/ Forside/ Interesser / Helbred / Motion / Spørgsmål
10  ans 380
styrkelse af benmuskler
Fra : svenliss
Vist : 1981 gange
400 point
Dato : 03-01-10 18:43

Jeg har fået konstateret en begyndende slidgigt i mine knæ, men har besluttet at prøve alt for at træne mig ud af problemerne. Selve slidgigten prøver jeg af dulme/afhjælpe med naturmedicin.
Har hørt det også handler om at styrke musklerne på begge sider af knæene.
Er der nogen der kan henvise til et hjemmetræningsprogram, som er enkelt at følge? og iøvrigt er jeg interesseret i gode råd fra nogen der har prøvet mit problem.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-01-10 18:45

Dette træningsprogram er udarbejdet til folk med gigt i knæ'erne

http://www.gigtforeningen.dk/et+godt+liv+med+gigt/motion/%C3%B8velser/kn%C3%A6

Håber det kan hjælpe dig

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 03-01-10 19:02

http://www.motion-online.dk/

Samtlige fysioterapeuter er vilde med denne side.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-01-10 19:51

Og jeg har købt et sjippetov og bruger det og så går jeg lange ture. Og det hjælper mig.

Kommentar
Fra : karenD

Dato : 03-01-10 20:54

Hej

Jeg er hjemmehjælper og kender flere borgere med din "skavank", der bruger en kondicykel - altså den indendørs-stillestående type cykel.
Ikke noget med lange ture, men flere korte ture på en dag, f.eks. 3-5 små ture i løbet af en dag på 3-5 minutter.
Og ikke nødvendigvis med ret meget belastning på. Det er selve bevægelsen, der gavner.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-01-10 21:04

Det er vigtigt at vide hvor din slidgigt sidder, i selve leddet eller bag på knæskallen. Der er forskel på træningen.

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 03-01-10 21:27

Kloge ord fra KarenD

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-01-10 21:28

Hvis det er lettere slidgigt så prøv med "hestemedicin" Glucosamin Sulfat, det har hjulpet mig.

Kan i nogen grad genetablere brusk...

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 03-01-10 21:32

Citat
Glucosamin Sulfat

Din læge kan skrive en recept på dette.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-01-10 21:51

Brorteil... det medicin du får fra lægen er til mennesker, og er virkningsløs.. men køber man granulatet beregnet til heste, virker det

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-01-10 21:56

svenliss, du har vist fået mit link tidligere???

Men du får det lige igen, hvis det nu ikke var dig der fik det

http://peecee.dk/upload/view/200443

Kommentar
Fra : svenliss

Dato : 03-01-10 22:03

@granner01
Min skade sidder under knæskallen, men i kanten af denne, ind mod det andet ben.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-01-10 22:10

KarenD og Brorteil... cykling står faktisk også i mit link fra gigtforeningen

I det hele taget står der meget info og øvelser

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-01-10 22:12

Der sidder menisken, så måske har du en lille klemskade. Så er gåture at foretrække og let cykling. Hvis menisken er indblandet så skal du ikke sjippe.

Du kan nok få meget glæde og motion hvis du begynder at gå med stave. Så træner du benene og armene og ryggen. Og du tager belastning af benene fra når du bruger stave, og man går hurtigere. Og der findes desiderede hold der går med stave.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-01-10 22:16

Jeg vil anbefale at man starter med at gå med stavene i en stavgængergruppe, det er ikke så nemt og ligetil som det ser ud til.. og det har da også været fremme, at man kan bruge stavene forkert

Kommentar
Fra : svenliss

Dato : 03-01-10 22:20

@granner01
Dine svar siger mig en masse. Meniskskade (skyder du på det er) kan den bedres ved en "afslibning" i kikkertoperation?
Sygehuset har tilbudt mig et helt nyt knæ, men som jeg har det nu er det for drastisk. Jeg kan gå
5-7 km. gåture uden væsentlige gener.
Iøvrigt er jeg igang med glukosamin, og har også planer om fiskeolie og andre naturprodukter.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 03-01-10 23:31

Hvis det er en meniskskade du har så kan en kikkertoperation hjælpe, og så hjælper naturprodukter ikke. Jeg fik selv en kikkertoperation for 5 år siden efter en meniskskade.
Det er en fordel hvis du får det for så kan man samtidig se hvor i knæet din slidgigt sidder, og det andet knæ vil sikkert være mangen til m.h.t. slidgigt.
Det hjalp mig, for ud over at jeg fik fjernet et lille stykke af menisken, så fandt de ud af at jeg slet ikke havde slidgigt i knæleddet men bag på knæskallen. Og at en udskiftning af knæet slet ikke ville hjælpe. Når de bliver så dygtige så kan jeg hjælpes hvis de vil give mig en ny brusk på bagsiden af knæskallen. Men det varer flere år endnu.
Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men jeg ved at de er ekstrem dygtige til sådanne indgreb på Frederiksberg Hospital. Og vi har igen frit sygehusvalg.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 03-01-10 23:42

Citat
Meniskskade (skyder du på det er) kan den bedres ved en "afslibning" i kikkertoperation?

JA

Citat
Sygehuset har tilbudt mig et helt nyt knæ

Så er det ikke kun en meniskskade du har, så er knæet slidt op, ellers får du ikke det tilbud. Min mor vil heller ikke have sit knæ skiftet ud, at samme årsag som dig, jeg kan umiddelbart godt forstå dig (og min mor) det er en stor operation, men når jeg ser hvordan min mor går, så er det dumt ikke at få et nyt knæ, for hun går nogle gange så dårligt, at det går ud over ryggen.

Kommentar
Fra : svenliss

Dato : 04-01-10 14:26

@granner01
Jeg har haft stor nytte af svarene her, og især af dine.
Mine gener føles især når jeg går ned af noget, eks. trapper - hvad siger det dig?
Vender tilbage med pointene til dig.

Accepteret svar
Fra : granner01

Modtaget 400 point
Dato : 04-01-10 15:17

Ved slidgidt bag knæskallen og ved skader ved menisk er det typisk at der er problemer med at gå på trapper. Jeg har måtte flytte fra 2. sal og i hus fordi jeg ikke kunne klare trappen.

Det er især slemt at gå ned ad trapper, men der hopper jeg, så går det bedre.

Godkendelse af svar
Fra : svenliss

Dato : 04-01-10 16:29

Tak for svaret granner01.
Mvh. svenliss

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 04-01-10 16:36

Man skal da vist være tankelæser for at besvarer i denne tråd, jeg troede der blev spurgt til nogle øvelser

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 04-01-10 17:00

Selv tak, hvis du har brug for yderligere hjælp så send en PM.