/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
Batteri
Fra : refi
Vist : 1066 gange
100 point
Dato : 04-01-10 13:35

Nogen der ved med sikkerhed om et scooterbatteri må/kan oplades med en "bil-lader".....

Begge er 12v...
Batteriet er dog kun på 5Ah, men det burde vel ikke betyde noget....

Kommentar
Fra : Stouenberg

Dato : 04-01-10 14:10

- det er jeg 100% sikker på at det kan refi. Har talt med VARTA, ingen problemer...

Godt Nytår

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 04-01-10 14:13

Uden at vide det med sikkerhed, vil jeg mene at billaderen selv stopper / efterlader i forhold til batteriets kapacitet og vil derfor ikke skade scooterbatteriet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-01-10 15:06

En oplysning der måske manglede:

Batteriet er "vedligeholdelsesfrit" og jeg tror IKKE laderen selv stopper.....

Har googlet lidt uden at blive meget klogere...

Der siges at det SKAL være en impulslader....

Andre siger det er noget vrøvl blot man ikke lader den stå og lade i 10 timer......

Så hvad er mon rigtigt....

Kan man regne med de Ah laderen afgiver og stole på det er lineært så man på den måde kan udregne hvor længe den må lade....

Jeg har desværre ingen umiddelbar måde at måle evt. reststrøm på batteriet - blot kan den ikke trække elstarteren rundt.....

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 04-01-10 16:33
Accepteret svar
Fra : brorteil

Modtaget 100 point
Dato : 04-01-10 16:37

M.a.o. enhver elektronisk lader vil styre strømmen ned gradvis til 0 A.
ved 14,4 V på batteriet.
14,4 fordi køretøjerne er proppet med elektronik.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 04-01-10 16:41

Den ideelle ladestrøm er 20% af batteriets kapacitet.

I dit tilfælde blir det en ladestrøm på 1 Ampere, og som sagt vil strømmen
gradvis styre ned fra ca 13,7 -8 V til 0 A ved 14,4 V

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 04-01-10 16:44

De 20% er for at holde temperaturen nede på batteriet.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-01-10 16:48

Indtil videre har den ladet 1 time og er endnu ikke exploderet

Jeg prøver at lade den stå et par timer endnu....

PS - Batteriet er end ikke "lunkent"

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-01-10 16:50

PS....

Ladestrømmen (kan ses på laderen) er "kun" 300 mA

Kan det være rigtigt....

I så fald skal den jo stå i 15 timer......

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 04-01-10 17:02

300 mA kan tyde på at batteriet nærmer sig 13,7 V

eller Amperemeterets skala ikke er så nøjagtig under 1 A.
Beror på laderens kapacitet 10 A eller mer.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-01-10 17:06

Var lige i garagen og tjekke - der står 3Ah på den

Men den har kun ladet med de 300 mA hele den periode den har stået

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-01-10 17:08

Jeg tør sgu ikke sætte den STORE lader på - den er til gaffeltrucken

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 04-01-10 17:44

Hvis batteriet er ved at være "færdigt" vil det ikke modtage strøm, det kan være derfor laderen kun viser 0,3 amp. Men laderen er ikke for stor til batteriet som andre også har nævnt

Kommentar
Fra : amlupo

Dato : 04-01-10 17:47

Har selv en værkstedslader jeg har haft på MCen, Så kunne den sgu starte efter en 15 min (den har flere trin fra 6 til 35 amp)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-01-10 18:05

Jeg har for mange år siden set et batteri explodere - såååååååååå

man er vel lidt forsigtig....

Batteriet er 2 år gammelt og har altid virket upåklageligt.....

Men nu havde den stået her de sidste 14 dage (i 15 graders frost) og det var startbesværet der gjorde det blev tømt - der var skam strøm på - men tilsyneladende ikke nok.....

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 04-01-10 18:29

Kom så til lommerne Refi, køb en impulslader, den kan også rette op på
et batteri, der ikke har det godt, og gør det i det hele taget på en måde som din gamle lader ikke kan, aflever den istedet på Nationalmuseet.
Hilsen Keldd

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 04-01-10 18:45

La den lade natten over, så tror jeg der er power.

http://www.inelco.dk/Page/105.html

Her kan du se en ny type ladere, 6 modeller, efter ladebehov.

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 04-01-10 18:49

Tak for svaret brorteil.

Slap for nyt batteri og lader

3 timer med de 300mA og den sprang igang som var den betalt for det....

Tak for hjælpen ALLE - føler nogen sig snydt så sig lige til

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-01-10 18:51

Så fandt jeg også lige ud af at den i DK er født med 4Ah batteri.....

Min har 5

Nå - Tyskland er jo også lidt større....

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 04-01-10 19:12

Velbekomme.

At tænke på, ved de kolde dage vi har nu kan det betale sig at tage batteriet med ind i varmen.
Det gjorde jeg med min gamle folkevogn, hver aften en kold vinter.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 04-01-10 19:23

Det var et uheld den stod udenfor

Og da den først var begravet i sne og is, fik den lov at stå

Nu er "dyret" i garage