/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Skimmelsvamp vs. Andelsboligforening
Fra : ivanovic1
Vist : 4917 gange
50 point
Dato : 05-01-10 13:18

Hej Alle,

Jeg har et spørgsmål for en ven.

Han har en andelslejlighed, og har nu fået konstateret skimmelsvamp i et af værelserne.

Det som der nu sker er, at andelsboligforeningen siger, at andelsboligforeningens forsikring ikke dækker mod skimmelsvamp på vægge.

Andelsboligforeningen siger at der ikke er mere de kan gøre fra deres side, kan beboeren gøre noget i dette tilfælde, dvs. kan man henvise til noget, som gør at andelsboligforeningen SKAL udbedre skimmelsvamp skaden eller kan andelsboligforeningen selv bestemme?

Mvh.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 60 point
Dato : 05-01-10 13:36

Prøv at ringe til Teknisk Forvaltning i kommunen og spørg. Kommunen er interesseret i at vide hvor i kommunen der er skimmelsvamp og de har forskellige ting de kan gøre. Men ring til kommunen og spørg.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-01-10 14:20

Foreningen kan selvfølgelig ikke selv bestemme, men der findes jo nogle vedtægter, og så kommer det jo for en stor del an på hvad der har forårsaget svampen.
Såfremt det er i lejligheden (som det jo tyder på) kan det være forårsaget af eksemeplvis manglende udluftning, og så er det jo ikke foreningens ansvar

Jeg siger ikke, at det nødvendigvis er din vens skyld, men blot, at der er mere i det end at foreningen automatisk skal betale

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 05-01-10 15:01

DET ER SOM KORTOVERVERDEN SKRIVER, DET BEHØVER IKKE VÆRE FORENINGENS "SKYLD" AT DER ER SKIMMELSVAMP.

HVIS IKKE DER ER LUFTET ORDENTLIGT UD HVER DAG, ELLER DER TØRRES TØJ, ELLER LAVES MEGET MAD UDEN UDSUG, KOMMER DER MEGET FUGT I EN LEJLIGHED, SOM KAN FØRE TIL SKIMMELSVAMP.

KOMMUNEN HAR IFLG. DE NYE REGLER PLIGT TIL AT GRIBE IND, PÅ OPFORDRING, OFTE UDEN OMKOSTNINGER FOR HVERKEN LEJER ELLER UDLEJER, OG ER DER TALE OM GENHUSNING, IMEDENS UDBEDRINGEN STÅR PÅ, ER DET OGSÅ KOMMUNEN.

MVH
AG112

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 05-01-10 15:41

AG112

For det første er det ikke pænt at du altid råber i dine indlæg, og for det andet har kommunen ikke meget med det at gøre, der er ikke tale om lejeboliger, men om andelsboliger

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-01-10 17:04

ag112
det er ikke en almenbolig

Kommentar
Fra : AG112

Dato : 05-01-10 17:17

UNDSKYLD, JEG TOG FEJL AF EN ALM. LEJEBOLIG OG EN ANDELSBOLIG.
UNDSKYLD.
VENLIGST
AG112

Kommentar
Fra : ivanovic1

Dato : 05-01-10 17:24

Til info skal det nævnes at det ikke er min vens skyld, lejer udlufter minimum 2 gange om dagen med gennemtræk. Det er sådan at han faktisk har en "lille fobi" vedr. udluftning, så det er 100% sikkert, at det ikke er pga. manglende udluftning. Det er endvidere i soveværelset og der bliver derfor ikke lavet mad i rummet

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-01-10 20:42

Se fjernsyn DR1 her i aften.......

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-01-10 21:26

Faktisk lige nu i kontant

Kommentar
Fra : minitiger

Dato : 06-01-10 20:54

det er jo også vigtigt at der er varme på,
ofte sker det at der kommer fugt på væggene, p.g.a der er for koldt i rummet.
Problemet er sikkert først kommet nu i denne kolde tid og ikke i sommers

Godkendelse af svar
Fra : ivanovic1

Dato : 07-03-10 13:21

Tak for svaret granner01.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 07-03-10 15:32

Selv tak.