/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
rente
Fra : mlvj
Vist : 704 gange
200 point
Dato : 29-12-09 21:31

hey
Jeg har en bekendt der har en kasse kredit på en løn konto, og der skyldes 50,000 kr og han siger at der kun tilskrives renter kvartals vis ( og der tilskrives renter i denne uge i nordea ) og på det beløb der står den dag der tilskrives rente.
Spørgsmålet er kan man sætte de 50,000 kr ind så kontoen er i 0 og så fjerne de 50,000 kr igen så der ikke skal betales renter ?
eller bliver renten beregnet som et gennemsnit gennem kvartals perioeden ?

mikael

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 29-12-09 21:41

Citat
renten beregnet som et gennemsnit gennem kvartals perioeden ?

JA - selvfølgelig slipper han ikke for at betale rente!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-12-09 21:46

Du kan være helt sikker på at banken beregner renter løbende ud fra hvad han skylder...
Endda dagligt, såkaldte rentedage.

Det ville da også være ufint hvis man bare kunne indsætte penge på terminsdagen
og så hæve dem igen.

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 210 point
Dato : 29-12-09 21:47

Fra Nordeas hjemmeside

Citat
Renten på udlån beregnes af det til enhver tid skyldige
beløb og tilskrives ultimo hvert kvartal, med mindre andet fremgår af kontrakten.

Du skal lægge mærke til at der står... til enhver tid skyldige.. og der har været et skyldigt beløb i over 2,5 mdr

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-12-09 21:59

Nu lever en bank jo af, at nogen indsætter penge og får lidt rente af dem.
Banken låner så de samme penge ud til de der mangler penge og forlanger så en højere rente.
Forskellen i rente, den såkaldte rente marginal, er det der skal betale bankens andre omkostninger.

Og når jeg siger ufint,
skulle den der låner de samme 50000 kr så kun have rådighed over dem på terminsdagen?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 29-12-09 22:02

Renten beregnes løbende men opkræves kun 4 gange om året, hvis der er trukket 50.000 i en dag og samme beløb blev betalt tilbage næste dag, og det er sket midt i perioden, så er der beregnet rente for 1 dag og den opkræves ved kvartalets slutning

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 29-12-09 22:06

Spørgsmålet er besvaret, men renten beregnes på en dag-til-dag basis, så det "hjælper" ikke noget at indsætte et beløb den sidste dag i måneden.

Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 29-12-09 22:20

Rente dage eller dag-til-dag basis...

Jeg tror vi er enige, men hvordan kan nogen tro man kan snyde finansielt på den måde?

Godkendelse af svar
Fra : mlvj

Dato : 29-12-09 22:39

Tak for svaret Nordsted1. Jamen her var jo svaret takker
mikael