/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Omregning af net-hastigheder
Fra : Brassovitski
Vist : 987 gange
100 point
Dato : 06-01-10 12:02

Halløjsa
Hvem har et link til en forklaring på sammenhængen mellem den måde hastigheden på trådløse routere angives, og hastighed internet opkoblinger angives med (Mbit/s), og hvor mange MB/s der kan overføres. F.eks en opkobling der hedder 4 Mbit/512Kbit. Jeg ved godt at der fragår ca. 15-20 % til 'Overhead'.
Når en bærbar der er koblet på med en trådløs forbindelse angiver at den er tilkoblet med 100 Mps/s, hvad er så max. MB der kan overføres?

Kommentar
Fra : severino

Dato : 06-01-10 12:36

Du kan ikke sammenligne hastighed på dit lokale trådløse netværk, med det som du har fra WAN og ud på nettet. Det er to uafhængige systemer.
Selv om du kan køre 54 Mbit på det lokale trådløse netværk (måske mere med draft-N), så har du jo en flaskehals i den hastighed du har fra routerens WAN og ud på nettet, som du har hos din ISP.

Du skal også lige være opmærksom på, om der står MB eller Mb. Det er to forskellige størrelser.
Hastigheden vil normalt være angivet i Mb = Megabit, som er 8 gange mindre end MB = MegaByte.
Der går 8 bit til en Byte, og forvirringen er ikke slut endnu, da dette system ikke er det vanlige 10 tals system.
1 Mb = 1024 kb
1 kb = 1024 bit

Det misbruges også af fabrikanterneaf harddisk og memory sticks, hvor man runder 1024 af til 1000, for så lyder det af endnu mere, men reelt giver mindre plads.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-01-10 14:07

Tak serverino
Hvis nu jeg har en trådløs forbindelse mellem den bærbare og routeren på 100 Mb/s, hvor mange MB/s kan der så teoretisk max. overføres?

Hvis jeg har en opkobling til udbyderen på 4Mbit, hvor mange MB/s kan der så max. overføres, hvis vi se bort fra de 20% til 'Overhead'?

Accepteret svar
Fra : Fijala

Modtaget 100 point
Dato : 06-01-10 14:58

WAN = 100Mb/s delt med 8 = 12,5MB/S
LAN = 4Mb/s delt med 8 = 0,5MB/S

Godkendelse af svar
Fra : Brassovitski

Dato : 06-01-10 15:20

Tak for svaret Fijala.