/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Indragelse af kørekort.
Fra : Holst-Hansen
Vist : 1118 gange
350 point
Dato : 28-12-09 19:16

Hejsa..

Jeg har en bekendt der efter at have erhvervet sit køre kort til alm. bil. (alder 18) blot 7 uger senere mister det igen pga. fart overskridelse. Han skal op til ny terori og køre prøve og må ikke have forsegelser inden få en periode på 2 år efter at have fået kortet tilbage. Han er klar til at generhverve det nu men der er meget lang vente tid lige pt på sådanne prøver, han vil derfor køre på scooter en rum tid (knallert 30) den skal i hans øjne tunes med risico får at blive snuppet igen. Hvis han skulle være så "uheldig" at blive snuppet vil det så have indvirkning på hans muligheder for at erhverve køre kort til alm bil igen.

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 28-12-09 19:23

Citat
Hvis han skulle være så "uheldig" at blive snuppet vil det så have indvirkning på hans muligheder for at erhverve køre kort til alm bil igen.

Ja, det bliver udsat

http://www.google.dk/search?hl=da&source=hp&q=k%C3%B8rer+p%C3%A5+ulovlig+knallert%2Buds%C3%A6ttelse+af+k%C3%B8rekort&meta=&aq=f&oq=

Kommentar
Fra : brorteil

Dato : 28-12-09 19:24

mellem linierne ses at det handler om dig selv

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-12-09 19:25

Ja, fartoverskridelser fortælle jo at drengen stadig ikke har forstået det. At tune en knallert er da idioti.
Han burde slet ikke have kørekort før han er 25. Han forstår det jo slet ikke, at fart kan dræbe.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 28-12-09 19:25

Ja, når unge mennesker ikke kan opfører sig ordentlig, skal de selvfølgelig ike have et kørekort.

hawaii7

Kommentar
Fra : Holst-Hansen

Dato : 28-12-09 19:30

til:
brorteil

På igen måde mig selv er for mange år siden over det.. (lever idag af mine kørekort)

Kommentar
Fra : Krummen

Dato : 28-12-09 19:41

Ja... det ville da være alletiders, hvis den slags færdselslovsresistente båtnakker blev taget ca 10 sek. efter de begyndte på deres ulovligheder. De burde højst i en periode på 5 år (til de er voksne) kunne erhverve sig et par gode spadseresko.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 28-12-09 20:18

Hvis han skulle være så dum, at han kører for stærkt på et ulovligt køretøj, så fortjener han slet ikke et kørekort.

Kommentar
Fra : Mosebaek

Dato : 28-12-09 22:01

Citat
Hvis han skulle være så "uheldig" at blive snuppet vil det så have indvirkning på hans muligheder for at erhverve køre kort til alm bil igen.

Ja,det håber jeg fandengaleme,din idiot. Start med at lære at køre på cykel.Måske for svært???

Mosebaek.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 28-12-09 22:16

Citat
derfor køre på scooter en rum tid (knallert 30) den skal i hans øjne tunes med risico får at blive snuppet igen

HELT UDEN AT KENDE VEDKOMMENDE.

MEN HVOR STUPID HAR HAN lov TIL AT VÆRE.
Bortset fra alderen 18 +/- NADA erfaring i trafikken
Hvilket (måske) kan undskylde en fartbøde ? IKKE en direkte frakendelse

Jeg kører ikke efter fart reglerne, men den dag jeg ryger i fælden,
SÅ TAGER MAN STRAFFEN.
Og sælger dyret.

Men til tider er disse fart-regler altså helt hen i vejret = hastighed.
TIL TIDER

At se mennesker køre over for RØDT, eller bare lave en SMART inderhyler/ fordi vedkommende mener han har RET til at blokkere ALT trafik fremad, ville jeg se strammere på, end hastighed´s bøder

Men selv ville jeg begynde at GÅ = OG DEREFTER BUS + LØBEHJUL + CYKEL + men
så er vedkommende sikkert tilbage ved GÅ igen

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 350 point
Dato : 28-12-09 22:36

Citat
Hvis han skulle være så "uheldig" at blive snuppet vil det så have indvirkning på hans muligheder for at erhverve køre kort til alm bil igen

Nej, det vil det ikke, og det vil det ikke fordi en knallert ikke kategoriseres på samme måde som andre registreringspligtige motorkøretøjer.

Men knallerten vil blive konfiskeret allerede første gang han stoppes , efter de nye regler.

Kommentar
Fra : spam-free

Dato : 28-12-09 23:03

Smutter af tråden:

Men den dag alle kørte som loven § TILLADER /
så ville der ingen problemer være.
Men at alle mennesker skal samme vej og helst før ham foran
BARE FOR AT SE PÅ RØDT LYS.
TJA, så vinder loven

Kører man som Loven forebyder (§ 41 ? 42/ 43 ???? kan ikke huske §§_ men den ALLE andre er bygget op om) , kan jeg ikke se nogen grund til alle de ændringer, men siden DEN blev vedtaget, er der kommet masser af ANDRE regler til
som MULIGVIS giver mening, ELLER BARE GIVER PENGE TIL STATEN.
F.ek man må ikke køre en bil på en cykelsti, meget logisk_ eller have damen på en cykel, må ikke skubbes af en MC eller andet.

Men VÆRST af alt, er at Politiet IKKE selv overholder disse regler.
Lidt at tænke over.
Så er du nybegynder i trafikken? op i røven på en BaBu bil, de kal køre efter reglerne
ELLER???

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 28-12-09 23:25

Hvis han vil køre hurtigt uden at have kort kan han da hoppe på cyklen, den har ingen fartbegrænsninger.

Og unge fartbøller SKAL lære det fra begyndelsen via hårde straffe, ellers er de potentielle dræbere de næste 50 år.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 28-12-09 23:31

Nej Dova

Citat
Men knallerten vil blive konfiskeret allerede første gang han stoppes , efter de nye regler

Citat
Reglen er i dag den, at har en knallertejer for anden gjort en knallert ulovlig for at øge hastigheden, ja, så beslaglægger vi køretøjet

Altså "først" anden gang

http://m.jv.dk/modules/fsArticle/index.php?article=733446

Kommentar
Fra : dova

Dato : 29-12-09 11:55

Ups Nordsted, du har ret.
Det er ved anden gang den bliver konfiskeret
Knallerten bliver konfiskeret, hvis den indenfor en periode af tre år efter at være bevet stoppet med for høj hastighed, igen bliver målt til at kunne køre væsentlig hurtigere end tilladt

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-12-09 16:18

Hans ulovlige handling, vil ikke umiddelbart have noget med generhvervelse af lørekortet at gøre.
Din bekendte skalle dog ikke have lov til at generve kørekortet, da han ikke er inteligent nok til at forstå, havd ansvar det indebærer, at få et kørekort - med det ansvar der følger med. Selv et elektrisk løbehjul, vil han givet vis prøve at få til at køre hurtigere.

En ulovlig knallert har den ubehagelige ting, at det ansvar man pådrager sig, kommer man selv til at betale - forsikringen foretager blot udlægningen - hvor dum har man lov til at være?

Kommentar
Fra : Holst-Hansen

Dato : 29-12-09 16:32

Takker for svarene indtil videre finder dog nogle stykker af dem modsigende, og andre ganske platte. Jeg kunne dog godt tænke mig at vide hvor alka finder dette henne "Hans ulovlige handling, vil ikke umiddelbart have noget med generhvervelse af lørekortet at gøre."

Jeg er selv af den opfattelse men har ikke umildbart kunne finde det beskrevet. Jeg håber der er en skarp hjerne der vil hjælpe mig videre!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-12-09 16:44

Udsættelse af generhvervelsen kan kun komme på tale, hvis han har alkohol i blodet

Ved at have en ulovlig knallert, vil den blive inddraget såfremt han bliver "opdaget" to gange, han behøver ikke engang køre på den, men det udsætter ikke generhvervelsen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 29-12-09 16:48

Hvis han ikke kender færdselsloven kan det jo være ligegyldigt om det bliver udsat eller ej - så dumper han alligevel

I øvrigt er et kørekort IKKE noget man erhverver til EJENDOM....

Man modtager blot retten til at føre motorkøretøj. Og den ret kan politiet/domstolene til hver en tid inddrage hvis det viser sig man ikke længere er i stand til at føre køretøjet på betryggende måde.....

Så "knallerten" er egentlig ret ligegyldig - med den indstilling "mister" han det alligevel.....

Citat
men har ikke umildbart kunne finde det beskrevet

Klart det ikke står beskevet - det er så langt ude at der ikke kan lovgives om ENKELTTILFÆLDE...

Kommentar
Fra : Ekspress105

Dato : 30-12-09 07:46

Citat
Hvis han vil køre hurtigt uden at have kort kan han da hoppe på cyklen, den har ingen fartbegrænsninger.

Jow LuffeA...... 50km/t i byen og 80km/t på landevej, medmindre andet er skiltet....

Kommentar
Fra : alka

Dato : 30-12-09 09:50

Holst-Hansen, hvis du går ind og læser i forsikringsaftaleloven, så kan du der læse, at et forsikringsselskab må påtage sig at forsikre mod lovlige handlinger. Ulovlige handlinger opstår, når man begår en handling der er i strid med en gældende lov. Er det ulovligt at køre på en tunet knallert på offentlig vej? Ja det er det. Forsikringsteknisk så begynder man her at tale om en uagtsom handling, almindelig uagtsomhed eller grov uagtsomhed, og her kan domstolene afgøre i hvilket omfang der er tale om en ulovlighed.

I den forbindelse, der kan det som ex foregå på den måde, at du på en ulovlig (tunet) kanllert, fx påkører en cyklist, som så vælter ind i en fodgænger som så vælter ud foran en bil, som for at undgå påkørsel kører ind i en bus. De samlede økonomiske skader beløber sig fx til 500.000 kr. som dit forsikringsselskab, for knallerten lægger ud for dig. Efterfølgende kan de komme og kræve beløbet tilbagebetalt - evt via en domstol, så du kan komme til at hænge på et ukendt erstatningsbeløb. Har du slet ikke tegnet ansvarsforsikring på knallerten, har man en pulje, som lægger erstatningerne ud for dig!

I forbindelse med, om man er berettiget til at få generhvervet et kørekort igen, så kan der ikke siges noget endeligt om, hvilke årsager der spiller ind, og som taler imod, men fx tidligere fradømmelse, og man kører i frakendelsestiden, kan medvirke til udskydelse af generhvervelsen. Hvis man bliver vurderet som alkoholiker gennem sin tilværelse, kan dette blive en medvirkende årsag, eller i forbindelse med sygdom. Hvis man gang på gang overtræder færdselsloven groft fx ved store hastighedsoverskridelser, racerkørsel osv. kann dette også spille ind.

Du kan søge videre på dette link omkring domsudskrifter - du skal muligvis have pungen op af lommen:

http://www.domstol.dk/frederiksberg/rettenssagsomraader/Pages/Bestillingafdomsudskrifterogaktindsigt.aspx

Godt Nytår!

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 30-12-09 10:39

Love, regler. forsikringer blablabla........

Dem der skider på færdelsloven får man altså ikke til at tænke så langt.

De eneste bøller der virkelig tænker dybt over konsekvenserne er (nogle af) dem der er skyld i andre menneskers død og så dem der kommer til at ligge som en grøntsag de næste 50 år.

Godkendelse af svar
Fra : Holst-Hansen

Dato : 12-01-10 19:28

Tak for svaret dova.