/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Windows 7 Pro
Fra : Fijala
Vist : 1326 gange
500 point
Dato : 25-12-09 11:06

Glædelig jul til alle.

Min søn har taget sin laptop med hjem her i julen, da den pludselig fra en dag til en anden er blevet helt utrolig langsom. Hvis den bliver startet i alm mode, kan den intet lave da den bare står og tygger i det. Der er skrivebord og ikoner m.m, netværk og hvad der skal være, det tager lang tid men det kommer frem. Men man kan ikke komme videre med noget. Den står bare og er helt i knæ. Jeg har forsøgt at komme i enhedshåndtering og diskhåndtering men det kan den ikke. Genstarter i fejlsikret tilstand og den køre mere eller mindre ok. Men jeg kan ikke finde fejl på den ifejlsikret tilstand. Scanner for skidt og snavs, intet fundet.
Er der nogen der har stødt på dette fænomen med Windovs 7 eller hvad er der galt

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-12-09 11:40

Det lyder som om den kæmper med en driver.
Prøv lige at kigge i enhedshåndtering når du er i fejlsikret tilstand.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-12-09 11:42

Netop det med en fejl driver er i mine tanker, men der er ingen fejl i enhedshåndtering at se i fejlsikret tilstand.

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 25-12-09 11:54

Måske det er en god ide - i fejlsikret tilstand - at afinstallere de sidste installerede programmer et efter et, for at se, om det kan være nogle af disse, der driller .

Mvh Chris

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-12-09 11:57

Er det Zepto 3215w - for så er det nemt at pille harddisken ud og lægge en anden i som test.

Eller prøve at starte op på en ubuntu CD. Så det er selv computeren der bliver testet.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 25-12-09 12:01

Der er "et eller andet" der kører i baggrunden, som bruger alle "HK'erne". Har du prøvet at kikke i Win- joblisten? Hvad kører i processer? Hvilke tjenester er der gang i? ... og hvordan ligger det med ydeevnen? (CTRL+ALT+DEL) Ser alt normalt ud? Er der kommet nogle fremmed iconer nede ved uret? Et program leder (i ring) efter en DLL fil? Fragmenterer i baggrunden?

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-12-09 12:19

Det er ikke muligt at komme i joblisten når den kører i alm tilstand. I fejlsikret m netværk er der ikke noget der ikke skal køre.

Som tidligere mævnt så er det ikke muligt at foretage sig noget når den er alm tilstand. Så hvad jeg skal prøve i enten det ene eller ande´t er altså ikke muligt. Er ved at lave backup og formaterer den nok med en ny clean install.

Zepto 6625WD

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-12-09 12:21

Af en eller anden grund kan jeg ikke starte Outlook 2007 op. Der kommer en fehjl og man kan kun afbryde. Hvor er det nu lige email filerne ligger gemt. Vil jo gerne gemme dem.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 25-12-09 12:37

jeg tror det har noget med det fremmede netværk at gøre. Den prøver simbelthen på at få forbindelse med internettet. Kan du komme til at deaktivere det tror jeg den kommer i gang- jeg tror det har noget med windows firewall at gøre - har selv prøvet det

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-12-09 13:04

Åh ja - du skal lige ind i netværks og delingscenter, for den søger måske efter den øverste som ikke er tilstede........................hvad så hvis du slår trådløs fra, og sætter kabel på.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-12-09 15:43

1. Ingen nye programmer installeret. Den har kørt problemfrit siden oktober.

2. Problemet startede hjemme hos ham selv på hans eget netværk. Han slukkede den tirsdag midnat og næste morgen onsdag da han skulle bruge den var problemet der.

3. Det er heller ikke muligt at komme ind i Netværk og delingscentertil for at rette fejl. Men tror nu heller ikke problemet ligger der da netkortet kører perfekt i Fejsikret tilstand med netværk.

Kommentar
Fra : clou

Dato : 25-12-09 16:01

Har I prøvet at gendanne til tidspunktet hvor det virkede uden problemer?

Clou

Kommentar
Fra : heller22

Dato : 25-12-09 16:06

Citat
Er ved at lave backup og formaterer den nok med en ny clean install.
Det er sikkert eneste løsning .

Mvh Chris

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 25-12-09 16:31

1. Har prøvet systemgendannelse. ingen bedring.

2. Har lige kørt en hel recovery med min egen Windows 7 dvd. ingen bedring

3. Har tjekket med MS egen Memory dianostic Tool. ingen bedring.

4. Nu er det helt fra bunden af

Tak for forsøgene men dette problem er for meget for min lille hjerne. Har været ved at surfe rund for at se hvordan man i fremtiden kan gøre det let. HVad for program er det i helst vil bruge til at lave et helt komplet image af disken med. Det vil jeg til at gøre i fremtiden. Og sig nu ikke købeprogrammet Acronis ,-9 , der må være gratis hjælp fra en af jer.

Kommentar
Fra : clou

Dato : 25-12-09 16:42

Har I tjekket computeren for, om der er besøg af Trojanere - de er nogle "sataner"?

Clou

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-12-09 16:43

Jeg bruger Acronis som ligger på denne Hirens Live CD.

http://www.hirensbootcd.net/

Hiren's BootCD is a wonderful live CD containing various programs such as Hard drive recovery, Hard Drive Partition, Hard Drive Backup, Hard Drive Testing, RAM (Memory) Testing, System Information, MBR (Master BootRecord), BIOS, MultiMedia, Password, NTFS (FileSystems), Antivirus, AntiSpy, Process, Windows Startup, Registry tools, Windows Cleaners, Optimizers, Tweakers, and many others... As it is a bootable CD, it can be useful even if the primary operating system cannot be booted. We may call it as an emergency cd which every computer technician or home user must have.

Select a version:
Og med pilen vælger jeg denne, som jeg har brugt et par år nu.
Hiren's BootCD v9.8 + Keyboard Patch

Og så:
Download

Den hentes og brændes som iso/image/billede

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 25-12-09 18:35

Opskrift på brug af Acronis fra Hirens boot CD:

Lav en Partition på lidt over det halve af indholdet på C: (hvis ikker der er en ekstra partition)
Lav en mappe "acronis" på den ekstra partition.

Læg Hirens i skuffen og luk comp. ned.
Start comp. og vælg med piltast "Start BootCD"
Enter
2. Backup Tools
Enter
3. Acronis .................
Enter
Lad den selv starte op
.....................Nu er den klar til at lave backup
Create Image
Next
..................du kan nu se to partitioner og den ene er C: (normalt øverst)
Sæt hak ud for den med "priAct" (primær aktiv altså C:)
Next
OK
I filename skrives adressen der hvor backup skal ligge eks. D:\acronis\25dec09(filnavn)
..............du kan nu se hvad den fylder
Next
..............Og du lader den vælge full backup
Next
..............Automatic ( den splitter filen op hvis filsystemet er FAT 32)
Next
.............Du kan lade den vælge normal eller højere sammenpresning og derved mindre
Next
.............Password er noget skidt hvis du glemmer det.
Next
.............skriv måske lidt kommetarer
Next
.............nu er du klar til opgaven som godt kan tage lidt tid ( Size er partitionens størrelse)

Proceed > og den går i gang

Restore Image er når den skal hentes og lægges tilbage igen.

Håber det hele er husket.

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 500 point
Dato : 26-12-09 09:49

Hvorfor bruge Acronis, når det er 7 pro der er install? I 7 kan du stort set det samme omkring backup!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 26-12-09 11:07

Alka - Alle kan bruge hvad de vil.
Jeg laver altid backup "udefra" i en DOS lignenden tilstand.
Det gøres fra CD - altså uden at installere noget.
Samme backup kan lægges på en ny harddisk som kan starte op i stedet for.
Det er ikke helt det samme som kloning, da denne er pakket sammen og rimelig sikker mod virus og anden indblanding.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 26-12-09 11:43

Pcen er nu installeret helt forfra og kører fint igen. Har dog ikke alle drivere til grafikkort o.lign. Den fungerer dog fint og der er ingen gule spørgsmålstegn i enhedshåndtering. Men når jeg kører
Wíndows Experience Index kan den ikke score højt nok, så der er lige npgle drivere han må opdatere når han kommer hjem.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-12-09 13:15

Efter en del opdatering m.m. vendte pcen tilbage til den langsomste pc igen ogen. Men så fandt jeg jo ud af at i bios er der en feature der hedder AHCI Configuration. Den skal være enable ved XP, men disable ved Vista og Win 7. Den har jeg døjet med før, bla forsvinder dit dvd drev i vista/7 hvis den er enable. Så med en del surfen og døjen er det vist lykkedes at få den på rette fode igen.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 28-12-09 13:25

AHCI - ja den skal fra i Vista og win 7 som der stod et sted i installations vejledningen til min 3215w

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 28-12-09 13:43

Men hvorfor den har drillet far starten af er jeg ikke klar over. Han har kørt med Windows 7 i lang tid, eller lige fra før den udkom. Hans version er en gratis udleveret fra universitetet og de fik den før den egentlig udkom. Og der er ikke flashed bios eller noget andet. Hmm mystisk, men pyt nu med det, man skal ikke gå sådan op i detaljer.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 29-12-09 16:44

... uden for tråden, så Eyvind er jeg ikke uenig med dig - men når det er for sent"! Min først PC'er fik jeg den 1. dec. 1988. Jeg har mistet et par HHD eller var det fire, men aldrig har jeg mistet data - pga. back up. Derfor er jeg ikke imellem de mænd der har grædt!

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 05-01-10 16:18

Den kører stadigt som den skal så mon ikke det var den lille genistreg AHCI i bios der gjorde det.

Tak for kampen venner

Godkendelse af svar
Fra : Fijala

Dato : 05-01-10 16:21

Tak for svaret alka. Det blev dig der løb med pointene ved simpel lodtrækning.