/ Forside/ Interesser / Hus og have / El-installationer / Spørgsmål
10  Bassebo 2677
Sparepærer blinker
Fra : tararam
Vist : 5758 gange
65 point
Dato : 28-12-09 18:35

Nogle af vores sparepærer blinker lidt - helt af sig selv, selv om der er slukket på kontakten. Er det normalt ? Og hvorfor ?

Kommentar
Fra : piaskov

Dato : 28-12-09 18:39

Lyder meget mystisk...prøv at sætte en anden i og se om det bliver ved .
Kan der være overgang i kontakten/el instalationen.

Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 28-12-09 18:57

Hvis en lampe blinker når den burde ære slukket, kommer der noget spænding den blinker på.

Det er ikke til her på siden at sige præcist hvor dette kommer fra.

Der kan opstå spændinger ved parallel førte ledninger, disse er sjældent farlige / alvorlige.

Kender du ikke en elektrikker der kan tjekke om din instalation er ok?
vh Ben

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 28-12-09 19:13

Jeg prøvede det samme lige før jul. Jeg havde lige købt pærerne og de skulle i nyindkøbte lamper. Men den ene blinkede også selv om der var slukket. Og efter ca. 15 min sagde det puf. Og så sprang pæren. Underlig lyd når man er vant til at glødepærer springer.

Kommentar
Fra : anderswitt

Dato : 28-12-09 20:02

det lyder som om du har en lysdemper monteret på din lampe har du IHC installation
brug en af de nye gløde pære i din lampe

hilsen anders

Kommentar
Fra : tararam

Dato : 29-12-09 08:11

Det er noget jeg kun oplever med de sparepærer af "lysstof-rør typen"
Det er aldrig hændt med alm. pærer

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-12-09 16:19

Skrug pæren ud og i igen. Hvis den stadig blinker, så ud med den!

Accepteret svar
Fra : Morten-E

Modtaget 65 point
Dato : 04-01-10 15:14

Hvis du har en lysdæmper montere foran denne lampe så kan der godt ske dette problem, med at lampen blinker. Det ses tit, fordi der er mange sparepære der ikke er lavet til dæmpning. Derfor kokser elektronikken i pæren, og derfor blinker den.

Har du ikke en lysdæmper monteret foran så kan det være som der lidt overgang i installationen som løber i jordlederen, som sparepæren opfanger, og derfor tror det er et impuls eller tændsignal.

Få megget din installation igennem eller prøv med en anden spare pære eller evt glødepære.
Jeg bruger ikke selv sparepære da jeg syntes det er noget knald.. :)

Hilsen Elektrikeren

Godkendelse af svar
Fra : tararam

Dato : 14-03-10 06:50

Tak for svaret Morten-E.