler jeg på.

Plasma er ikke nødvendigvis dårligere end LCD.

Godkendelse af svar
Fra : jarrovii

Dato : 30-01-10 15:12

Tak for svaret alka.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 31-01-10 14:51

Selv tak jarrovii