/ Forside/ Interesser / Dyr / Fugle / Spørgsmål
10  jakjoe 695
Fodring af rovfugl
Fra : jeanettesmor
Vist : 1457 gange
300 point
Dato : 01-01-10 09:39

Først og fremmest: Godt nytår til Alle!

Er der en her i forummet der har en idé om, hvor meget føde en større rovfugl skal have om dagen?

Sådan en krabat kom her juleaftensdag, slog sig ned på det rå andeskrog som jeg havde lagt ud til krager og skader, fandt åbenbart behag i traktamentet, for siden har den været her to gange daglig. Den har gjort kål på resterne af flæskestegen, og nu får den hvad jeg har af kød i fryseren.

Det er en ret stor mørkebrun fugl med lys underside. Større end en and. Den har en lille lys fjerhanekam på toppen af hovedet, noget lignende en kakadues. Denne hanekam har jeg dog kun set een gang, nemlig da fuglen en dag havde inviteret en kammersjuk med til middag. Da havde begge fugle "rejst fjerene".

Fuglen har et skadet ben.

Jeg vil helst ikke lægge alt for meget mad ud ad gangen, det kan jo have uønsket virkning, men heller ikke for lidt, for den må ikke sulte.

En sjov ting, jeg har lagt mærke til: hverken småfugle eller skader/krager synes at være bange for den. Den sidder på jorden og passer sit, og ca. 5 m derfra er der et leben af småfugle. De plejer ellers nok at komme af vejen når der er rovfugle i horizonten.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-01-10 09:59

Det lyder uden tvivl, som en musvåge du har fået på besøg.

de kan blive ret tillidsfulde når de fodres.

Sådan en pipper spiser 10-15 % af sin kropsvægt pr. dag..

Og hvad vejer sådan en stor musvåge så.
Ikke så meget som man umiddelbart tror, for dens vægt kan variere fra ca 550- 1200 gram.

Årsagen til de små fugle er ligeglade med den, det er fordi en musvåge skal være temmelig desperat før den begynder at forsøge fange småfugle, det er slet ikke dens naturlige byttedyr, det er den slet ikke en nok elegant jæger til at kunne.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-01-10 10:02

Jeg fandt et link til dig hvor du kan læse mere om musvåger

http://www.skoven-i-skolen.dk/default.asp?m=10&a=1340

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-01-10 11:04

Rovfugle spiser ikke mere end til sulten er stillet.
At småfuglene er ligeglade ligger måske i at de ikke har unger.

Du gør helt ret i at prøve på at gøre den uafhængig, men prøv at kigge på den, hvis den ikke kan støtte på benet kan det være brækket og så kan man kontakte Falck som så ved hvor den kan blive behandlet.
Masser af fugle rejser nakkefjerene når de er ophidsede, eller legesyg som min undulat.

Kommentar
Fra : jeanettesmor

Dato : 01-01-10 11:38

LuffeA -

Den kan støtte lidt på det skadede ben og den flyver fint.

Jeg ved godt hvor den kan blive behandlet, Næstvedegnens dyrehospital ligger her i nærheden. Men hvordan er det lige, at man fanger sådan en fugl? Og hvordan kan man "bestille" den til at være her til et præcist aftalt tidspunkt så Falck måske kunne fange den?

dova -

Tak for at du satte navn på fuglen, jeg er ikke stærk i rovfugle - kan dog godt kende en tårnfalk og en ugle
Og også tak for oplysningen om fødemængde. Jeg vil herefter regne med 150 g/dag - hellere lidt for meget end lidt for lidt.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 01-01-10 12:33

Hvis folkene vurderer at den skal indfanges klarer de det nok selv, jeg skal ivertfald ikke have hakket et øje ud

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 300 point
Dato : 01-01-10 12:56

Citat
Jeg vil herefter regne med 150 g/dag - hellere lidt for meget end lidt for lidt.

Den må ikke blive for fed, for så klarer den sig dårligt.
Og den har godt af en fastedag om ugen.

Godkendelse af svar
Fra : jeanettesmor

Dato : 01-01-10 13:06

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 01-01-10 13:07

Hvis den skal fanges så har Falck kontakt til folk som er vant til rovfugle. Så du ringer til falck og aftaler hvornår du lægger mad ud. Det kan føres over nogle dage.

Godt nytår