/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Extern harddisk-reagerer som int. drev
Fra : ebbemads
Vist : 314 gange
15 point
Dato : 20-12-09 18:21

Min externe harddisk, PIKAone, er altid kommet frem som et externt drev, som jeg kunne åbne og bruge præcis ligesom alt andet externt, der blev tilsluttet. Men så pludselig ændrede den sig til at komme frem som et internt drev, som jeg skal formatere for at komme videre, og det går ikke, så sletter jeg hele disken.
Hvad er sket og hvad kan jeg gøre?

ps. jeg har skiftet styresystem og bruger nu vista, men disken har været oppe at køre med vista.

Kommentar
Fra : granner01

Dato : 20-12-09 18:26

Den Vista ja den Vista, den vil simpelthen bestemme.

Jeg tror du skal gå ind i stifinder og kopiere alt fra den HD over på en anden partition og så formatere den i Vista. Hvis du ikke får lov til at gå i stifinder så genstart og start op i fejlsikret tistand. Så kan du kopiere i fred og ro.

Accepteret svar
Fra : Eyvind

Modtaget 25 point
Dato : 20-12-09 18:48

start > højreklik på computer > vælg administrer > diskhåndtering.

Dit eksterne drevhedder ikkeDisk 0

Hvis du ikke har flere drev sat til, så vil den hedde Disk 1
I det grå rum med Disk 1 > højreklik og vælg "konverter til dynamisk disk"

Eksterne drev skal først sættes til efter opstart af computer, og skal afbrydes nede ved uret før der slukkes/tages ud.

Ps. Din Vista er vel med NTFS

Kommentar
Fra : ebbemads

Dato : 11-01-10 18:22

Hej.
Tak til jer begge for jeres gode råd. Der har været gået juleferie i den, så jeg er ikke kommet videre.
Til Granner: Jeg har forsøgt at starte den op i fejlsikret tilstand, men kan ikke gøre som du beskriver.
Til Eyvind: Ja, min vista er med NTFS, det er ihvertfald det der står ud for de 2 drev, der er i maskinen, men ud for min externe står der RAW. Kan det være derfor jeg ikke får den kommando frem ved højreklik på drev 1, det grå felt?
Når højrekilkker på de 2 drev indbygget, så får jeg heller ikke "konverter til dynamisk disk".
Kan jeg komme videre?
ebbe

Godkendelse af svar
Fra : ebbemads

Dato : 16-01-10 16:54

Tak for svaret Eyvind. Ja, min vista er med NTFS, det er ihvertfald det der står ud for de 2 drev, der er i maskinen, men ud for min externe står der RAW. Kan det være derfor jeg ikke får den kommando frem ved højreklik på drev 1, det grå felt?
Når højrekilkker på de 2 drev indbygget, så får jeg heller ikke "konverter til dynamisk disk".
Kan jeg komme videre?
ebbe

Kommentar
Fra : Eyvind

Dato : 16-01-10 17:00

RAW = rå > lyder ikke så godt hvis der er data på som du skal bruge.
Jeg vender tilbage og forklarer senere

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 21-01-10 08:43

HVIS der ikke er data på den som du skal bruge så skal du bare have den formateret til enten fat32 eller ntfs

ellers skal du have den gendannet
men først så prøv om du kan komme til en pc der kører win xp det kan muligvishjælpe og sætte den til der