/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Repeat - forstærker trådløs?
Fra : ingelein
Vist : 2302 gange
30 point
Dato : 25-12-09 18:34

Hej
Vi har en trådløs forbindelse, som kun har en meget lav modtagestyrke - og har nogle udfald.
Mit barnebarn (26 og programmør) mener at jeg kan løse problemet ved at købe en router mere og sætte den op som en "Repeater". Den skulle så fungere som en slags forstærker ved at være mellemled. Den skal selvfølgelig helst anbringes ca. midtvejs mellem den 1. Router og modtage Pc'en.

Er der nogen, som kan sige noget om denne metode for forstærkning?
Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-12-09 18:48

Hej ingelein og god jul

En repeater er blot en dims der gentager signalet eller sender det videre. Så helt korrekt så er det smart at sætte en repeater et stykke henne hvis der er langt til routeren. Men er decideret forstærker er det ikke. Blot en der sender videre.

Man kan jo også prøve at placere routeren et andet sted hvor signalet bedre kan nåes af alle.

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-12-09 19:33

Hej
Routeren er jo tilkoblet et stik i væggen, så jeg kan ikke bare flytte routeren til et andet sted -

Mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-12-09 21:45

Men måske den kan flyttes lidt højere op. Des højere des bedre. Hvad hedder din router

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 25-12-09 21:51

Hej Fijala
Det er en Netgear WGR614 fra Tdc. I øjeblikket er den placeret sådan ca 1 meter højere end modtageren - tværs over terassen - med kun 2 vinduer som blokering ikke noget med betonmure eller lignende. Hvis man skulle trække en tråd, ville de fint kunne nå sammen

Hilsen Ingelein

Accepteret svar
Fra : severino

Modtaget 30 point
Dato : 26-12-09 13:26

Hej Ingelein, glædelig baghjul og godt nyt hår til næste år!
Det du skal se efter i første omgang, er om din router har fuld styrke på AP delen. Ofte ses det, at de fra fabrikken kun køre med nedsat styrke, så her må du ind i routerens menu for trådløs, og se på senderstyrken.

Så kan du forbedre dit signal ved at udskifte antennen på routeren (hvis altså det er muligt på din model). En sådan antenne har ofteet større GAIN end den der er sat direkte på routeren.
Jeg bruger selv en extern ½ bølge på en magnetfod, som er stillet oven på en jernplade, der så virker som reflektor a'la groundplane antenne.

En repeater kan også bruges, når du har forsøgt dig med det andet. - Min er en Linksys WRE54G, og skal blot sættes i en stikkontakt, der hvor jeg nu vil placere den.
Jeg bruger den mest om sommeren, hvor den bliver placeret ude i gården under halvtaget, så jeg har fuld signal i hele haven.
Den er nem at få til at fungere. Strøm på, og så sætte den til AUTO-config, et sted hvor der er dækning fra routeren. Så skulle den være klar til at køre.
Den har dog også en LAN port, så den kan tilsluttes direkte i routeren, eller på en PC, så den virker som Access-point/Trådløs forbindelse (Især for dem der mangler et AP i routeren).

Men prøv nu dette trin for trin, som er den billige løsning. Om nødvendigt må du så dykke ned i pungen, hvis ikke det andet giver den nødvendige virkning!

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-12-09 23:11

Ingelein, der er blevet skrevet i din tråd vedr det at søge patent... the1best, er kommet med lidt info til dig og hun/jeg kan ikke skrive til dig i pm, derfor skriver jeg her inden du lukket spørgsmålet

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-12-09 23:15

Hej Nordsted 1
Den tråd har jeg da vist lukket for længe siden?
Nå, tak til den, som har svaret - men jeg har henvendt mig til det kommunale erhvervskontor og har gang i nogle kontakter i Tyskland. Seriøst med "Fortrolighedserklæringer".

mange hilsner
og godt nytår
Ingelein

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 29-12-09 23:19

Citat
Den tråd har jeg da vist lukket for længe siden

Jo det har du, det er derfor du ikke selv får mail, men det gør vi andre i tråden... du kan da lige se hvad hun har skrevet....

Men det hun har skrevet er nok noget lig det du har gjort med erhvervskontoret... nå men det var nu også bare til info... pøj pøj med opfindelsen

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 29-12-09 23:20

Hej Nordsted1
Tak for det
mange hilsner
Ingelein

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-12-09 10:27

Hej Severino

Citat
Det du skal se efter i første omgang, er om din router har fuld styrke på AP delen. Ofte ses det, at de fra fabrikken kun køre med nedsat styrke, så her må du ind i routerens menu for trådløs, og se på senderstyrken.

Vil Du være rar at fortælle mig hvad AP-delen er og hvordan jeg finder og kommer ind i Routerens menu??

Det er vist ikke lige meget, hvilken ekstra Router jeg køber.

MANGE HILSNER
INGELEIN

Kommentar
Fra : severino

Dato : 30-12-09 11:03

AP eren almindelig forkortelse af Access-Point som er den trådløse del af en router, eller en selvstændig del, som kan tilsluttes et netværk.
Der findes mange forskellige fremmedord i denne verden. WLAN er også en betegnelse for trådløst forbindelse: Wireless Lokal Area Network

Hvis den er indbygget i din router, så har du adgang til den, når du logger dig ind irouterens menu via dens Gatway adresse.
Her skal du så id i menuen for det trådløse, og sikkert ind i undermenuen avanceret, hvor du kan finde et flet omkring sendrstyrken, som måske er markeret med TX.

I min router har jeg her valget mellem: Full / Half / Quart / Eighth / Min
Min ½ bølge antenne giver yderligere et + på signalet med 8 dB forstærkning.

Men ellers skal du bare spørge, jeg holder vinterferie!

Kommentar
Fra : ingelein

Dato : 30-12-09 14:28

Severina - hjælp
Hvordan logger jeg mig så ind på routerens gateway adresse?
Uha, man skal aldrig foreslå mig sådanne ualmindelige ting -

DEt er jo flere år siden jeg har sat routeren op.

Hilsen
Ingelein

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 30-12-09 16:00

i din browser skriver du http://192.168.1.1 og logger dig ind i routeren ved at skrive admin (vil jeg tro) som adgangskode. Nu kan du indstille WLAN

Godkendelse af svar
Fra : ingelein

Dato : 03-02-10 20:31

Tak for svaret severino.
Ja det er jo et par dage siden. Nu har jeg skiftet til en lineær antenne eller sender og det virker helt fint - endda ofte med ¨prædikatet "Udmærket modtagestyrke".
Mange hilsner
Ingelein