/ Forside/ Karriere / Erhverv / Udlejning / Spørgsmål
10  katekismus 460
Depositum ved overdragelse
Fra : GubbiGubbi
Vist : 774 gange
20 point
Dato : 23-12-09 19:31

Hej!

Jeg har nu gået og søgt hjælp fra venner og bekendte men uden held!

Jeg står i den trælse situation ikke at kunne få 14.000 kr. af det depositum jeg oprindeligt betalte til en lejlighed.

Jeg flyttede ind i lejlighed med en kammerat. Det kom så til stykket at jeg ville flytte ud. Begge vores navne stod på kontrakten (krav fra udlejer), og han ville ikke opsige den, så jeg var tvunget til at finde en at overdrage min del til. Jeg fandt så en anden god kammerat som ville flytte ind. Vi talte så med udlejer og fik det ordnet at jeg på skrift overdrog kontrakten til den nye. Vi fik også aftalt at depositummet skulle afregnes mellem mig og ham der overtog (det stod ikke skrifteligt!).

Jeg står så i den situation at ham der flyttede ind simpelthen ikke vil give mig mine 14.000 kr, og at det er fuldstændig umuligt at tale ham til fornuft (ikke en gang en mindre del af det vil han give!).

Så meget for gode kammerater...

Jeg vil så høre om det er en tabt sag, og om at han er forpligtet (lovmæssigt) på nogen som helst måde til at give mig mit depositum tilbage? Hvordan står min situation, er jeg blevet grundigt rendt?

Håber I er nogen derude som kan hjælpe!

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-12-09 19:38

Han mangler da i hvertfald en kvittering på depositum. Med mindre der er anført på lejekontrakten at han har betalt pengene.
Det er min overbevisning.

Accepteret svar
Fra : Kortoververden

Modtaget 30 point
Dato : 23-12-09 19:41

Din eneste mulighed er at kræve dit depositum retur fra udlejer, og så må han kræve det fra den nye lejer, det ville også være noget mere reelt for alle

Det nytter ikke at hive ham i retten, for han kan påstå, at i har aftalt, at han ikke skal betale, og så er det påstand mod påstand.

Det ville dog være interessant at høre hans argument for ikke at betale.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-12-09 19:47

Jeg tænker lige på om udlejer måske er lidt "smart" og allerede har fået depositum fra den nye lejerhalvpart.

Kommentar
Fra : Kortoververden

Dato : 23-12-09 19:47

Man behøver ikke have en kvittering for depositum, lejekontrkten er som regel en kvittering i sig selv.

Men i dette tilfælde skal der ikke være nogen kvittering da der ikke er opkrævet depositum fra udlejers side

Kommentar
Fra : GubbiGubbi

Dato : 23-12-09 20:09

Kan jeg godt kræve depositum fra udlejer, selvom ham der flyttede ind i teorien "bare" overtog min del? Ved ikke meget med hensyn til det papir-mæssige.

Ved endnu ikke om der er lavet nye kontrakter med de nye navne på ham der blev boende og ham den nye.

Men vil da mene at eftersom kontrakten sådanset reelt ikke er opsagt (men bare overdraget), så bliver depositum i lejligheden, og udlejer så ikke har noget med det at gøre?

Kommentar
Fra : LuffeA

Dato : 23-12-09 20:23

En ting er dårlige kammerater, et andet er at udlejer burde lave ny kontrakt lige så snart der er ændringer i lejeforholdet, dette rent teknisk for at han ved hvem der skal kræves eller have penge den dag lejemålet ophører helt, og hvem der har det endelige ansvar for lejligheden.

Jeg overtog en lejlighed hvor jeg boede som logerende hos gode vener, KAB var ligeglad med hvad pengemæssige forhold jeg havde til udlejer men afsluttede kontrakten med mine venner og skrev en ny med mit navn på.

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 23-12-09 20:23

Overdraget..................er der stadig dit navn på kontrakten, eller er der lavet en ny kontrakt.

Kommentar
Fra : GubbiGubbi

Dato : 23-12-09 20:40

Mit navn er strøget fra kontrakten.

Er ikke klar over om der er lavet ny med de nye lejere.

Men synes det lyder mere og mere som om jeg burde rykke udlejer for kontraktforholdene og for depositum?

Godkendelse af svar
Fra : GubbiGubbi

Dato : 23-12-09 21:29

Tak for svaret :)

Jeg har kigget lidt på dit svar og spekuleret selv, og kan godt se det rigtige i at hive fat i udlejer i stedet.

Tak for hjælpen.