/ Forside/ Teknologi / Hardware / Mac / Spørgsmål
10  EXTERMINA.. 750
Firewall / nyhedsgruppe for begyndere
Fra : fa.dk
Vist : 427 gange
150 point
Dato : 26-04-03 09:16

Firewall:
Jeg har haft problemer med RealOne Player (og i øvrigt også PlayMedia) - og muligheden for at se f.eks. at se nyheder fra DR. Radiodelen fungerer udmærket, men videodelen gør det ikke, dvs. enkelte ting kan jeg se, incl. testeksempler hos RealOne.
Jeg har haft en længere mail-korrespondance med RealOne, men de har hidtil ikke kunnet hjælpe mig. Jeg har også afinstalleret og downloaded igen, men jeg får ikke alle dele med, bl.a. ikke installeringsdelen.
En bekendt fortalte mig i går, at det kunne skyldes firewall, der ikke tillod alle dele at blive downloaded. Kan det have sin rigtighed? Og hvad gør man så?
Jeg har bedt RealOne om at maile RealOne i filer á 5000 kb. Er det, hvad man f.eks. kan gøre?
Nyhedsgrupper for mac-begyndere:
Jeg var glad, da jeg fandt frem til Kandu med bl.a. forskellige grupper for mac-brugere. Og har bl.a. stillet et spørgsmål i i Mac OS forbindelse med problemer med RealOne Player - uden dog at få respons.
Jeg kigger tit i grupperne med mac, men det meste går over hovedet på mig. Jeg aner dårligt nok, hvad I snakker om og bruger flittigt opslag af ord og forkortelser - og lærer selvfølgeligt noget.
Jeg har i årevis haft mac, men da Politikens On Line blev nedlagt var kapaciteten ikke stor nok til at gå på internettet. Da jeg endelig for en måned siden tog mig råd til at investere i en iMac var der godt nok en overvældende mængde af nye ting at forholde sig til. Der var heller ikke mange genkendelige ting fra min gamle Mac LC.
Til tider har jeg været ved at fortryde, at jeg ikke købte en PC; jeg oplever, at det meste er baseret på dem og ikke mac. Eksempelvis må man hos supporten hos tdc og hp vente flere dage før man kan få en aftale med én, der ved noget om Mac. Går man på biblioteket, kan man f.eks. få Mac-bibelen - som jeg har bestilt - men ikke små igangsætningshæfter som f.eks. til til PC´ere. Mit bibliotek havde i øvrigt smidt alt materiale om Mac ud, for det var der da ingen der brugte!
Findes det enkelt læsestof - på dansk eller engelsk - om de enkelte elementer? Jeg ved godt, at der indbygget hjælp, som jeg også flittigt bruger. Jeg foretrækker bare en bog, i stedet for mængden af udprintede papirer.

Findes der en nyhedsgruppe for mac-begyndere, hvor man stiller spørgsmål om elementære ting? Jeg vil måske få svaret, at det kan man også her. Jeg har også set enkelte elementære spørgsmål, men de er som regel ledsaget af en undskyldning for, at man stiller spørgsmålet. Det opleves ikke umiddelbart naturligt her at stille et simpelt spørgsmål om eksempelvis en problemstilling ved tekstbehandling.

Ja, så er jeg nået til point. Et tillægsspørgsmål: kan man blive fri for at forholde sig til disse points? Der må jo være nogen, der synes, det er motiverende? Jeg synes, det er irriterende. Jeg har tildelt dette spørgsmål 150 point bare for at få brugt nogen af alle de point, der hober sig op.
Mvh.
Frank

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 26-04-03 14:13

Hej Frank

Kandu bygger på pointsystemet, så det må man indordne sig under - hvad enten man bryder sig om det eller ej.
Jeg har godt set, at nogle brugere undskylder deres egne spørgsmål, men det er kun et udtryk for de pågældende brugeres egen selvopfattelse og ikke for kulturen her på kandu.
Alt, hvad du opfatter som et problem, kan du stille spørgsmål om - uden vedhæftede undskyldninger.
Som mac-bruger har du dog desværre meget færre chancer for at få et kompetent svar - simpelthen fordi der er meget færre mac-brugere end pc-brugere.
Men prøv! Og lykkes det dig ikke at få svar på dit spørgsmål i første omgang - så stil det igen!

De bedste hilsner
Rellom

PS! Dit bibliotek er åbenbart sponsoreret af Microsoft.

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 26-04-03 14:17

Bortset fra det så kan du måske have glæde af dette link: http://www.cyrk.dk/jjj/henvisninger/macintosh/

Kommentar
Fra : Rellom

Dato : 26-04-03 14:22
Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 150 point
Dato : 26-04-03 14:36

http://www.macbruger.dk/macbruger/blivmedlem.html
Det koster 150 kr. at blive medlem, men til gengæld
er man så sikker på kompetent support.

Godkendelse af svar
Fra : fa.dk

Dato : 27-04-03 22:25

Tak for svarene Rellom.
Ja, jeg synes, jeg har fået et par muligheder, som er brugbare. Jeg vil dog også fortsætte her.

Jeg har dog gået og trukket den lidt - og ventet på en kommentar til den første del af indlægget om firewall. Så jeg ved stadig ikke, om firewall kan hindre en komplet downloading. Og hvad man i så fald gør?
Mvh.
Frank