/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Hvordan med drikkepenge i DK?
Fra : ingelein
Vist : 2270 gange
50 point
Dato : 30-12-09 14:24

Hej
I mit tyske strikkeforum er der en tråd, hvor man diskuterer drikkepenge. Man nævner endda satser som 10 % ved Restaurantbesøg, 10 Euro til en stuepige på et hotel , drikkepenge til frisøren osv.

Sig mig en gang, er det mig der er nærig eller ikke kender til takt og tone? Jeg runder højest et beløb op ved taxakørsel og stikker avisbudet lidt penge eller slik.

DEt er også kotyme, at behandlende personale, fysioterapeut, sygeplejerske osv. får en æske chokoloade el. lign. efter endt behandling. Upsss....... ????????

Hvordan er det her i DK - hvem får drikkepenge?

Mange hilsner
Ingelein - nærigpind eller hva?

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 30-12-09 14:37

Drikkepenge er afskaffet for mange år siden i Danmark. Regningen er incl. drikkepenge.

Men synes man, at man har fået en ekstraordinær god behandling, er man selvfølgelig velkommen til at give drikkepenge.

Til gengæld synes jeg, at det er noget vanskeligere i Tyskland. Hvornår og hvilke situationer forventer de drikkepenge. Køber man ind i en normal forretning, er der ingen drikkepenge til kassedamen. Går man ud og spiser, tror jeg stadig at de forventer lidt drikkepenge.

Men det må du kunne komme med en bedre forklaring på!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-12-09 14:39

Drikkepenge er inckl. alle steder i DK, meeen der bliver ikke kikket med venlige øjne på f.eks en restaurant hvis der ikke falder noget af.. drikkepengene går gerne i en pulje, som bliver delt mellem de ansatte (kan varierer hvordan man gør fra sted til sted)

Min bror han giver af princip aldrig drikkepenge, hans begrundelse... jeg giver da ikke kassedamen i supermarkedet, så hvorfor skal tjeneren så ha', begge passer deres arbejde og får løn for det

Hvis jeg går til fys. regelmæssigt kan jeg godt finde på at give en æske chokolade til jul, men det er ikke noget jeg gør hos f.eks frisøren, det kommer helt an på hvad jeg har lyst til

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 60 point
Dato : 30-12-09 14:42

Drikkepenge - Så meget forventes på rejser i udlandet

Drikkepenge, hvem og hvor meget
I Danmark har drikkepenge i årevis været en integreret del af regningen på hoteller og restauranter.
Men sådan er det langtfra i de lande vi rejser i - Selvom dette er en udbredt opfattelse.

I de fleste lande, udgør drikkepenge-delen hovedparten, af den løn de ansatte i turismeindustrien skal leve af. Dette gælder især på populære rejsemål.

Drikkepenge er med andre ord noget de ansatte har ret til - Selvom ingen lovgivning sikrer dem.

Se i tabellen hvor meget der forventes ved forskellige serviceydelser i udlandet. Derudover kan man, ligesom i Danmark, altid give lidt ekstra efter lyst og evne.

Tabellen angiver priser i DKK. Disse afrundes i den lokale valuta eks: 8-15 DKK svarer nogenlunde til 1-2 USD, 1-2 EUR, 05-1 GBP og lignende.
Argentina
Restaurant Op til 25% kan være påført regningen. Derudover forventes 5% til 10% ekstra.
Dragere og Piccolo 4-8 DKK. pr. kuffert
Taxi Hvis prisen er aftalt på forhånd er drikkepenge inkluderet.
Dørmænd 4-8 DKK.

Armenien
Restaurant 10%
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 4-8 DKK. pr. kuffert/taske
Taxi Hvis prisen er aftalt på forhånd er drikkepenge inkluderet.

Aruba
Restaurant 10 til 15% kan være påført. Ellers 10 til 20% afhængig af service.
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 8 DKK pr. kuffert/taske
Taxi 10 % oveni regningen.
Stuepige 8 DKK pr. dag

Australien
Restaurant 10%
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller ca. 8 DKK pr kuffert/taske
Taxi Rund op

Aserbajdsjan
Restaurant 10% før serveringen, for bedre service.
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 4-8 DKK pr kuffert/taske
Taxi Hvis prisen er aftalt på forhånd er drikkepenge inkluderet.

Bahamas
Restaurant 15% er påført regningen, derudover efter lyst
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 10-15 DKK pr kuffert/taske
Taxi 15% oveni regningen, 10-15 DKK på kortere ture

Bahrain
Restaurant 10 - 15% er påført. Derudover forventes ikke yderligere.
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 10-15 DKK pr kuffert/taske
Taxi 10% oveni regningen, 10-15 DKK på kortere ture

Brasilien
Restaurant 10% kan være påført regningen, men er ikke nødvendigvis, i så fald 10%
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller Ca. 8 DKK pr kuffert/taske
Taxi Rundes op, taxichauffører kan desuden forlange ekstrabetaling pr. kuffert/taske.

Brunei
Restaurant 10% er påført regningen, derudover efter lyst
Taxi Hvis prisen er aftalt på forhånd er drikkepenge inkluderet.

Canada
Restaurant Kan være påført regningen. Ellers 15% oveni regningens pris, eller 20% ved god betjening. Plus eventuelt 10-15 DKK til overtjeneren for en god placering. Assistenter (Busboys) forventer ikke drikkepenge.
Coffee Bistro og cafeteria med selvbetjening En krukke kan være opstillet, heri kan lægges småpenge efter lyst
Buffet hvor vand og drinks serveres ved bordet 5-10 DKK
Bar og værtshus hvor drinks serveres ved bordet 15-20 DKK afhængig af hvor stort selskabet er
Garderobe 5-10 DKK pr del
Parkeringsvagt ved hotel Man kan vælge selv parkere og hente bilen. Ellers gives 10-15 DKK for at parkere bilen, det samme for at hente den. Selvom der eventuelt er fri parkering. Desuden 15-20% oveni parkerings regningen når opholdet afsluttes.
Shuttle bus til hotellet 10-15 DKK
Dørmand Der forventes ikke noget for at åbne døre. Men 5-10 DKK når der ydes ekstra service, eksempelvis tilkalder taxi og lignende.
Piccolo 5-10 DKK pr kuffert/taske, lidt mere hvis der ydes en ekstra service.
Portier/ concierge 30-60 DKK hvis der ydes speciel service, eksempelvis i forbindelse med at skaffe billetter til koncerter eller andre arrangementer.
Stuepige 5-10 DKK pr dag
Dragere i lufthavne/ banegård 5-10 DKK pr kuffert/taske
Stewardesse og steward på fly Forventer ikke drikkepenge
Taxi 10-15% oveni turens pris, derudover 5 DKK pr kuffert/taske, hvis der hjælpes med dem.
Frisør 10-15% oveni regningen, til frisøren, og 15-20 DKK til den der eventuelt vasker håret.
Tur guider 30 DKK pr person pr dag
Tur chauffører 10-15 DKK pr person, medmindre det er den samme som er tur guide

Cayman Islands
Restaurant 15-20% kan være påført regning, men ikke nødvendigvis
Taxi 15% oveni den officielle takst
Hotel bus Ca. 8 DKK pr. person

Chile
Restaurant 10% er påført regningen, derudover forventes 10%
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 10-15 DKK pr kuffert/taske
Taxi 15-20% oveni regningen

Costa Rica
Restaurant 10% kan være påført regning, ellers gives 10% oveni.
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 10-15 DKK pr kuffert/taske
Tur guider 10-40 DKK pr. person pr. dag
Stuepige 5-10 DKK pr. dag

Cuba
Restaurant 15-20% kan være påført regningen, men ikke nødvendigvis, i så fald 15-20%
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 10-15 DKK pr kuffert/taske
Stuepige 5-10 DKK pr dag
Taxi 10-15 DKK oveni regningen
Dørmænd, tur guider og andre hjælpsomme 10-15 DKK

Cypern
Restaurant 10% kan være påført regningen, men ikke nødvendigvis, i så fald 10%
Stuepige 5-10 DKK pr dag
Taxi Rundes op
Danmark
Restaurant påført regningen, derudover efter lyst
Taxi påført regningen. 10-15 DKK oveni når der hjælpes med bagage.
Toilet personale 5 DKK

De Kanariske Øer
Restaurant 7-10% oveni regningen
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 10-15 DKK pr kuffert/taske
Taxi Rundes op
Stuepige 20-25 DKK pr uge pr værelse

Ecuador
Restaurant 10% er påført på bedre restauranter, derudover forventes 5-10% som gives til tjeneren eller servitricen.
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 5 DKK pr kuffert/taske
Taxi Påført regningen
Tur guider 20-40 DKK pr person om dagen
Besætningen på båd udflugter 30-40 DKK hver, uafhængigt af eventuelle guider

Egypten
Restaurant 10-12% er påført regningen, derudover forventes 10%
Andre service medarbejdere Passende byttepenge
Taxi 10% er påført, derudover forventes 10%

England
Restaurant 10% er påført regningen i de fleste restauranter, ellers gives 10-15%
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 10-15 DKK pr kuffert/taske
Taxi 10% eller rundes op.
Toilet 5 DKK
Frisør Eventuelt 10% oveni prisen
I øvrigt På pubber bruges ikke drikkepenge

Estland
Restaurant, cafe 10-15%
Taxi 10-15%
Generelt Drikkepenge ikke påført regning (Service not included)

Fiji
Generelt Drikkepenge forventes ikke. Udveksling af gaver er skik og brug. Nogle resorts har en fælles kasse til formålet

Filippinerne
Restaurant 10% kan være påført regningen, ellers gives 10%
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 5-10 DKK pr kuffert/taske
Taxi Rundes op

Finland
Restaurant Påført regningen, derudover forventes ikke drikkepenge, men modtages gerne
Taxi Inkluderet. Derudover 10-15 DKK for at hjælpe med bagagen
Toilet personale 5 DKK

Forende Arabiske Emirater
Restaurant Er påført regningen, 10% gives til tjeneren for god betjening.
Taxi Rundes op

Frankrig
Restaurant 12-15% er påført regningen, derudover 15-20 DKK
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 10-15 DKK pr kuffert/taske
Stuepige 15-20 DKK for en weekend, eller lidt mere for en uge.
Toilet personale 5 DKK
Frisør 5-10 DKK
Taxi 10-15% oveni regningen, eller rundes op.
Tur guider DKK 15 pr person pr dag

Færøerne
Restaurant Er inkluderet i regningen, derudover efter lyst
Taxi Rundes eventuelt op

Grækenland
Restaurant Kan være påført regningen, derudover 10-15%
Taxi Rundes op
Bemærk 12-15% forventes af alle der leverer en serviceydelse

Grønland
Restaurant 10% oveni regningen
Taxi Rundes op
Tur guider Efter lyst ved god behandling

Guatemala
Restaurant 10% kan være påført regningen, derudover 10%
Taxi Hvis prisen er aftalt på forhånd er drikkepenge inkluderet.
Tur guider 30-40 DKK pr dag

Holland
Restaurant Påført regning, derudover kan gives 10%, men forventes ikke.
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 10-15 DKK pr kuffert/taske
Taxi 10% oveni regningen, forventes ikke
Toilet personale 5 DKK

Hong Kong
Restaurant 10% er påført regningen, derudover gives 10%
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 10-15 DKK pr kuffert/taske
Taxi Rundes op
Dørmænd og Stuepige Byttepenge
Toilet 5 DKK

Indien
Restaurant Er påført regningen på bedre restauranter, derudover efter lyst
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller Byttepenge
Stuepige Byttepenge
Taxi Inkluderet ved aftalt tur
Private chauffører 10-15 DKK pr dag

Indonesien
Restaurant Op til 20% kan være påført regningen, derudover forventes 10%
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 10-15 DKK pr kuffert/taske
Taxi Rundes op
Tur guider 35-40 DKK pr dag
Andre service Byttepenge

Irland
Restaurant 19-15% kan være påført regningen, ellers gives 10-15% afhængig af service.
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 10-15 DKK pr kuffert/taske
Taxi 10% oveni turens pris
Toilet Byttepenge

Israel
Restaurant Kan være påført regningen, derudover forventes intet, ellers gives 10-15%
Piccolo på hoteller 15-25 DKK
Turistbus chauffører 15 DKK pr dag
Guider 30 DKK
Private guider 170 DKK pr gruppe
Stuepige 10 DKK pr dag

Italien
Restaurant 15% er påført regningen, derudover gives 10%
Dragere i lufthavne/ banegård Faste priser
Piccolo på hoteller 10-15 DKK pr kuffert/taske
Stuepige 10-15 DKK pr dag
Dørmand Småpenge for at skaffe en taxi
Taxi 5-10% oveni turens pris, eller 5-10 DKK pr person
Tankstation 5-10 DKK, hvis der ydes en service, vasket vinduer el. lignende
Bemærk Ekstra drikkepenge er en vigtig del af de ansattes indtægt. Selvom der er påført service afgift på regningen, betyder dette ikke at personalet får en ordentlig løn. Stuepiger og tjenere får 4500-5500 DKK om måneden (2005). Leveomkostningerne er imidlertid kun 20% lavere end i Danmark.

Jamaica
Restaurant 10% kan være påført regningen, derudover værdsættes 5%
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 10 DKK pr kuffert/taske
Taxi 10% oveni turens pris
Stuepige 10-15 DKK pr dag

Japan
Restaurant 10-15% kan være påført regningen, mere forventes ikke.
Piccolo på hoteller Forventes ikke
Dragere i lufthavne/ banegård Faste priser
Taxi Forventes ikke
Bemærk Hvis man ønsker at belønne en god service, sker dette i en lille kuvert, der fås i mange hotellers gavebutikker.

Kenya
Restaurant 10% kan være påført regningen på bedre restauranter, ellers 10%
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller Småpenge
Taxi Byttepenge
Bemærk Drikkepenge er ikke almindeligt

Kina
Restaurant 10-15% er påført regningen på bedre restauranter, derudover efter lyst.
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 10-15 DKK pr kuffert/taske
Taxi Rundes op
Bemærk Det er ikke overalt i Kina at man er vant til drikkepengesystemet. Spørg hvis du er i tvivl. Den lokale skik og brug kan betyde, at du er nødt til at nøde modtageren en ekstra gang.

Kroatien
Restaurant 10% oveni regningens pris forventes
Taxi Rundes op, eller omkring 10%

Letland
Restaurant Kan være påført regningen, derudover forventes oprunding eller 10% for god behandling.
Taxi Rundes op, eller omkring 10%
Bemærk Drikkepenge forventes hvor der ydes en service

Litauen
Restaurant 10-15% oveni regningen forventes
Taxi 15% oveni turens pris
Frisør 10-15%
Bemærk Alle der yder en service i turistbranchen forventer drikkepenge

Luxembourg
Restaurant Er påført regningen, derudover forventes intet, 20-25 DKK hilses velkommen.
Taxi 15% oveni turens pris
Turist guider DKK 25
Chauffører DKK 15

Macau
Restaurant 10% kan være påført regningen, ellers gives 10% til tjenere
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller Småpenge
Taxi Byttepenge
Toilet Småpenge

Madagaskar
Restaurant 10% kan være påført regningen. ellers gives byttepenge.
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 5 DKK pr kuffert/taske
Taxi Rundes op

Madeira
Restaurant 10% oveni regningens pris
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 10-15 DKK pr kuffert/taske
Taxi Rundes op
Frisør 5-10 DKK
Stuepige 35-40 DKK pr værelse pr uge
Bemærk Drikkepenge forventes af alle der yder en service

Malaysia
Restaurant 10-15% kan være påført regningen på bedre restauranter, ellers gives byttepenge til tjeneren.
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 10 DKK pr kuffert/taske
Taxi Byttepenge
Bemærk Drikkepenge forventes ikke i lokale cafeer og restauranter.

Malta
Restaurant 10% oveni regningen forventes, derudover efter lyst.
Dørmand, piccolo, stuepige og frisør Erkendtligheder for udført service
Taxi 10% oveni turens pris

Mexico
Restaurant 10-15% kan være påført regningen på finere restauranter, derudover hilses 5% velkommen. I lokale restauranter gives normalt 10%.
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 10-15 DKK pr kuffert/taske
Taxi Hvis prisen er aftalt på forhånd er drikkepenge inkluderet.

Marokko
Restaurant 10% kan være påført regningen på finere restauranter, ellers rundes op eller gives 10% til tjeneren.
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 5-10 DKK pr kuffert/taske
Taxi Rundes op
Stuepige 40-50 DKK pr uge pr værelse
Frisør 5-10 DKK både til frisøren og til den der vasker håret.
Bemærk Drikkepenge forventes af alle der yder en service.

New Zealand
Restaurant Er ikke påført regningen, forventes ikke, men 5-10% gives for god behandling.
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 10-15 DKK
Taxi Rundes op

Nicaragua
Restaurant Kan være påført regningen på bedre restauranter, ellers gives 10-15%.
Servicepersonale Småpenge, byttepenge
Taxi Rundes op

Norge
Restaurant Er påført regningen, yderligere forventes ikke, men værdsættes.
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 10-15 DKK
Taxi 10-15 DKK, når der ydes hjælp med bagagen.
Toilet 5 DKK

Oman
Restaurant 10-15% er påført regningen på bedre restauranter.
Taxi Inkluderet ved aftalt tur.

Peru
Restaurant 10% kan være påført regningen, ellers gives 5-10%
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 5-10 DKK
Taxi Forventes ikke
Tur guider 10-15 DKK pr dag
Chauffører 10-15 DKK pr dag
Andre der servicerer Småpenge, byttepenge

Polen
Restaurant 10% oveni regningens pris forventes
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 10-15 DKK pr kuffert/taske
Taxi 10% oveni turens pris
Stuepige 10-15 DKK pr dag
Frisør 10%
Toilet 5-10 DKK
Bemærk De ekstra drikkepenge er en vigtig del af de ansattes løn.
Se også: Indlæg i forum

Portugal
Restaurant 10-15% kan være påført regningen, ellers gives 10-15%
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 10-15 DKK pr kuffert/taske
Taxi 10% oveni turens pris
Stuepige 10-15 DKK pr dag
Frisør 10%
Bemærk De ekstra drikkepenge er en vigtig del af de ansattes løn.

Rumænien
Restaurant Rundes op
Taxi Turens pris bør aftales på forhånd
Bemærk Drikkepenge er ikke udbredt, spørg lokalt eller kig efter en lille tallerken med småpenge på toiletter og lignende.

Rusland
Restaurant 10-15%. Kan ikke tilføjes kreditkortbetalingen, men gives særskilt.
Chauffører og turguider 50-70 DKK pr. dag
Drager og garderobe 5-10 DKK per del (Gives dog sjældent)
Stuepige og rengøring 5-10 DKK pr dag. Kan lægges på puden eller i et askebæger
Bemærk Drikkepenge har tidligere ikke været udbredt, men vinder mere og mere indpas i Rusland.
Saudi Arabien
Restaurant 10% kan være påført regningen på bedre restauranter, 10% gives oveni for god betjening.

Schweiz
Restaurant Er oftest inkluderet, erkendtlighed ved tilfredsstillende service, hilses velkommen.
Taxi Rundes op
Bemærk Et lille ekstrabeløb er for det meste velset

Singapore
Restaurant 10% er påført regningen, ellers gives 10%
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 10 DKK pr kuffert/taske
Taxi Rundes op

Slovakiet
Restaurant 5-10% oveni regningens pris er normalt
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 2-5 DKK
Stuepige 2-5 DKK pr dag
Taxi 2-5 DKK eller rundes op
Frisør 2-5 DKK
Toilet 2-5 DKK

Slovenien
Restaurant 10% oveni regningens pris er normalt
Taxi 10% oveni turens pris

Spanien
Restaurant 10-15% er påført regningen, på bedre restauranter forventes yderlige drikkepenge ved god betjening.
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 10-15 DKK pr kuffert/taske
Taxi Rundes op
Frisør 5-10 DKK
Stuepige 35-40 DKK pr uge pr værelse.

Sri Lanka
Restaurant 10% oveni regningen
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 5-10 DKK pr kuffert/taske
Taxi Rundes op
Stuepige 5-10 DKK pr dag
Frisør 5-10 DKK
Tur guider og Chauffører 10 DKK pr dag
Bemærk Passende drikkepenge bør gives ved enhver lejlighed. Ansatte i turistbranchen får kun mellem 150 og 200 DKK om måneden. Også selvom omkostningerne ved at rejse og leve i landet, kun er 40% af hvad det ville koste i Danmark, er der langt op til en anstændig løn.

Storbritannien
Restaurant 10% er påført regningen i de fleste restauranter, ellers gives 10-15%
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 10-15 DKK pr kuffert/taske
Taxi 10% eller rundes op
Frisør Eventuelt 10% oveni prisen
Toilet 5 DKK
Bemærk Drikkepenge bruges ikke på pubber

Syd Korea
Restaurant 10% er påført regningen på turiststeder, derudover forventes intet.
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller Småpenge kan være på sin plads
Taxi Småpenge kan være på sin plads
Bemærk Drikkepenge kan virke fornærmende, spørg lokalt.

Syd Afrika
Restaurant 10% kan være påført regningen, ellers gives 10-15% til tjeneren.
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 10-15 DKK pr kuffert/taske
Taxi 10% oveni turens pris
Bartender 10-15%
Frisør 10-15%

Sverige
Restaurant Er påført regningen, derudover forventes intet, men påskønnes.
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 10-15 DKK
Taxi 10-15 DKK for hjælp med bagagen
Toilet 5 DKK

Taiwan
Restaurant 10% kan være påført regningen, ellers gives 10% til serveringspersonale.
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 10-15 DKK pr kuffert/taske
Taxi Drikkepenge ved hjælp med bagagen

Thailand
Restaurant 10% kan være påført regningen, ellers gives 10% eller rundes op
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 5 DKK pr kuffert/taske
Stuepige 5-10 DKK pr dag
Frisør 5-10 DKK
Bemærk Især på populære turist rejsemål er drikkepenge en vigtig del af lønnen. Selvom der findes en form for mindste løn, betyder det ikke at man kan leve af den. I andre dele af landet kan gaver være mere passende, man bør forhøre sig på stedet.

Tjekkiet
Restaurant Rundes op eller 10% oveni regningen.
Taxi Rundes op

Trinidad
Restaurant 10-15% kan være påført regningen, ellers gives 10-15%
Taxi 10% oveni turens pris

Turks og Caicoøerne
Res taurant 10-15% er påført regningen, ellers gives 10% til tjener
Taxi Rundes op

Tyrkiet
Restaurant 5-15% oveni regningen forventes
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller Byttepenge i lokal valuta
Stuepige 5-10 DKK pr dag
Taxi 5-15%
Toilet 5 DKK
Frisør 5-15%
Tyrkiske bade 5-15%

Tyskland
Restaurant 10-15% er påført regningen, derudover forventes 5-10% oveni
Dragere i lufthavne/ banegård og Piccolo på hoteller 10-15 DKK pr kuffert/taske
Stuepige 5-10 DKK pr dag
Taxi Rundes op
Toilet personale 5 DKK

http://www.at-rejse-er-at-leve.dk/drikkepenge_rejser.htm

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 30-12-09 14:42

Ej altså... undskyld, det var kun meningen Tyskland skulle være kopieret ind

Kommentar
Fra : HUGO-BØRGE

Dato : 30-12-09 14:43

Det er afskaffet her i Danmark.
Det findes i mange af vore nabolande endnu. I Tyskalnd er dt meget brugt med drikepenge.

Når jeg får en god behandling, service eller ligende giver jeg altid lidt drikkepenge. Det kab være til serveringen på hotel, restaurant eller andet.

Med venlig hilsen
HUGO-BØRGE

Kommentar
Fra : Smokei

Dato : 30-12-09 14:45

Drikkepenge blev afskaffet da man indførte kildeskat i 1970 mener jeg det var.
Det har noget med beskatning at gøre. Sådan var det i hyrevognsbranchen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 30-12-09 14:46

Vi giver 10 % i hele EU
Men ikke hvis.
Taxaen kører ræs og over for rødt.
Tjeneren:
Serverer med "ryggen til"
Lukker øl og vin op ude ved køkkenet
Ikke er nærværende
Råber til de andre mens jeg prøver at bestille.
...............drikkepenge efterlades på bordet når vi går.

Til stuepigen lægges 10 euro for fjorten dage når alt er normalt.
(Vi er lidt i tvivl om pengene skal lægges eller gives, da vi jo ikke er helt sikre på hvem der henter dem).

Citat
DEt er også kotyme, at behandlende personale, fysioterapeut, sygeplejerske osv. får en æske chokoloade el. lign. efter endt behandling. Upsss....... ????????

Nej det gør vi ikke.

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-12-09 14:55

Jeg giver aldrig noget ved køb af blot en øl, i restauranter kan jeg godt lægge penge oveni beløbet og sige ok, hvis jeg ellers synes om maden og betjeningen.

Jeg har haft et par tjenere i vennekredsen, har fået at vide at selv på en bodega uden mad kan de godt tjene en del drikkepenge udover deres faste ditto på en god aften.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 30-12-09 15:49

Drikkepenge i Tyskland - hentet fra http://www.tyskland.travel/ som er Tysklands officielle Touristinformation på nettet.

Citat
Drikkepenge
I princippet er service inkluderet i regningen. Men selv om det ikke er obligatorisk at give drikkepenge, modtages de gerne. Mange runder derfor det skyldige beløb op, hvis de har været tilfreds med betjeningen. På restauranter kan man give 5-10 % i drikkepenge, ved taxakørsel 10 %. På hoteller kan man give 1 euro i drikkepenge pr. kuffert, som piccoloen bærer for én. Det vil være passende ved afrejsen at give stuepigen 1 eller 2 euro pr. dag, man har boet på hotellet.

Det svarer i store træk til Nordsted1's kommentar.

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 30-12-09 15:58

Tak for svaret Nordsted1.
DEt må da være en ekstraordinær god besvarelse.
Nå, jeg kan se at jeg ikke opfører mig helt ved siden af i Danmark. Gad vide, hvor mange danskere der i dag er klar over at der stilles "forventninger til drikkepenge af en vis størrelse " i de forskellige lande.

Godt nytår Nordsted1
Mange venlige hilsner
Ingelein